betekenis!!

  • Appy de Vries
    Message 1 of 2 , May 4, 2007

      Message 2 of 2 , May 4, 2007
        Op vrijdag 4 mei 2007 13:04 schreef

        > [in het dorpsboek Jubbega]
        >
        > Den 13 Nov.1741,
        > gegeven aan drie ''slaven,''
        > die zeer mishandelt waren,
        > drie car.guldens om haar broeder
        > die alsnog bij de Turk gevangen zat,
        > te lossen.[?]
        >
        > Wat betekent dit verhaal???

        Ik denk dat je dit vrij letterlijk als slavenhandel mag
        interpreteren. Tijdens het Ottomaanse Rijk werd er in Turkije aan
        slavenhandel gedaan. Dat is lange tijd heel gewoon geweest: handel
        in blanke slaven en slavinnen. In Istanboel gebeurde dat
        bijvoorbeeld van de 17de tot een eind in de 19de eeuw. Meestal
        hield men niet-islamieten als slaven. Mannelijke slaven werden
        zelfs in het Ottomaanse leger ingezet om op die manier het verbod
        te omzeilen dat moslims niet tegen elkaar mogen vechten.

        Ik veronderstel dat de drie Carolusguldens moesten dienen om de nog
        in slavernij gehouden broer vrij te kopen.

        --
        Groeten

        Patrick Vanhoucke
        Laken (Brussel)