Heeft iemand uitgezocht wie de ouders zijn van Johannes Harmens, alias Johannes Harmens Molenaar, alias Johannes van der Meulen

  • Hans Molenaar
    Message 1 of 10 , May 5, 2007
      Hallo groepgenoten,

      Heeft iemand van u enig idee wie de ouders zijn van Johannes Harmens, alias
      Johannes Harmens Molenaar, alias Johannes van der Meulen ook wel van der
      Molen geboren ong 1774 overleden 26-12-1838 in Franekeradeel of Wonseradeel,
      woonde in Almenum.
      Hij was getrouwd op 30-4-1809 met Jeltje Doedes (ook wel Dijkstra) geb 1787
      of 1788 overleden 26-12-1852 in Wonseradeel en had een zoon Doede Johannes
      Molenaar (geb 12-2-1810 gedoopt in Harlingen.
      Ook de lijn van Jeltje is verder terug niet te volgen.

      Mvg

      Hans (Johannes) Molenaar
    • reyacta
      Message 2 of 10 , May 5, 2007
        Hoi Hans,

        "hij had een zoon Doede 1810 ...", en een Doede Harlingen 1812
        en 4 kinderen Wonseradeel:
        1819 Harmen, 1822 zoon Anne, 1825 dochter Pieter - en 1828 Marijke.

        Waarna dit kandidaat-ouders zijn voor Jeltje:
        Harlingen, dopen, geboortejaar 1788, doopjaar 1788
        Dopeling: Jeltje
        Geboren op 29 juli 1788
        Gedoopt op 12 augustus 1788 in Harlingen
        Kind van Doede Annes en Maryke Johannes

        Heb je de overlijdensaktes al nagekeken of na laten kijken of er
        ouders in genoemd worden? Ik kom niet verder met Johannes, er zijn
        teveel kandidaten, of in combinatie met piet* niets passends.

        Doede 1812 heeft trouwens verschillende data:
        Harlingen, dopen, geboortejaar 1812, doopjaar 1812
        Dopeling: Doede
        Geboren op 3 februari 1812
        Gedoopt op 8 maart 1812 in Harlingen
        Kind van Johannes van der Meulen en Jeltje Doedes

        Geboorteakte Barradeel (mairie Almenum), 1812
        Aangiftedatum 2 februari 1812, blad nr. 3
        Doede van der Meulen, geboren 1 februari 1812
        Zoon van Johannes Harmens van der Meulen en Jeltje Doedes

        En per ongeluk kwam ik nog een generatie eerder tegen:
        Barradeel, dopen, geboortejaar 1758, doopjaar 1758
        Dopeling: Doede
        Geboren op 30 oktober 1758 bij de Halle
        Gedoopt op 19 november 1758 in Wijnaldum
        Kind van Anne Rienks en Jeltje Doedes

        groet margreet
      • backfiremillie
        Message 3 of 10 , May 11, 2007
          Hallo iedereen die mij kan helpen,

          Het vorige bericht vloog er al uit voordat ik klaar was.
          Ik zie als nieuweling mijn in-box behoorlijk volstromen dus dat moet
          bij jullie ook het geval zijn.
          Op mijn bericht van 11-5 j.l heeft Margreet Huisman mij al geholpen
          wat betreft Jeltje. Bedankt nog Margreet!
          Blijft nog steeds de vraag open staan wie de ouders waren van mijn
          naamgenoot en voorouder Johannes Harmens (Molenaar, van der Meulen of
          van der Molen).
          Als tip kreeg ik van Margreet het nakijken van de overlijdensacte.
          Ik kan deze wel bestellen maar ik begreep dat deze niet veel meer
          gegevens bevatten dan de Tresoarsite. Is er iemand die misschien in
          de gelegenheid is om te kijken? Ik heb geen haast maar ben wel
          nieuwsgierig en woon een paar uur rijden van friesland omdat mijn
          vader een brabantse nogal lief vond.

          Mvg

          Hans Molenaar

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "reyacta" <mvh@...> wrote:

> [...]
          > Dopeling: Doede
          > Geboren op 30 oktober 1758 bij de Halle
          > Gedoopt op 19 november 1758 in Wijnaldum

        • reyacta
          Message 4 of 10 , May 11, 2007
            Hoi Hans,

            Ik heb niet gezegd dat er weinig meer in staat dan de site vermeldt.
            Enkel dat ik ze zo duur vond, en dat je het risico loopt dat de ouders
            er niet in staan, als de buren dat niet weten. Zeker bij oudere mensen.
            Als de eigen familie aangifte doet, kan er allerlei belangrijks in
            staan natuurlijk.
            Bestellen kan altijd nog als er niemand reageert, maar ik ben er
            morgen wel even.

            Wil je volgende keer wel de nummers erbij vermelden - en de goeie
            regio? Liefst de hele akte even knip-en-plak. Dat scheelt ons opzoeken.

            Overlijdensakte Wonseradeel, 1852
            Aangiftedatum 27 december 1852, blad nr. 48
            Jeltje Doedes Dijkstra, vrouw, overleden 26 december 1852
            Oud 65 jaar, weduwe

            Overlijdensakte Wonseradeel, 1838
            Aangiftedatum 27 december 1838, blad nr. 62 (suppl. nr. 1-8)
            Johannes Harmens Molenaar, man, overleden 26 december 1838
            Oud 64 jaar, gehuwd

            (Ook sneu, allebei met kerstmis).

            groet margreet
          • backfiremillie
            Message 5 of 10 , May 11, 2007
              Hoi Margreet,

              Sorry voor het ongemak. Je hebt gelijk het had helemaal geen moeite
              geweest om even copy/pasten.

