Informatie over Symon Wiltjes de Haan

  • Watze Fokkema
    Message 1 of 11 , May 28, 2007
      Beste medespeurders,

      Ik mis de overlijdensdatum en -plaats van Symon Wiltjes de Haan, * 18 Nov. 1831, Dongjum,
      zoon van Wiltje Simons de Haan en Antje Ernsts Fokkema.
      Ik heb in de databases van Tresoar en Genlias gezocht, ik heb zijn naam en de naam van
      zijn ouders gegoogled maar dit geeft mij helaas de gewense informatie niet.

      Wie heeft over Wiltje Simons meer informatie of wie heeft een tip voor mij waar ik nog kan
      zoeken?

      Op voorhand mijn dank.

      Watze Fokkema
    • Cor
      Message 2 of 11 , May 28, 2007
        Watze,

        Dit zou hem kunnen zijn.
        Gewoon op Tresoar site gevonden.
        Cor.

        Overlijdensakte Menaldumadeel, 1896
        Aangiftedatum 17 januari 1896, akte nr. 5
        Symon de Haan, man, overleden 16 januari 1896
        Oud 64 jaar, gehuwd

      • Onno Elgersma
        Message 3 of 11 , May 28, 2007
          Watze,

          Kan dit hem zijn? Leeftijd bij overlijden klopt.Groeten,Onno Elgersma----- Original Message -----

          Message 4 of 11 , May 29, 2007
            Tony,

            Mischien is onderstaande (voor)naamgenoot Anne's vader :-)?
            Buursma, Theunis Fokkes, Burum
            Kinderen: Fokke 4, Anne 2
            Mairie Burum, fol. 65v

            Anne's doop:
            Kollumerland c.a., dopen, geboortejaar 1809, doopjaar 1809
            Dopeling: Anne
            Geboren op 5 november 1809 in Munnekezijl
            Gedoopt op 31 december 1809 in Munnekezijl
            Kind van Teunis Fokkes en Antje Riets

            en die van broer Fokke
            Kollumerland c.a., dopen, geboortejaar 1807, doopjaar 1807
            Dopeling: Fokke
            Geboren op 19 september 1807 in Munnekezijl
            Gedoopt op 18 oktober 1807 in Munnekezijl
            Zoon van Teunis Fokkes en Antje Riets

            In de namenregistratie van 1811 komt ook onderstaande Anne voor
            Buursma, Minze Douwes, Ferwerd
            k. Douwe 12, Hiltje 11, Gerrit 9, Anne 3, Tjalling 2Mairie Ferwerd, fol. 9v

            Ferwerderadeel, dopen, geboortejaar 1806, doopjaar 1806
            Dopeling: Anne
            Geboren op 18 januari 1806 in Ferwerd
            Gedoopt op 2 februari 1806 in Ferwerd
            Kind van Minse Douwes en Hiltje Gerrijts Walker

            Maar deze laatste blijkt getrouwd met Akke Meikes Elsma die in 1852
            overlijdt. Aangezien 'jouw' Anne Buursma in 1847 met Aaltje Elzinga trouwt
            en zij pas in 1896 overlijdt, moet de echtgenoot van Akke Elsma dus een
            andere Anne Buursma zijn dan de gezochte.

            Met vriendelijke groet,
            Nynke van den Hooven.

            Datum: 21 november 1847, akte nr. 28
          • Anthony Hofstee
            Message 5 of 11 , Jun 1, 2007
              Wie waren de ouders van Baukje?

              Huwelijksakte Dokkum, 1905
              Man: Folkert Dol
              Vrouw: Baukje Buursma
              Datum: 19 november 1905, akte nr. 22

              Wie waren de ouders van Tjalling en van Haebeltje?
              Huwelijksakte Haskerland, 1915
              Man: Tjalling Buursma
              Vrouw: Haebeltje Smit
              Datum: 6 mei 1915, akte nr. 11

              Wie waren de ouders van Antje?
              Huwelijksakte Haskerland, 1922
              Man: Ybele Jelsma
              Vrouw: Antje Buursma
              Datum: 7 september 1922, akte nr. 44

              Thanks. Tony
              A. Hofstee, St. Thomas, ON, Canada

              Message 6 of 11 , Jun 2, 2007
                Tony,

                Volgens Tresoar werd in Friesland één Folkert Dol geboren en wel de
                volgende:
                Geboorteakte Dokkum, 1883
                Aangiftedatum 27 december 1883, akte nr. 115
                Folkert Dol, geboren 24 december 1883
                Zoon van Minne Dol en Christina Margaretha Damsma

                Er werden 3 Baukjes Buursma geboren die in aanmerking komen(die beiden een
                jong overleden ouder zusje Baukje hadden), één in Smallingerland, één in
                Ferwerderadeel en één in Westdongeradeel.
                De Ferwerderadeelster Baukje trouwde in 1911 en kan dus de bedoelde Baukje
                niet zijn, want Folkert Dol was nog in leven. De Smallingerlandse Baukje
                lijkt niet voor de hand te liggen, te ver uit de buurt en 10 jaar ouder dan
                Folkert. Maar niets is onmogelijk....:-)

                Maar meest voor de hand liggend is dus:
                Geboorteakte Westdongeradeel, 1884
                Aangiftedatum 22 juli 1884, akte nr. 138
                Baukje Buursma, geboren 20 juli 1884
                Dochter van Douwe Tjallings Buursma en Trijntje Piers Tilma
                Wonende te Holwerd

                Op http://www.kelis-melissa.nl/genealogie/family.php?famid=F1570 (volgens
                mij de site van een groepsgenoot) wordt vermeld dat Haebeltje Smit de
                dochter is van Sjoerd Smit en Antje Peper:
                Geboorteakte Haskerland, 1893
                Aangiftedatum 4 oktober 1893, akte nr. 181
                Haebeltje Smit, geboren 2 oktober 1893
                Dochter van Sjoerd Smit en Antje Peper

                Haebeltjes echtgenoot is wat lastiger, maar als je er van uitgaat dat een
                Tjalling uit de Haskerlandse regio het meest waarschijnlijk is, dan zijn er
                2 mogelijkheden: de in 1890 in Aengwirden geboren zoon van Douwe Buursma en
                Margje Jochums Drenth en de in 1894 eveneens in Aengwirden geboren zoon van
                Johannes Buursma en Jitske Freerks Visser. That narrows it down a bit :-)

                Alweer uitgaande van de waarschijnlijkheid dat Antje Buursma trouwde in de
                omgeving waar ze geboren werd, is de navolgende Antje de meest
                waarschijnlijke:
                Geboorteakte AEngwirden, 1898
                Aangiftedatum 21 mei 1898, akte nr. 45
                Antje Buursma, geboren 21 mei 1898
                Dochter van Johannes Buursma en Jitske Freerks Visser

                En lijkt onderstaande Ybele de juiste echtgenoot:
                Geboorteakte Schoterland, 1886
                Aangiftedatum 22 november 1886, akte nr. 391
                Ybele Jelsma, geboren 21 november 1886
                Zoon van Brugt Jelsma en Rinske de Vries
                Wonende te Katlijk

                Maar 't is natuurlijk allemaal natte-vinger-werk ....... :-)

                Met vriendelijke groet,
                Nynke van den Hooven.

                Datum: 6 mei 1915, akte nr. 11

                Datum: 7 september 1922, akte nr. 44