Re: prive begraafpl. in Friesland ???????

  • Annemarth Sterringa
    Message 1 of 28 , Apr 29, 2007
      Margaret,

      Googlen naar grafschriften Westerkerk Leeuwarden brengt je op de site
      van het Historisch Centrum Leeuwarden (vm gemeentearchief)

      http://www.gemeentearchief.nl/index.php?id=374

      Groetjes,
      Annemarth

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "blauwe- parel"
      <blauwe_parel@...> wrote:

      > Cor,
      >
      > Je hebt me nieuwsgierig gemaakt.
      >
      > Om hoeveel stenen gaat het in het Leeuwarderbos?
      > Is dit een echt bos of een soort park? En is dit vrij toegankelijk?
      > En staan deze stenen al ergens op het Internet of elders? Hetzij
      een foto of
      > een transscriptie.
      >
      > Vriendelijke groeten,
      >
      > Margaret
    • Sipke Paulides
      Message 2 of 28 , Apr 29, 2007
        Hallo Cor,

        In Oranjewoud heb je zowel de grafheuvel van de fam. Bienema, midden in
        het bos "bij het Woutersbergje", en een grafkelder op de begraafplaats
        in Oranjewoud aan de Marijke Mouiweg (Brongerga).
        De grafheuvel is geloof ik leeggehaald en gerestaureerd in de jaren
        1980.

        Groeten,
        Sipke Paulides

          Message 4 of 28 , Apr 29, 2007
            Beste Cor,

            In de bossen van Oranjewoud ligt een grafheuvel van de familie Bienema.
            Onderstaand stukje staat vermeldt op de site:
            http://www.oranjewoud-dorp.nl/grafmonumenten.htm

            "Een dergelijke grafkelder als die op Pauwenburg, in de vorm van een heuvel, bevindt zich nog steeds in dit gebied. Het is de grafkelder van de familie Bienema, middenin het bosgebied tussen hotel Tjaarda en de snelweg Leeuwarden-Zwolle. De grafheuvel is omgeven door een soort gracht, die weliswaar droog staat. Een bord vermeldt, dat het de grafkelder van de familie Bienema is, gebouwd eind 18e eeuw. Het gebied eromheen behoorde bij het buiten Veenwijk, dat de Bienema's, van oorsprong een apothekersgeslacht uit Heerenveen, bezaten."

            Hier staat ook meer informatie over andere graven in Oranjewoud/ Brongerga.

            M.vr.gr.
            Gerard

          • Attie Hoogland
            Message 5 of 28 , Apr 29, 2007
              OK
              vr.gr. Attie

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Cor <cj.seinstra@...>
              wrote:

              > Hallo Attie en anderen.
              >
              > Antwoord van de beheerder van Graftombe is dat hij deze namen etc.
              > wel wil opnemen als maar bekend is van welke begr.pl. / kerkhof
              > de stenen afkomstig zijn.
              > Mede omdat het maar enkelingen zullen zijn.
              > Dus stuur maar op.
              >
              > Groeten, Cor
              >

              > Subject: [Friesland-genealogy] Re: prive begraafpl. in
              Friesland ???????

              > Hallo,
              > Ik weet een grafsteen die ooit op het kerkhof gestaan heeft en die
              na
              > het ruimen van het graf bij familie in de tuin gekomen is.
              > Is dit ook iets om te fotograferen?
              > vr.gr. Attie

            • ijsvogel54
              Message 6 of 28 , Apr 29, 2007
                Beste Medespeuders,

                Sinds vorig jaar ben ik verhuisd en woon nu in Leeuwarden tegen het
                Leeuwarder Bos aan.Vanmorgen ben ik op de fiets naar de grafheuvel
                gegaan.Ik ben vaak in het Leeuwarder Bos maar dit is mij altijd ontgaan.
                Het is het weggetje wat Irene al aangaf er is een splittsing en een
                paddestoel verwijst naar Bartlehiem vandaar kun je langs de EE
                fietsen.Dat weggetje moet je in. Wat Irene al aangaf het ligt links van
                de weg nog voor de volkstuintjes.Je moet een zandpad in lopen en dan
                zie je een heuvel.Met een trapje kom je boven waar de zerken liggen.Het
                is heel jammer dat ze aan het overwoekeren zijn.De ornamenten zijn
                prachtig om te zien.Sommige zijn nog goed leesbaar.Ik heb de zerken
                niet geteld.Een schatting durf ik ook niet te maken maar er liggen
                velen.Maar ik ben er wel gaan zitten.Genietend van het prachtige
                uitzicht over het water.Ik zou daar best na mijn dood begraven willen
                worden.Helaas er is geen plaats meer. De moeite waard om het te
                bezoeken.
                Groet Afke Aardema
              • Cor
                Message 7 of 28 , Apr 29, 2007
                  Afke en anderen.

