Re: [Friesland-genealogy] Opzoekvraag Tresoar

  • Ronn Boef
    Message 1 of 18 , May 4, 2007
      Hoi Cor, Annemarth en Tjeerd,

      Heel hartelijk bedankt voor het nakijken!
      Helaas heb ik zelf via de gemeente Ooststellingwerf ook niets gevonden, maar
      ik zoek weer verder...

      Groetjes,
      Ronn

      Op 02-05-07 heeft Cor <cj.seinstra@...> het volgende geschreven:

> [...]
      >
      > Op 7 februari 1993 overleed in Ooststellingwerf Maria Catharina
      > Antonia VAN DEN ENDE. Zij is geboren 28 februari 1917, en was
      > gescheiden van Eduard Jonker.
      >
      > Voor haar dochter, die volgende maand overkomt naar Nederland, ben ik
      > op zoek naar waar zij is begraven. Een telefonische speurtocht langs
      > begraafplaatsen in gemeente heeft tot nog toe niets opgeleverd, ook op
      > Graftombe.nl wordt ze (nog) niet vermeld. Ik hoop dat iemand in de
      > krant zou willen kijken of er destijds een overlijdensbericht is
      > geplaatst waar meer informatie in staat.

    • Cor
      Message 2 of 18 , Aug 29, 2008
        Hallo Ernst-Jan,

        Hierbij de gevonden gegevens.
        Groeten Cor Seinstra

        Dirk * 08-06-1868 Franeker, arbeider

        Zoon van Bauke Hoekstra en Trijntje Dirks Hager beide won. Franeker.

        Bauke Jacobs Hoekstra + 29-01-1872 Franeker. Oud 46 jr.

        Feikje * 26-05-1869 Tzummarum / Barradeel

        Dr. van Eise Taekes de Vries en Baukje Reinders Tolsma.

        Eise + 11-06-1875 Tzummarum.

        Dirk en Feikje beide een akte van onvermogen.

        Subject: [Friesland-genealogy] Opzoekvraag Tresoar
        Beste Sneupers,

        Zou iemand voor mij misschien eens een huwelijksakte willen nazien? Ik ben
        namelijk zelf voorlopig niet in staat om naar Leeuwarden te komen. Het gaat
        om:

        Huwelijksakte Franeker, 1891Man : Dirk HoekstraVrouw : Feikje de
        VriesDatum : 15 november 1891, akte nr. 63

        Ik ben vooral benieuwd naar de namen van de ouders. Ik vermoed dat het Bauke
        Hoekstra en Trijntje Hager, resp. Eise de Vries en Baukje Tolsma zijn, maar
        ik zou het graag zeker weten. Alvast zeer bedankt!

        Mei freonlike groetnis,

        Ernst-Jan
      • Ronn Boef
        Message 3 of 18 , Oct 31, 2010
          Hallo,

          Wie wil voor mij een akte van bekendheid in de huwelijksbijlagen
          opzoeken? Ik wil graag weten wat daarin staat over de voorouders van
          de bruid.

          Huwelijksakte Leeuwarden, 1825
          Man : Jurjen Nieuwenhuis
          Vrouw : Barbara Tibes
          Datum : 18 december 1825, akte nr. 154

          Vriendelijke groet,
          Ronn
        • Ina Hazewinkel
          Message 4 of 18 , Oct 31, 2010
            Hallo Ronn nog een keer

            Inderdaad betreft dit de Barbera Tibes die in 1796 in Schagen is geboren,
            Jurjen NIEUWENHUIS, geboren Harlingen 25-09-1798, gedoopt aldaar 30-09-1798, overleden Groningen 02-12-1846, zoon van Salomon NIEUWENHUIS en Grietje GERRYTS.
            Jurjen is getrouwd Leeuwarden 18-12-1825 met Barbara TIBES, gedoopt Schagen [RK] 28-02-1796 (doopgetuige was Barbara Doese), overleden Groningen 09-01-1880, dochter van Nicolaas TIBES en Johanna STIKLEMAN.
            Jurjen was heereknecht (1825), voermansknecht. Barbara was bij haar huwelijk dienstmeid in Leeuwarden. Later koopvrouw (1852), groenteverkoopster (1860) in Groningen.
            Uit dit huwelijk:

            Henderika NIEUWENHUIS, geboren Leeuwarden 07-01-1826, overleden Groningen 27-09-1827.

            Mechelina Cecilia NIEUWENHUIS, geboren Groningen 02-10-1828, overleden aldaar 21-12-1912. Groenteverkoopster. Mechelina is getrouwd Groningen 04-01-1852 met Tonnis WEENING, geboren Groningen 07-04-1828, overleden aldaar 15-02-1903, zoon van Jantien WEENING.

            Leentje NIEUWENHUIS, dienstmeid, geboren Groningen 02-10-1828, overleden aldaar 15-06-1909.
            Leentje is getrouwd Groningen 18-04-1852 met Roelf BEKKERING, geboren Eelde 24-02-1824, overleden Groningen 14-06-1880, natuurlijke zoon van Frouke Roelfs BEKKERING.

            Salomon NIEUWENHUIS, geboren Groningen 11-09-1832, overleden aldaar 15-07-1898. Tabakskerver.
            Salomon is getrouwd Groningen 14-06-1857 (1) met Johanna Jacoba Henderika ALEXANDER,
            geboren Groningen 16-03-1824, overleden aldaar 09-01-1863, dochter van Jan ALEXANDER en Elizabeth TIESELAAR.
            Salomon is getrouwd Groningen, 06-09-1863 (2) met Bouwina Maria NENTELAAR, geboren
            Groningen 03-11-1831, overleden aldaar 28-06-1866, dochter van Jacobus NENTELAAR en Grietje JANS POOTHOLT.
            Salomon is getrouwd Groningen, 19-05-1867 (3) met Antje STEIN, geboren Groningen
            03-10-1834, overleden aldaar 30-05-1904, dochter van Hindrik STEIN en Helena Maria SIMONS

            Dus qua vernoemingen zouden de namen van Leentje en Mechelina Cecilia,
            van moeder Barbera moeten komen.
            De namen Hendrika, de zus van Jurjen heet Hendrikje, en de naam Salomon
            die komen van vader Jurgen.

            Groet Ina

            http://www.voelspriet2.nl/forum/index.php?board=3.0

            Datum : 18 december 1825, akte nr. 154

            Vriendelijke groet,
            Ronn

          • Ronn Boef
            Message 5 of 18 , Oct 31, 2010
              Hallo Ina,

              Dat klopt. Zo te zien heb je dit gevonden op de website die ik voor mijn
              collega inricht ;-) http://www.greetsgenealogie.nl/

              <http://www.greetsgenealogie.nl/>Ik hoop dat de akte van bekendheid of de
              overlijdensgegevens van Barbara's ouders uitsluitsel geven over de vraag of
              Nicolaas Tibes en Johanna Stikleman dezelfde zijn als Nicolaas Liebens en
              Johanna Bakker.

              Wat betreft de vernoeming: het echtpaar Liebens-Bakker had nog een dochter
              Mechlina Libens (Groningen 1792-1845).

              Vriendelijke groet,
              Ronn

              Op 31 oktober 2010 23:51 schreef Ina Hazewinkel
              <haasjes5winkel@...>het volgende: