Re: [Friesland-genealogy] betekenis!! slavenkassen

  • Appy de Vries
    Message 1 of 9 , May 5, 2007
      Peter Nanne en Patrick;
      dank voor jullie reactie.
      Ik had gedacht ,[voor wat het waard is]!
      Omdat 3 car.gld. wel heel weinig is voor een vrijkoping,er misschien
      een fonds was,waaraan de kerken
      een bijdrage gaven? [slaven kassen]
      zoals Peter aangaf.
      Als je de tekst letterlijk neemt;
      ''Drie zwaar mishandelde slaven,
      die aan de kerkdeur kloppen voor hulp''
      ik heb veel fantasie,maar dit lijkt mij
      onwaarschijnlijk toch?
      groetsjes Appy.
      ps.
      Peter ; fijn weer wat te horen!!
      Message 2 of 9 , May 5, 2007
        Appy,

        Als je toch aan het googelen bent, kijk ook even onder:- naar de barrebiesjes gaan-.
        Als je weet dat christelijke slaven nogal eens zwaar "gekastijd" (gegeseld) werden met als resultaat afschuwelijke lidtekens, als een soort brandmerk, op de rug, dan is het niet moeilijk aan te tonen dat je exslaaf was.
        Uit de tekst lees ik dat hun broer ( bij de Turc, dus waarschijnlijk toen Noord-Afrika= Marocco enzo) nog gevangenzat. en dat de exslaven bezig waren fondsen te werven om deze vrij te kopen.
        Voorwaar, het gijzelen/kidnappen van christenen en andere ongelovigen, maar die wel geld hadden en/of althans de mogelijk zouden kunnen hebben om geld bij elkaar te krijgen tot vrijkoop is soms nog een geïntegreerde gewoonte in sommige culturen.
        O.a. ook Tromp werd gevangengehouden door Bey van Tunis en vrijgekocht door de Engelsen enz.

        Vriendelijke groet,

        Peter Nanne Streekstra
        p.s. een Carolingse Goudgulden was toen een substantiële som.

        Message 3 of 9 , May 5, 2007
          L.s.

          Aanbevelenswaardig in dezen is een recent boek, uitgegeven door de
          Linschoten Vereeniging ism Walburg Pers: Christenslaven, zie
          http://www.walburgpers.nl/categorieen.asp?details=582 (heb het boek
          in de kast staan).

          Overigens zou het wel aardig zijn het verhaal van de Jubbegaaster
          slaven eens verder uit te zoeken. Zou een mooi artikel op moeten
          kunnen leveren.

          Groetnis,
          Hans
          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Peter Nanne Streekstra"
          <streek@...> wrote:

> [...]
          >

          > Vriendelijke groet,
          >
          > Peter Nanne Streekstra
          > p.s. een Carolingse Goudgulden was toen een substantiële som.

        • hzijlstra
          Message 4 of 9 , May 6, 2007
            L.S.

            Overigens staat in het blad Leovardia (van de historische vereniging
            in Leeuwarden, Aed Levwerd, en te koop bij het gemeente-archief) van
            maart 2002 een artikel 'Als galeislaven verkocht'. Dit handelt over
            Friezen (minimaal 230 wordt vermeld) die in de 17e en 18e eeuw door
            Barbarijse piraten werden gevangengenomen en verhandeld op de markten
            van Algiers, Tripoli etc.
            Zo zat in 1611 Dominicus Roussel uit Leeuwarden in Tunis gevangen.

            Het stadsbestuur van Dokkum meldde op 5 jan 1613 dat Jan Cornelisz
            Hoon bij Cabo de Gatta in 1609 door een turx vrijbuiter was genomen
            en naar Tunis opgebracht.

            Marten Jetses uit Leeuwarden, kwartiermeester op het oorlogsschip
            Huys in t Bos werd na een schipbreuk in 1751 gevangen genomen en in
            1752 weer vrijgelaten.

            Horatius Pieters Huysch werd in 1678 samen met Cornelis Stout
            gevangen genomen en in 1682 door de Provincie Friesland voor 400
            stukken van achten (ca 1000 gulden) vrij gekocht.