                  En ik ben er vanmiddag geweest.
                  Voor het eerst, ondanks dat ik veeeeeeeeel ouder ben dan
                  het bos en de grafheuvel, en al levenslang in Leeuw. woon.
                  Foto's gemaakt van de komplete steen waar nog namen op leesbaar
                  zijn, en nog van dichtbij voor een nog iets betere leesbaarheid.
                  Tezamen met het bestand van HCL zal ik er een index van maken
                  en t.z.t. op Graftombe laten zetten.
                  Er zijn circa 70 stenen.

                  Afke, jouw beschrijving gaat uit als je vanaf de weg Leeuwarden-Stiens
                  komt, dit even ter aanvulling.
                  Vanaf het Havank park is het ook doorrijden tot een splitsing met
                  rechtsaf richting Dokkumer Ee en Bartlehiem.
                  Daar moest ik dus linksaf en rechts het zandpad op na de
                  volkstuintjes.
                  En inderdaad een zeer wijds uitzicht richting Jelsum.

                  En een ieder bedankt voor de aanvullingen.
                  Cor Seinstra.

                  Subject: [Friesland-genealogy] Re: prive begraafpl. in Friesland ???????

                • blauwe- parel
                  Message 8 of 28 , Apr 29, 2007
                    Cor,

                    Wat goed van je!
                    Ik ben jaloers dat je er zo dicht bij woont.

                    Laat je ons weten wanneer het op de site staat?

                    Margaret

> [...]
                    >uitzicht over het water.Ik zou daar best na mijn dood begraven willen
                    >worden.Helaas er is geen plaats meer. De moeite waard om het te

                    FREE pop-up blocking with the new Windows Live Toolbar - get it now!
                    http://toolbar.msn.click-url.com/go/onm00200415ave/direct/01/
                  • Cor
                    Message 9 of 28 , May 1, 2007
                      Margaret, Annemarth en alle andere lezers.

                      Uiteraard komt dit op Graftombe te staan, ik ben al bezig met de index.
                      Melding wanneer het er op staat komt hier op dezelfde manier als dat
                      ik altijd al doe. (Friesland-genealogy@ya...... onderwerp:
                      graftombe)
                      Daar de teksten uitgebreid op het HCL staan begrijp ik het enthousiasme
                      van Margaret niet helemaal, of zij moet een binding met iemand hebben.
                      Maar Margaret, jouw er gelukkig mee maken is natuurlijk ook een
                      stimulans voor mij !!!!!!!!!!

                      (wild)kampeerders en/of daklozen heb ik niet gezien Annemarth.

                      groeten, Cor Seinstra.

                    • Janny van der Meer- de Vries
                      Message 10 of 28 , May 3, 2007
                        Beste Cor
                        Ik ben de volgende sites tegen gekomen op het internet misschien heb je hier iets aan
                        Groeten Janny
                        hier komen ze http://home.wanadoo.nl/M.bourgonjen/Galilea/Mensonides.htm
                        http://home.wanadoo.nl/m.bourgonjen/GroteKerk/grafregister.htm

                        Auteur: J.G.N. v.d. Meulen; M. Tangerman; H.A. Zeinstra
                        Jaar: 1997
                        Organisatie: Fryske Akademy, Leeuwarden. Genealogysk Wurkferbân
                        Uitgever: [Leeuwarden : Genealogysk Wurkferbân fan de Fryske Akademy]
                        Annotatie: Voorlopige uitgave bij gelegenheid van de Achtste Friese
                        genealogische contactdag 11 oktober 1997
                        Met index
                        Omvang: 43 bl
                        Systematische code: 11-254; 11-170

                        Aanvraagnummer: FRYS 15.22
                        Aanvraaginfo: Ter inzage
                        Beschikbaar in open opstelling op studiezaal.

