schoteruiterdijken

  • Johannes Zwart
    Message 1 of 10 , Apr 29, 2007
      Goedendag mede speurders,

      momenteel ben ik bezig met het invoeren van veel mensen met de naam akkerman en daarkom ik regelmatig als geboortestreek cq dorp de naam schoteruiterdijken tegen, weet iemand waar dit precies ligt, uitgaande van het eerste woord schoter zou je denken van in de gemeente schoterland maar dat zie ik graag bevestigd en dan vooral waar in schoterland, als er mensen zijn die nog eventueel aanvullingen heeft voor mij omtrend mensen die voorkomen in het bestand akkerman, kijk dan eens op www.johanneszwart.nl/akkerman.htm, bvd Johan Zwart

    • Hinke
      Message 2 of 10 , Apr 29, 2007
        Johan, ik ben er gister nog doorgereden, ligt in het grens gebied
        Friesland/Overijssel. Heb even op de site van Tresoar gekeken, vroeger
        was het inderdaad Schoterland, NU is niet ingevuld, dus toch Overijssel
        tegenwoordig? Vast wel te vinden met wat googlen.

        groet, Hinke.

      • Rienk de Boer
        Message 3 of 10 , Apr 29, 2007
          Johannes en Hinke,

          Schoten Uiterdijken is een buurtschap in het Schoterland. Het ligt tussen langs de Kuinder (Tjonger) in Lemsterland.
          Voor de oorlog was het gemeente Haskerland. Het ligt op de grens van Friesland en Overijssel. Maar aan de Friesche kant van de Kuinder.
          Kijk ook op:

          http://www.kuijsten.de/atlas/fr/lemsterland.html
          Rienk

[...]

        • Hillebrand Visser
          Message 4 of 10 , Apr 29, 2007
            Beste Rienk,

            Volgens het kaartje waar je naar toe linkte ligt S. op de grens van Lemsterland en Weststellingwerf en dan in Lemsterland. Beide gemeentes horen echter bij Friesland.

            Groeten uit Lemmer,
            Hillebrand

            Message 5 of 10 , Apr 29, 2007
              Rienk, dat het vroeger Haskerland was lijkt me vreemd. Haskerland
              (eerder) Schoterland hield op bij de P. Cristiaansloot door Echtenerbrug
              en Delfstrahuizen. En volgens Tresoar was Schoteruiterdijken dus vroeger
              Schoterland en nu is niet ingevuld. Ook bij de lijst van dorpen van de
              gemeente Lemsterland (zie www.lemsterland.nl) wordt Schoteruit.d. niet
              genoemd.

              groet, Hinke (Lemserland)

            • Rienk de Boer
              Message 6 of 10 , Apr 29, 2007
                Beste Hilbrand,
                He hebt gelijk. Ik was in de veronderstelling dat de Tjonger langs de grens liep. De Linde loopt ongeveer bij de grens langs. dat scheelt enkele kilometers. Komen bij Kuinre samen.

              • Kees Dommisse
                Message 7 of 10 , Apr 29, 2007
                  Het is dan ook geen dorpje te noemen, in die strook tussen de
                  Schoterdijk en de Kuinder liggen ongeveer 8 boerderijen verspreid.

                  Met vriendelijke groeten,

                  Kees Dommisse (Ruinen)
                  Die er regelmatig langs toert, aan de andere kant van de Kuinder door
                  Langelille omdat het zo'n fraai gebied is en waar je ook best goede
                  eetgelegenheden kan vinden.

                • Johannes Zwart
                  Message 8 of 10 , Apr 29, 2007
                    Goedenmiddag medespeurders, een ieder bedankt voor zijn/haar aanwijzingen waar het moet liggen, volgens google ligt schoteruiterdijken in de buurt van bantega en loopt door via de tjongervallei naar schoterland, dus een redelijk groot gebied, bedankt allemaal, vriendelijke groet Johan Zwart

                  • Hinke
                    Message 9 of 10 , Apr 29, 2007
                      En in één van die eetgelegenheden was ik gister, bij de Driewegsluis en
                      vanmiddag vanaf 16.00 uur bij een ander aan de P. Christiaansloot:-)))

                      En ik zag dat het gebied inderdaad ook bij Haskerland heeft gehoord.

                      Hinke.

                      Message 10 of 10 , Apr 29, 2007
                        Inderdaad, maar niet goed voor je overgewicht ;)

                        Kees