verdronken ??

  • Cor
    Message 1 of 3 , Jun 2, 2007
      Hallo.

      In de dopen van Idaarderadeel zag ik :

      Idaarderadeel, dopen, doopjaar 1746 Dopeling: Bouwe Gedoopt op 8 mei 1746 in
      Idaard, Eagum, Friens Kind van Sjouke Tymens en Elbrig Bouwes Opm.: De
      dopeling is ongelukkiglijk verdronken Gestandaardiseerde namen (voornaam en
      patroniem): Dopeling : BOUWE of BAUKJE Vader : SJOUKE TIEMENS Moeder :
      ELBRICHJE BOUWES

      Is Bouwe verdronken in het doopwater in het doopvont ???

      Gr. Cor.
    • Reiny Wiersma
      Message 2 of 3 , Jun 2, 2007
        Hallo Cor,

        In het doopboek van Kollumerzwaag vond ik deze vermelding:

        Kollumerland c.a., dopen, doopjaar 1731
        Dopeling: Sierk
        Gedoopt op 23 februari 1731 in Kollumerzwaag
        Kind van Focke Wibbes en Tryntje

        Opm.: De dopeling is overleden

        Ik vermoed dat deze kinderen in de tijd tussen het dopen en het noteren
        daarvan in het doopboek is overleden.

        Groet,
        Reiny

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Cor" <cj.seinstra@...>
        wrote:

> [...]
        > ELBRICHJE BOUWES
        >
        > Is Bouwe verdronken in het doopwater in het doopvont ???

      • Jaap Ruiter
        Message 3 of 3 , Jun 2, 2007
          Hallo Cor, Reiny,

          tussen het tijdstip van de doop en van het noteren daarvan kon inderdaad
          een hele tijd zitten, en ook veel gebeuren.
          Bij het noteren van de doop was de dopeling blijkbaar inmiddels
          overleden en dit werd er domweg bij geschreven. Het leest wat vreemd
          maar bij de grote kindersterfte van de 18e eeuw kom je dit soort teksten
          regelmatig tegen.

          Groeten Jaap Ruiter