Re: [Friesland-genealogy] betekenis!! slavenkassen

  • Peter Nanne Streekstra
    Message 1 of 9 , May 5, 2007
      Appy,

      Als je toch aan het googelen bent, kijk ook even onder:- naar de barrebiesjes gaan-.
      Als je weet dat christelijke slaven nogal eens zwaar "gekastijd" (gegeseld) werden met als resultaat afschuwelijke lidtekens, als een soort brandmerk, op de rug, dan is het niet moeilijk aan te tonen dat je exslaaf was.
      Uit de tekst lees ik dat hun broer ( bij de Turc, dus waarschijnlijk toen Noord-Afrika= Marocco enzo) nog gevangenzat. en dat de exslaven bezig waren fondsen te werven om deze vrij te kopen.
      Voorwaar, het gijzelen/kidnappen van christenen en andere ongelovigen, maar die wel geld hadden en/of althans de mogelijk zouden kunnen hebben om geld bij elkaar te krijgen tot vrijkoop is soms nog een geïntegreerde gewoonte in sommige culturen.
      O.a. ook Tromp werd gevangengehouden door Bey van Tunis en vrijgekocht door de Engelsen enz.

      Vriendelijke groet,

      Peter Nanne Streekstra
      p.s. een Carolingse Goudgulden was toen een substantiële som.

      Message 2 of 9 , May 5, 2007
        L.s.

        Aanbevelenswaardig in dezen is een recent boek, uitgegeven door de
        Linschoten Vereeniging ism Walburg Pers: Christenslaven, zie
        http://www.walburgpers.nl/categorieen.asp?details=582 (heb het boek
        in de kast staan).

        Overigens zou het wel aardig zijn het verhaal van de Jubbegaaster
        slaven eens verder uit te zoeken. Zou een mooi artikel op moeten
        kunnen leveren.

        Groetnis,
        Hans
        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Peter Nanne Streekstra"
        <streek@...> wrote:

> [...]
        >

        > Vriendelijke groet,
        >
        > Peter Nanne Streekstra
        > p.s. een Carolingse Goudgulden was toen een substantiële som.

      • hzijlstra
        Message 3 of 9 , May 6, 2007
          L.S.

          Overigens staat in het blad Leovardia (van de historische vereniging
          in Leeuwarden, Aed Levwerd, en te koop bij het gemeente-archief) van
          maart 2002 een artikel 'Als galeislaven verkocht'. Dit handelt over
          Friezen (minimaal 230 wordt vermeld) die in de 17e en 18e eeuw door
          Barbarijse piraten werden gevangengenomen en verhandeld op de markten
          van Algiers, Tripoli etc.
          Zo zat in 1611 Dominicus Roussel uit Leeuwarden in Tunis gevangen.

          Het stadsbestuur van Dokkum meldde op 5 jan 1613 dat Jan Cornelisz
          Hoon bij Cabo de Gatta in 1609 door een turx vrijbuiter was genomen
          en naar Tunis opgebracht.

          Marten Jetses uit Leeuwarden, kwartiermeester op het oorlogsschip
          Huys in t Bos werd na een schipbreuk in 1751 gevangen genomen en in
          1752 weer vrijgelaten.

          Horatius Pieters Huysch werd in 1678 samen met Cornelis Stout
          gevangen genomen en in 1682 door de Provincie Friesland voor 400
          stukken van achten (ca 1000 gulden) vrij gekocht.

          Vaak werd door familieleden of de kerk geld ingezameld.

          Groetnis, Hans
          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "hzijlstra"
          <hzijlstra@...> wrote:

> [...]
          > zouden kunnen hebben om geld bij elkaar te krijgen tot vrijkoop is
          > soms nog een geïntegreerde gewoonte in sommige culturen.

        • Appy de Vries
          Message 4 of 9 , May 6, 2007
            Hans;
            dank voor al jouw info,
            zal zeker die lijst kopen,
            as ik yn Ljouwert kom!
            Groetnis
            Appy.
            een verhaal zou super zijn,
            zal mijn best doen !

            <hzijlstra@...> wrote:

> [...]
            > zouden kunnen hebben om geld bij elkaar te krijgen tot vrijkoop is
            > soms nog een geïntegreerde gewoonte in sommige culturen.

          • Appy de Vries
            Message 5 of 9 , May 7, 2007
              Fokko;
              zo gauw ik in L. kom koop ik de lijst
              en hoor je van mij oké?
              groetsjes
              Appy.
              Message 6 of 9 , May 7, 2007
                Appy/Fokko,

                Het artikel noemt weliswaar dat er zeker 230 Friezen slaaf geweest
                zijn maar hiervan is de lijst niet gepubliceerd in Leovardia. De
                auteur is Fred Neuman. Misschien dat je via de redactie zijn
                emailadres kan krijgen en hem kan vragen waar die lijst wel is. Het
                artikel geeft nl geen bronvermelding.
                Ook meldt hij nog dat 3 artikelen in de Leeuwarder Courant van april
                1994 van Chris Kruisinga over Friese slaven handelden.

                Het boek Christenslaven noemt de volgende bronnen: In het Nationaal
                Archief in Den Haag zijn er lijsten van slaven in de archieven van de
                Staten Generaal, Lias Barbaryen onder de nummers 6913, 6942-6949. En
                losse rapporten/verbalen onder de nummers 9359, 9360, 9362, 9363.
                Misschien dat een Haagse Fries op deze emaillijst dat eens kan
                nakijken.

                Groetnis, Hans
                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Appy de Vries
                <appydevries@...> wrote:

                > Fokko;
                > zo gauw ik in L. kom koop ik de lijst
                > en hoor je van mij oké?
                > groetsjes
                > Appy.
                Friese slaven in Barbarije

                > Appy
                >
                > Als je die lijst koopt, kun je dan ook ewven nazien of er
                personen van tietjerksteradeel worden genoemd.
                > groetjes fokko sumar

                Friese slaven in Barbarije

                > Hans;
                > dank voor al jouw info,
                > zal zeker die lijst kopen,
                > as ik yn Ljouwert kom!
                > Groetnis
                > Appy.
                > een verhaal zou super zijn,
                > zal mijn best doen !

                Friese slaven in Barbarije

> [...]
                > stukken van achten (ca 1000 gulden) vrij gekocht.
                >
                > Vaak werd door familieleden of de kerk geld ingezameld.

              • hzijlstra
                Message 7 of 9 , Jul 20, 2007
                  L.S.

                  Een interessante website mbt handel overzee met de Baltische staten
                  betreft deze (bericht in Engels):
                  Dear Sir, Madam

                  I would like to inform you that the archival guide of the Baltic
                  Connections project has been completed. This guide concerns the
                  maritime relations between the countries around the Baltic Sea
                  roughly from 1450 to 1800, and focuses on themes such as trade,
                  shipping, merchants, commodities, diplomacy, finances and migration.

                  The guide covers the most important archives and collections in ten
                  countries: Denmark, Estonia, Finland, Germany, Latvia, Lithuania, the
                  Netherlands, Poland, Russia (St. Petersburg) and Sweden. It consists
                  of 982 descriptions of materials kept by 127 archival organisations.
                  The guide is available in a database at: www.balticconnections.net,
                  and will be published in three volumes by Brill Publishers around
                  November.

                  Yours sincerely

                  Lennart Bes
                  National Archives of the Netherlands