Re: [Friesland-genealogy] Re: betekenis!! slavenkassen/ Friese slaven in Barbarije

  • Appy de Vries
    Message 1 of 9 , May 6, 2007
      Hans;
      dank voor al jouw info,
      zal zeker die lijst kopen,
      as ik yn Ljouwert kom!
      Groetnis
      Appy.
      een verhaal zou super zijn,
      zal mijn best doen !

      ----- Original Message -----
      From: hzijlstra
      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Sent: Sunday, May 06, 2007 12:24 PM
      Subject: [Friesland-genealogy] Re: betekenis!! slavenkassen/ Friese slaven in Barbarije

      L.S.

      Overigens staat in het blad Leovardia (van de historische vereniging
      in Leeuwarden, Aed Levwerd, en te koop bij het gemeente-archief) van
      maart 2002 een artikel 'Als galeislaven verkocht'. Dit handelt over
      Friezen (minimaal 230 wordt vermeld) die in de 17e en 18e eeuw door
      Barbarijse piraten werden gevangengenomen en verhandeld op de markten
      van Algiers, Tripoli etc.
      Zo zat in 1611 Dominicus Roussel uit Leeuwarden in Tunis gevangen.

      Het stadsbestuur van Dokkum meldde op 5 jan 1613 dat Jan Cornelisz
      Hoon bij Cabo de Gatta in 1609 door een turx vrijbuiter was genomen
      en naar Tunis opgebracht.

      Marten Jetses uit Leeuwarden, kwartiermeester op het oorlogsschip
      Huys in t Bos werd na een schipbreuk in 1751 gevangen genomen en in
      1752 weer vrijgelaten.

      Horatius Pieters Huysch werd in 1678 samen met Cornelis Stout
      gevangen genomen en in 1682 door de Provincie Friesland voor 400
      stukken van achten (ca 1000 gulden) vrij gekocht.

      Vaak werd door familieleden of de kerk geld ingezameld.

      Groetnis, Hans
      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "hzijlstra"
      <hzijlstra@...> wrote:

      > L.s.
      >
      > Aanbevelenswaardig in dezen is een recent boek, uitgegeven door de
      > Linschoten Vereeniging ism Walburg Pers: Christenslaven, zie
      > http://www.walburgpers.nl/categorieen.asp?details=582 (heb het boek
      > in de kast staan).
      >
      > Overigens zou het wel aardig zijn het verhaal van de Jubbegaaster
      > slaven eens verder uit te zoeken. Zou een mooi artikel op moeten
      > kunnen leveren.
      >
      > Groetnis,
      > Hans
      > --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Peter Nanne
      Streekstra"

> [...]
      > (gegeseld) werden met als resultaat afschuwelijke lidtekens, als
      een
      > soort brandmerk, op de rug, dan is het niet moeilijk aan te tonen
      dat
      > je exslaaf was.
      > waarschijnlijk toen Noord-Afrika= Marocco enzo) nog gevangenzat. en
      > dat de exslaven bezig waren fondsen te werven om deze vrij te kopen.
      > ongelovigen, maar die wel geld hadden en/of althans de mogelijk
      > zouden kunnen hebben om geld bij elkaar te krijgen tot vrijkoop is
      > soms nog een geïntegreerde gewoonte in sommige culturen.

    • Appy de Vries
      Message 2 of 9 , May 7, 2007
        Fokko;
        zo gauw ik in L. kom koop ik de lijst
        en hoor je van mij oké?
        groetsjes
        Appy.
        Message 3 of 9 , May 7, 2007
          Appy/Fokko,

          Het artikel noemt weliswaar dat er zeker 230 Friezen slaaf geweest
          zijn maar hiervan is de lijst niet gepubliceerd in Leovardia. De
          auteur is Fred Neuman. Misschien dat je via de redactie zijn
          emailadres kan krijgen en hem kan vragen waar die lijst wel is. Het
          artikel geeft nl geen bronvermelding.
          Ook meldt hij nog dat 3 artikelen in de Leeuwarder Courant van april
          1994 van Chris Kruisinga over Friese slaven handelden.

          Het boek Christenslaven noemt de volgende bronnen: In het Nationaal
          Archief in Den Haag zijn er lijsten van slaven in de archieven van de
          Staten Generaal, Lias Barbaryen onder de nummers 6913, 6942-6949. En
          losse rapporten/verbalen onder de nummers 9359, 9360, 9362, 9363.
          Misschien dat een Haagse Fries op deze emaillijst dat eens kan
          nakijken.

          Groetnis, Hans
          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Appy de Vries
          <appydevries@...> wrote:

          > Fokko;
          > zo gauw ik in L. kom koop ik de lijst
          > en hoor je van mij oké?
          > groetsjes
          > Appy.
          Friese slaven in Barbarije

          > Appy
          >
          > Als je die lijst koopt, kun je dan ook ewven nazien of er
          personen van tietjerksteradeel worden genoemd.
          > groetjes fokko sumar

          Friese slaven in Barbarije

          > Hans;
          > dank voor al jouw info,
          > zal zeker die lijst kopen,
          > as ik yn Ljouwert kom!
          > Groetnis
          > Appy.
          > een verhaal zou super zijn,
          > zal mijn best doen !

          Friese slaven in Barbarije

> [...]
          > stukken van achten (ca 1000 gulden) vrij gekocht.
          >
          > Vaak werd door familieleden of de kerk geld ingezameld.

        • hzijlstra
          Message 4 of 9 , Jul 20 6:37 AM
            L.S.

            Een interessante website mbt handel overzee met de Baltische staten
            betreft deze (bericht in Engels):
            Dear Sir, Madam

            I would like to inform you that the archival guide of the Baltic
            Connections project has been completed. This guide concerns the
            maritime relations between the countries around the Baltic Sea
            roughly from 1450 to 1800, and focuses on themes such as trade,
            shipping, merchants, commodities, diplomacy, finances and migration.

            The guide covers the most important archives and collections in ten
            countries: Denmark, Estonia, Finland, Germany, Latvia, Lithuania, the
            Netherlands, Poland, Russia (St. Petersburg) and Sweden. It consists
            of 982 descriptions of materials kept by 127 archival organisations.
            The guide is available in a database at: www.balticconnections.net,
            and will be published in three volumes by Brill Publishers around
            November.

            Yours sincerely

            Lennart Bes
            National Archives of the Netherlands