Catsma bij Anjum: is dit een plaatsaanduiding?

  • Reiny Wiersma
    Message 1 of 5 , Jun 23, 2007
      Hallo allemaal,

      Een van de voorvaderen is Claas Catsma, van wie ik weet dat hij
      kinderen in Anjum heeft gekregen (Sijbbe, Aaltje en Symon).

      Verder heb ik een huwelijksmelding van een Geertje Claases, bij wie
      vermeld wordt: Geertje Claases afkomstig van Catsma

      Mijn vragen:
      ** Is Catsma een gebiedsaanduiding bij Anjum in de buurt (zoiets als
      Ganzepolle of Stiem o.i.d.)?
      ** Weet iemand of Geertje ook een dochter is van Claas Catsma?
      ** Is er meer van Claas Catsma bekend?

      De huwelijksmelding:
      Oostdongeradeel, huwelijken 1723
      Vermelding: Ondertrouw op 27 november 1723 in Anjum
      Man : Symon Tjaeaerds afkomstig van IJlst
      Vrouw : Geertje Claases afkomstig van Catsma
      Opmerking : attestatie naar IJlst verleend

      Bron:
      Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
      Trouwregister Hervormde gemeente Anjum 1693-1810
      Inventarisnr.: 532
      Op microfiche beschikbaar op de studiezaal van Tresoar

      Talen: frysk, hollands en english
    • Jaap en Hanna Siedsma

        Message 3 of 5 , Jun 23, 2007
          Reiny,

          Kijk even bij van der AA en je vindt het volgende:

          GANSEPOLLE, hofstede, prov. Friesland, kw. Oostergoo, griet. Oost-Dongeradeel, arr. en 7 u. N. O. van Leeuwarden, kant. en 2 1/2 u. O. van Dockum, 1 1/2 u. Z. Z. O. van Anjum, waaronder deze hofstede behoort, 10 min. Z. van de Ezumazijl.

          Rienk

        • Reiny Wiersma
          Message 4 of 5 , Jun 23, 2007
            Mevr. Siedsma, Rienk,

            Bedankt voor deze informatie, de naam Katsma komt veel voor in deze streek.
            Mijn voorouders schrijven later ook Katsma, met een K dus.
            We zijn vandaag nog langs "De Goussepolle" gereden en hebben nog een paar
            foto's gemaakt.
            Maar Cats kunnen we niet vinden. Wel is ten noordwesten van Kollumerpomp de
            "Catspolder". (Grote provincieatlas Wolters Noordhoff).
            Maar dat ligt heel dicht bij Kollumerpomp en aan de noord-westkant ligt
            Engwierum. Zou dat bedoeld kunnen zijn????

            Misschen dat nog iemand een idee heeft? Graag.

            Download de gratis SPAMfighter via deze link: http://www.spamfigh
            <http://www.spamfighter.com/lnl> ter.com/lnl

          • hzijlstra
            Message 5 of 5 , Jun 24, 2007
              L.S.

              Kent u de publicatie van de genealogie Catsma/Katsma in Sneuper nr.
              79 , juni 2006, van de hand van D. Douma ?
              Zie eventueel ook de Sneuper website op www.angelfire.com/vt/sneuper

              De genealogie gaat terug op Claes Sijbes Catsma, afkomstig uit
              Bolsward die op 26 jan 1696 te Niawier trouwde met Gertie Arends
              Köning uit Metslawier.

              De benaming Catsma in uw beschrijving lijkt mij een boerderij van een
              eigenaar Catsma.

              Groetnis,
              Hans

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Reiny Wiersma"