Margje Klazes, echtgenote van Berend Koops Knobbe

  • ponne39meppel
    Message 1 of 3 , May 2, 2007
      Lijstgenoten,

      Berend Koops Knobbe huwt te Haskerhorne/Oudehaske op 12-02-1786 met
      Margje Klazes.
      In vele genealogische sites wordt Margje Klazes gezien als de dochter
      van Klaas Hendriks (Kikke/de Groot) en Jantjen Hendriks (Pijlman) en is
      ze gedoopt te Oldemarkt op 17-10-1762.
      In haar overlijdensakte (Aengwirden, 04-01-1845) staat echter dat ze op
      83-jarige leeftijd is overleden te Tjalleberd op 03-01-1845 als dochter
      van Klaas Hendriks en Jantje Berends (dus niet: Hendriks). Ze zal dan
      wel in 1761 zijn geboren. Goed, een paar foutjes in een overlijdensakte
      komen vaker voor, vooral als de overledene oud is en de aangevers geen
      directe familie zijn. Maar er staat ook in dat Margje is geboren te
      Huizum (provincie Groningen). Huizum in Groningen? Dat ligt toch
      vlakbij Leuwarden? En ze was toch gedoopt in Oldemarkt? Is dit dan toch
      een andere Margje?
      Wie biedt uitkomst?

      Wiecher Ponne
    • Appy de Vries
      Message 2 of 3 , May 4, 2007
        Wiecher;
        eigenlijk heb ik geen antwoord
        op jouw vraag,maar vond bij de volkstelling 1830 Angw.dit;
        ''In het boekje van Terband moet
        ingeschreven worden'';

        Beerent Koops Knobbe
        gebooren in Oudehaske
        13 January 1763,en
        Marchjen Klaases de Groot
        gebooren in Oudehaske [ra-ra-]
        July 1762
        ''Beyde Griff''aankomst in de Grietenij
        Maart 1830.
        huisnr.17 Terband.

        boeknr.2274 akte 1 Aengw.
        Beerent Koops Knobbe [77j]
        won.Terband ,arbeider [geb.Oudehaske] zoon van
        Koop Roelofs Knobbe en Grietje Beerends [beide overl.]
        geh.met Marchjen Klaases de Groot,
        zonder beroep ,won.Terband,
        nalatende 5 meerderj. kinderen,
        overleden 03-01-1841 in huisnr 17
        Terband.

        Overleden 02-03-1814 Schoterland
        Jan Berends Knobbe ,turfmaker won.
        St.Johannesga [19j.]
        zoon van Beerend Koops Knobbe.
        turfmaker en Margjen Klaases de Groot,echtelieden te St.Joh.
        huisnr.46.

        ik weet niet of dit iets oplost
        [denk het niet!!!],maar toch.
        folle groetsjes
        Appy.

        Message 3 of 3 , May 4, 2007
          Appy,

          Heel hartelijk bedankt voor je reactie!
          Ik denk dat ik hier zeker wel wat aan heb. Nu is het immers wel
          duidelijk dat Margjen Klazes als achternaam 'de Groot' heeft gekregen
          en dat ze dan een dochter van Klaas Hendriks Kikke moet zijn. Een
          zuster en twee broers dragen deze achternaam 'de Groot' namelijk ook.
          Die geboorte in Oudehaske in juli 1762 komt heel mooi overeen met de
          aantekening die ik heb (waarschijnlijk van de doopakte )eens heb
          genoteerd, nl. dat ze "een vierendeel jaars" voor haar doop (17-10-
          1762 in Oldemarkt) in Friesland is geboren ! Hoe in haar
          overlijdensakte van 1845 dan als geboorteplaats Huizum in Groningen
          (!?!)kan worden genoteerd blijft erg vreemd.

          Wiecher Ponne

          In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Appy de Vries
          <appydevries@...> wrote:

> [...]
          > St.Johannesga [19j.]
          > zoon van Beerend Koops Knobbe.
          > turfmaker en Margjen Klaases de Groot,echtelieden te St.Joh.

          Berend Koops Knobbe