Jan Tjallings (van der Kolk, Eastermar / Oostermeer / Witveen)

  • Tjeerd P. Inia
    Message 1 of 6 , May 18, 2007
      Beste medesneupers,

      Ik ben op zoek naar de geboorte en overlijdensdata van Jan Tjallings,
      en evt. aanvullende gegevens van voor-, en nageslacht. Ik vind vrijwel
      geen doopgegevens in deze familie, dus ik vermoed dat ze doopsgezind
      zijn, en pas op volwassen leeftijd zijn gedoopt. In Witveen waar Jan
      en Baukje o.a. woonden komen in deze periode overigens meer
      "mennonieten" voor.

      Jan Tjallings is geboren voor 1750 (want hij trouwt op 30-11-1767 met
      Baukje Sjoerds). Hij is waarschijnlijk zoon van Tjallings Sjoerds en
      Wytske Jans. Jan Tjallings is overleden vlak voor 1783 in Witveen
      onder Eastermar / Oostermeer (zijn vrouw Baukje Sjoerds wordt dan
      namelijk als weduwe vermeld, terwijl in of rond 1781 dochter Maaike
      wordt geboren). Vrouw Baukje overlijd op 13-2-1837 te Eastermar.

      De kinderen van Jan Tjallings en Baukje Sjoerds worden na 1811 vermeld
      met de achternaam "van der Kolk":
      Wytske Jans van der Kolk, 1769-1843 (gehuwd met Jan Benedictus (?))
      Wyger Jans van der Kolk, 1777-1861 (gehuwd met Ettje Jelmers van Sipma)
      Maaike Jans van der Kolk, 1781-1826 (gehuwd met Doeije Gjalts Dijkstra)

      Met vriendelijke groet,

      Tjeerd P. Inia
      http://home.12move.nl/tp.inia
    • betty
      Message 2 of 6 , May 18, 2007
        Tjeerd

        Wt ik er aan kan toevoegen zijn de ouders;

        Tjalling Sjoerds en Wytske Jans.

        Tjalling Sjoerds, ged Oostermeer 16-8-1696 (zn van Sjoerd Wiegers en Baukje Sjoerds), boer in t Witveen, later arbeider, overl Oostermeer 1758/59 tr Wytske Jans; quot.: een arbeider, wint ter nauwernood de cost.
        kinderen o.a. Jan, Antje

        Sjoerd Wiegers (zn v Wieger Sjoerds); tr Oostermeer 20-2-1678 Baukje Sjoerds (bdn v Oostermeer); op belijd. ged. Oostermeer 27-1-11678
        kinderen ged Oostermeer; Lolkje 16-5-1680; Wieger 29-67-1683; Sjoerd 17-8-1684; Fokje 12-4-1691; Tjalling 16-8-1696; Lolkje 23-8-1700

        Wieger Sjoerds, overl Oostermeer, Witveen voor 1683;
        tr (2) ? Wytske Klazes
        kinderen Sjoerd (mogelijk uit een eerder huwelijk) ; Rinske, minderjarig ., Sjoerd cur.

        vrl grt Betty Eisinga

      • Rita Veeken - Ritsma
        Message 3 of 6 , May 24, 2007
          Hallo Tjeerd,

          Je schrijft dat Wytske Jans van der Kolk getrouwd was met Jan Benedictus.
          Jan is volgens Genlias getrouwd met Wytske Jans Nieuwenhuis.

          Groetjes, Rita

          Message 4 of 6 , May 24, 2007
            Beste Betty & Rita,

            Hartelijk dank voor jullie aanvullingen. En Rita, je hebt gelijk wat
            betreft Jan Benedictus, ik twijfelde er zelf ook al aan of Wytske Jans
            met Jan Benedictus getrouwd is geweest. (vandaar het vraagteken). Ik
            zal de overlijdensacte van Wytske er binnen kort op nazien met wie
            Wytske dan wel gehuwd is geweest, wellicht met ene Pieter Jans, gelet
            op een overlijdensacte uit 1814, maar ook dit is gissen.

            Tis nog vrij lastig om iets te vinden van andere kinderen van Jan
            Tjallings en Baukje Sjoerds. Tot nu toe alleen 2 kinderen met
            nageslacht gevonden:

            Wytske Jans van der Kolk (1769-1843, x met ????, nageslacht onbekend)
            Wyger Jans van der Kolk (1777-1861, x met Ettje Jelmers van Sipma)
            Maaike Jans van der Kolk (1781-1826, x met Doeije Gjalts Dijkstra)

            met vriendelijke groet,

            Tjeerd P. Inia
            http://home.12move.nl/tp.inia
          • Tjeerd P. Inia
            Message 5 of 6 , May 25, 2007
              Beste medesneupers,

              Inmiddels al enige duidelijkheid gekregen, Wytske Jans van der Kolk
              (*1769 Eastermar, + 11-12-1843 Burgum) was gehuwd met Renze Oebeles
              van der Heide.

              Wytske Jans van der Kolk en Renze Oebeles van der Heide trouwen op 26
              april 1805 te Leeuwarden voor het Gerecht en later voor de kerk.
              Wytske is dan 36 en Renze 28. Van hen zijn mij (nog) geen kinderen
              bekend, misschien is Wytske eerder gehuwd geweest. Renze wordt later
              ook als kastelein genoemd te Aalsum.

              Renze is geboren op 4 augustus 1777 in Eastermar als zoon van Oebele
              Renzes en Aaltje Egberts. Renze overlijd op 29 november 1828 te
              Aalsum. Het overlijden wordt aangegeven door zijn buren en vriend
              Harmen Bunkers (46 jaar, linnenwever) en Jan Frederik Schregardus, (51
              jaar, bakker).

              met vriendelijke groet,

              Tjeerd P. Inia
              http://home.12move.nl/tp.inia
            • F. Zwerver
              Message 6 of 6 , May 28, 2007
                Beste Tjeerd,

                Bron TIE S30 147 maakt deel uit van de Rechterlijke Archieven in het Tresoar. Het is een oud nummer; het nieuwe nummer is 114 en op de microfiche RA 4970 folio 147 vind je het betreffende document (hypotheekakte o.i.d.).
                In mijn stamboom gegegevens komt alleen Wieger Jans van der Kolk voor die getrouwd is met Ettje Jelmers van Sipma. Van haar familie heb ik meer informatie.
                Mvg
                Frans Zwerver