              Ik had trouwens dat verhaal van iemand anders gelezen dat de gegevens
              zouden tegen vallen.

              Heel fijn dat je even kijkt.

              Mvg

              Hans

            • reyacta
              Message 6 of 10 , May 12, 2007
                Hoi Hans,

                De oogst, en af en toe was het maar moeilijk leesbaar:
                Aangevers: Willem Pieters Bakker, 43 jr. policiebediende en Arjen
                ...Buwalda.
                Johannes, arbeider, geboren en wonend "Suring???" [zou Zurich kunnen zijn]
                zoon van Harmen Durks en Aaltje Johannes, beiden overleden
                echtgenoot van Jeltje Doedes, arbeidster tot Arum

                Jeltje een volgende keer.
                groet margreet
              • backfiremillie
                Message 7 of 10 , May 12, 2007
                  Hoi Margreet,

                  Gezien de lijst met antwoorden heb je het er maar druk mee.
                  Ik ben weer stukje verder gekomen door jou.

                  Bedankt he

                  Hans

                • Hans Molenaar
                  Message 8 of 10 , May 13, 2007
                    Hoi Margreet,

                    Zoals ik ook aan het spitten ben in de familie van mijn vader ben ik ook
                    bezig met die van mijn moeder.
                    Die stamt af via de vrouwelijke lijn van de familie Spiering. Omdat dit de
                    adelijke hoek is kom ik veel meer onderzoeken en links tegen die ik kan
                    combineren. Ik kom tot in 700-800 uit met zelfs koningen (Karel der Franken
                    en Edward I) als voorouders. Wel in de vrouwelijke lijnen hoor!

                    Opmerkelijk is dat ik de datum 26-9-1345 veel tegenkwam als sterfdatum met
                    de plaats Stavoren. Het waren een stuk of vier ridders waarvan ik ook
                    afstam. Ze hebben blijkbaar meegedaan aan de slag om Warns die bij de
                    friezen nog steeds wordt herdacht.

                    Zo zie dat die oorlogen gewoon zinloos zijn. Mijn voorouders hebben mogelijk
                    tegenover elkaar gestaan. Het is dat het thuisfront het heeft overleefd want
                    anders was ik er niet eens geweest.

                    Mvg

                    Hans Molenaar

                    Message 9 of 10 , May 13, 2007
                      Hoi Hans,

                      Misschien waren dat de mijne wel daar in Stavoren ...
                      En ik houd mij eigenlijk verre van Karel de Grote-stambomen. Zijn
                      vrouwelijke lijnen een soort half, niet echt meetellend-iets ???(omdat
                      je het zo leuk afzwakt met de 'hoor').

                      Ik had nog even gekeken met de akte-namen, maar ik kan enkel een Dirk
                      vinden, die jaren na zijn geboorte in Arum in Midlum gedoopt wordt.
                      Franekeradeel, dopen, geboortejaar 1774, doopjaar 1806
                      Dopeling: Dirk
                      Geboren op 29 maart 1774 in Arum
                      Gedoopt op belijdenis op 11 mei 1806 in Midlum
                      Kind van Harmen Dirks en Aaltje Johannes
                      Ik kan hem niet vinden trouwen, of nakomelingen of een achternaam.

                      Dat 'suring' zit me dwars, want ik kon ook de ovl plaats niet lezen.
                      (die staat er ook nog in, met het adres - alleen hadden ze vroeger
                      wijknummers en geen straatnamen) en ze lijken gewoon in Arum te wonen.

                      Nog maar eens terug,
                      groet margreet

                      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Hans Molenaar"
                      <hms.molenaar@...> wrote:

> [...]
                      mogelijk
                      > tegenover elkaar gestaan. Het is dat het thuisfront het heeft

                    • Hans Molenaar
                      Message 10 of 10 , May 13, 2007
                        Hoi Margreet,

                        Komt misschien want anders over maar ik ben zo'n vent die 4 dagen werkt een
                        carriere vrouw heeft en het ook leuk vind om mijn zoontje mee op te zien
                        groeien.

                        Ik ben overigens juist met het zoeken naar de vrouwelijk lijn veel
                        tegengekomen. Past trouwens ook beter bij de moderne vorm van
                        voorouderonderzoek met DNA-materiaal. Dat heeft geloof ik iets met de
                        chromosomen van vrouwen te maken die beter te volgen zijn en waarmee ze ook
                        hebben aangetoond dat we orspronkelijk uit Afrika komen.

                        Ik heb overigens op Tresoarsite wel het stelletje gevonden dat in 1772
                        getrouwd is :
                        Trouwregister Hervormde gemeente Achlum Hitzum, 1772
                        DTB nr: 275, 1772 - 1811
                        Vermelding: Proclamatie van 1772
                        Man: Harmen Durks, Achlum
                        Vrouw: Aaltje Johannes, Arum

                        Gestandaardiseerde namen: HARMEN DIRKS en AALTJE JOHANNES
                        NB: getrouwd te Arum op 17 mei 1772