            Vaak werd door familieleden of de kerk geld ingezameld.

            Groetnis, Hans
            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "hzijlstra"
            <hzijlstra@...> wrote:

> [...]
            > zouden kunnen hebben om geld bij elkaar te krijgen tot vrijkoop is
            > soms nog een geïntegreerde gewoonte in sommige culturen.

          • Appy de Vries
            Message 5 of 9 , May 6, 2007
              Hans;
              dank voor al jouw info,
              zal zeker die lijst kopen,
              as ik yn Ljouwert kom!
              Groetnis
              Appy.
              een verhaal zou super zijn,
              zal mijn best doen !

              <hzijlstra@...> wrote:

> [...]
              > zouden kunnen hebben om geld bij elkaar te krijgen tot vrijkoop is
              > soms nog een geïntegreerde gewoonte in sommige culturen.

            • Appy de Vries
              Message 6 of 9 , May 7, 2007
                Fokko;
                zo gauw ik in L. kom koop ik de lijst
                en hoor je van mij oké?
                groetsjes
                Appy.
                Message 7 of 9 , May 7, 2007
                  Appy/Fokko,

                  Het artikel noemt weliswaar dat er zeker 230 Friezen slaaf geweest
                  zijn maar hiervan is de lijst niet gepubliceerd in Leovardia. De
                  auteur is Fred Neuman. Misschien dat je via de redactie zijn
                  emailadres kan krijgen en hem kan vragen waar die lijst wel is. Het
                  artikel geeft nl geen bronvermelding.
                  Ook meldt hij nog dat 3 artikelen in de Leeuwarder Courant van april
                  1994 van Chris Kruisinga over Friese slaven handelden.

                  Het boek Christenslaven noemt de volgende bronnen: In het Nationaal
                  Archief in Den Haag zijn er lijsten van slaven in de archieven van de
                  Staten Generaal, Lias Barbaryen onder de nummers 6913, 6942-6949. En
                  losse rapporten/verbalen onder de nummers 9359, 9360, 9362, 9363.
                  Misschien dat een Haagse Fries op deze emaillijst dat eens kan
                  nakijken.

                  Groetnis, Hans
                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Appy de Vries
                  <appydevries@...> wrote:

                  > Fokko;
                  > zo gauw ik in L. kom koop ik de lijst
                  > en hoor je van mij oké?
                  > groetsjes
                  > Appy.
                  Friese slaven in Barbarije

                  > Appy
                  >
                  > Als je die lijst koopt, kun je dan ook ewven nazien of er
                  personen van tietjerksteradeel worden genoemd.
                  > groetjes fokko sumar

                  Friese slaven in Barbarije

                  > Hans;
                  > dank voor al jouw info,
                  > zal zeker die lijst kopen,
                  > as ik yn Ljouwert kom!
                  > Groetnis
                  > Appy.
                  > een verhaal zou super zijn,
                  > zal mijn best doen !

                  Friese slaven in Barbarije

> [...]
                  > stukken van achten (ca 1000 gulden) vrij gekocht.
                  >
                  > Vaak werd door familieleden of de kerk geld ingezameld.

                • hzijlstra
                  Message 8 of 9 , Jul 20, 2007
                    L.S.

                    Een interessante website mbt handel overzee met de Baltische staten
                    betreft deze (bericht in Engels):
                    Dear Sir, Madam

                    I would like to inform you that the archival guide of the Baltic
                    Connections project has been completed. This guide concerns the
                    maritime relations between the countries around the Baltic Sea
                    roughly from 1450 to 1800, and focuses on themes such as trade,
                    shipping, merchants, commodities, diplomacy, finances and migration.

                    The guide covers the most important archives and collections in ten
                    countries: Denmark, Estonia, Finland, Germany, Latvia, Lithuania, the
                    Netherlands, Poland, Russia (St. Petersburg) and Sweden. It consists
                    of 982 descriptions of materials kept by 127 archival organisations.
                    The guide is available in a database at: www.balticconnections.net,
                    and will be published in three volumes by Brill Publishers around
                    November.

                    Yours sincerely

                    Lennart Bes
                    National Archives of the Netherlands