Predikant Johannes Leopoldus Emanuel Colerus

  • Bert de Boer
    Message 1 of 6 , May 21, 2007
      Beste medesoeurders.
      Ik onderzoek de genealogie van de familie Burg met wortels in Leeuwarden e.o.
      Een van de voorvaderen begin 18de eeuw is de predikant Colerus, vermoedelijk afkomstig uit Duitsland en werkzaam in Friesland. Er zijn meerdere predikanten met deze achternaam. Het betreft hier Johannes Leopoldus Emanual Colerus.
      Van zijn activiteiten in Friesland is redelijk wat bekend, o.a. predikant in Foudgum 1721-1733 (daar vermeld als "buitenlander").
      JLE Colerus is op 20 februari 1724 in Foudgum, Raard gehuwd met Tietje Klases (van Kleffens?).
      Van hen zijn de volgende kinderen bekend:
      Hessel (1725), Elisabeth Cathryne (1726), Ulbe (1729), Martinus Nicolaus (1733), Juliana Johanna (1736), Cornelis (1737), Sophia Juliana (1740), en Tjeert (1744).
      Ik ben nu op zoek naar de voorouders, verdere verwantschap, en verdere levenswandel van JLE Colerus.

      Met vriendelijke groet,
      Bert de Boer
      Westervoort

    • Bert de Boer
      Message 2 of 6 , May 28, 2007
        Beste Medespeurders,
        De vraag lijkt grotendeels te zijn beantwoord: Familiesearch/Mormonen (bron M.M.R. Ritsma):
        Johannes Leopoldus Emanuel Colerus: geb. 01-12-1679 te Dessau, ovl. 20-06-1767 te Burchwert
        Ouders: Martinus Emanuel Colerus, geb. 21-12-1648 te Dessau, ovl. 14-06-1679 te Zerbst; tr.13-01-1679 te ? Anna Christina Rothen, ovl. 1695 te Ljouwert (BdB: zou dit Leeuwarden kunnen zijn?).
        Ouders ME Colerus: Johann Erhard Colerus en Catharina Milagius
        Vader AC Rothen: Johannes Rothen
        Met vriendelijke groet,
        Bert de Boer

        Message 3 of 6 , May 28, 2007
          Ljouwert = Leeuwarden
          Je kunt op de site van Andrys Stienstra alle Friese namen voor gemeenten
          vinden!
          Genealogy yn Fryslân: http://www.genealogy-yn-fryslan.tk/

          Met vriendelijke groet,
          Ad Rienks

[...]

          15:05
        • Appy de Vries
          Message 4 of 6 , May 28, 2007
            Bert;
            ''Ljouwert'' is inderdaad Leeuwarden,
            ''Fries'', Burchwert [Burgwerd],
            gemeente Wonseradeel,
            met o.a. Wons,Zurich enz.
            [bij de Afsluitdijk]
            groetjes
            Appy.

            Message 5 of 6 , May 30, 2007
              Bert,

              Had je het pastelportret van Tytje Colerus (geb 20 aug 1762) wel eens
              gezien? Zij staat op de Sneuper site op de volgende pagina, als vrouw
              van jeneverbrander Oege Goslings:
              http://www.angelfire.com/vt/sneuper/jenever.htm

              Groetnis,
              Hans

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Bert de Boer
              <e_de_boer@...> wrote:

> [...]
              1695 te Ljouwert (BdB: zou dit Leeuwarden kunnen zijn?).
              > Ouders ME Colerus: Johann Erhard Colerus en Catharina Milagius

              Emanuel Colerus

> [...]
              Juliana (1740), en Tjeert (1744).
              > Ik ben nu op zoek naar de voorouders, verdere verwantschap, en

            • Bert de Boer
              Message 6 of 6 , May 30, 2007
                Hans,

                Leuk, ook hier zegt een plaatje weer meer dan duizend woorden. En de context is ook aardig.
                Deze Tytje Colerus heb ik niet eerder gevonden. Komt niet voor in Tresoar. Ben benieuwd naar jouw bron. Wellicht gaat daarmee voor mij weer een deur open naar andere leden van de Colerus familie.
                Met vriendelijke groet,
                Bert de Boer