Joodse grafmonumenten

  • Cor
    Message 1 of 3 , May 1, 2007
      Hallo.

      Onderstaand verhaal las ik in de Benelux nieuws groep.
      Graftombe heeft ook geprobeerd om deze begraafplaatsen te mogen
      fotograferen en indexeren, maar daar is geen toestemming voor gekregen.
      Deze plaatsen zullen dus niet op Graftombe komen.
      Maar in de toekomst komt het dus wel op internet beschikbaar.

      Groeten Cor Seinstra

      http://www.nik.nl/content_detail.asp?fld_pk_algListId=928

      Joodse grafzerkgegevens op internet beschikbaar (27-4-2007)

      Binnenkort zal worden begonnen met de digitale archivering van het "stenen
      archief" in Nederland. Matsewot op Joodse begraafplaatsen die voor 1940 in
      Nederland zijn aangelegd, zullen worden gefotografeerd en gedocumenteerd op
      internet te vinden zijn.
      De uitvoering wordt verzorgd in de vorm van een joint venture van het
      Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap en de Israëlische stichting Amoetat
      Akevoth - Onderzoek van de genealogie en het familie erfgoed van het
      Nederlandse Jodendom (A.R.) v/h de genealogische afdeling van de Foundation
      for Research on Dutch Jewry of the Hebrew University in Jerusalem.

      De Hebreeuwse tekst wordt vertaald en verdere van de grafzerk af te lezen
      personalia worden opgenomen in een database met zoekfunctie. De foto's en
      vertaalde Hebreeuwse tekst komen beschikbaar via een internetsite, met
      daaraan gekoppeld de personalia. De foto's zijn voorzien van een zgn.
      blindstempel met de logo's van NIK en Akevoth.

      Aan de personalia worden, waar mogelijk, genealogische informatie en familie
      historische gegevens toegevoegd, afkomstig uit het Nederlands Joodse
      Genealogische Gegevensbestand dat al bij Amoetat Akevoth op internet staat.
      Het databestand komt als het project gereed is, ook in beheer en in het
      archief van het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap en per begraafplaats
      bij de betreffende Joodse Gemeente.

      Tot een en ander is besloten als aanvulling op bestaande begraafregisters,
      herstel van de verdwenen begraafregisters en in het algemeen tot behoud van
      het "stenen archief" voor het nageslacht. Daarbij komt dat veel
      nabestaanden, of mensen die op een andere manier in een familierelatie tot
      de overledenen staan, niet meer in Nederland wonen of om andere redenen niet
      meer in staat zijn zelf een (regelmatig) bezoek aan de graven te brengen.
      Daarnaast zijn ook voor genealogisch geïnteresseerden waar ook ter wereld,
      de grafzerkgegevens van groot belang.

      Gegevens welke niet op de internetsite beschikbaar zijn, kunnen bij het NIK
      worden opgevraagd. Het is evident dat met alle gegevens uiterst zorgvuldig
      zal worden omgegaan.
      Eventuele nadere informatie is verkrijgbaar bij het NIK in Amsterdam, via
      telefoonnummer 020-3018484 of per e-mail (info(a)nik.nl).
    • blauwe- parel
      Message 2 of 3 , May 1, 2007
        Cor bedankt!

        Dit zal heel wat zoekwerk voor velen voorkomen.

        Het staat ook op www.nu.nl

        Margaret

> [...]
        >Eventuele nadere informatie is verkrijgbaar bij het NIK in Amsterdam, via
        >telefoonnummer 020-3018484 of per e-mail (info(a)nik.nl).

        Play online games with your friends with Messenger
        http://www.join.msn.com/messenger/overview
      • Esther van Rems-Dijkstra
        Message 3 of 3 , May 1, 2007
          Hi

          Ik heb al het nodige via Akevoth kunnen opzoeken over de Amsterdams Joodse
          tak van mijn mans boom, heel goed en duidelijk, ze hebben ook een genealoog
          erbij en ze verbeteren ook dingen die niet zouden kloppen. Jammer dat het
          niet via Cor gaat, maar het is daar in goede handen en gebeurd fulltime!

          Groetjes
          Esther

          Op 01-05-07 heeft Cor <cj.seinstra@...> het volgende geschreven:

          --