                        Aanvraagnummer: Pc 12433 bis
                        Aanvraaginfo: Uitleenbaar
                        beschikbaar Aanvraag

                      • Cor
                        Message 11 of 28 , May 3, 2007
                          Hallo Janny.
                          Hartelijk dank voor de url's.
                          Helaas werkt de eerste niet.
                          Maar als de M voor .bourgonjen klein wordt gemaakt werkt het wel.
                          De tweede werkt wel en dat is een hele mooie site.
                          De eerste geeft minder info dan de tweede, maar wie het kleine niet eert

                          Groetjes Cor.

                          Message 12 of 28 , May 7, 2007
                            Karel en anderen.

                            Vorige week even bij deze grafkelder gezien.
                            Een groot ding hoor.
                            In de bosjes staat deze kelder met een gemetseld muurtje in een
                            circel van circa 8 meter diameter.
                            Muurtje van een 1/2 meter hoog boven de grond en daar bovenop
                            een bult aarde die in de midden misschien wel 2 meter dik is.
                            Er mist een kleine hap uit de circel en dat is de ingang, nu
                            afgesloten met een groot brok steen die vastgemetseld is.
                            Interresant om te zien.
                            Alleen geen enkele aanwijzing over de familie.
                            (behalve die van Karel !!).

                            Gegroet Cor.

                            Message 13 of 28 , May 7, 2007
                              Cor;
                              Ik denk dat het van deze fam.is;
                              mijn lijn;

                              Abraham Ferf geb.24-09-1734 Leeuwarden,
                              ordinarius bode Hof van Friesland,
                              overl.L.warden 01-03-1817,begr.07-03-1817 in de Westerkerk,
                              zn.v. Horatius Abrahams Ferf en Antje Arents;
                              tr.[1] L.warden 16-08-1775
                              Maria Nieubuur,ged.L.warden,
                              09-01-1754 begr.aldaar in de Westerkerk 21-11-1776,dr.v.
                              Jacobus Nieubuur,zilversmid en
                              ANKE DIRKS DRIJFHOUT;
                              tr.[2] Heerenveen 02-08-1778
                              IMKE NANNES DRIJFHOUT
                              ged.H.veen 07-09-1749,begr.
                              Westerkerk L.warden, 24-12-1809,
                              dr.v. NANNE DIRKS DRIJFHOUTen
                              PYTJE JANS ELLENS.
                              maar wie nou in die grafkelder liggen?? latere nakomelingen?
                              groetsjes Appy.
                              dit ooit van ''Hinke''gekregen!

                              Message 14 of 28 , May 7, 2007
                                Cor in het Gen. Jierboekje 1992 komt de fam. Ferf voor, stukje hieruit:

                                Mr. Adrianus Eldering Ferf, geb. Burgum 24 juli 1812. ......

                                Hij is vooral bekend om de grafkelder die hij liet bouwen en waar 9
                                leden van de familie bijgezet zijn.

                                Staat uiteraard meer in het G.J. maar zie niet zo snel namen die in de
                                grafkleder begraven zijn. Wel kreeg deze Adrianus 9 kinderen.

                                groet, Hinke.

                              • Karel vd Wal
                                Message 15 of 28 , May 7, 2007
                                  Cor, misschien wil Fokko eens navraag doen op het gemeente archief van
                                  Burgum, wie er zoals bijgezet zijn in die grafkelder. Volgens mij moet
                                  er documentatie over zijn.
                                  Karel

[...]

                                  17:49
                                • Annemarth Sterringa
                                  Message 16 of 28 , May 7, 2007
                                    Cor,

                                    Op de Zuiderbegraafplaats in Drachten is mogelijk nog een privé-
                                    grafstede van de familie Duursma te vinden:

                                    "...In den nacht van den 12 op den 13 November 1814 is overleden Alle
                                    Feddes Kalverboer oud 31 jaar en ter aarde besteld den 19 November op
                                    het zuiderkerkhof te Dragten, in een grafstede van van Duursma Erven
                                    achter het baarhuis."
                                    http://www.home.zonnet.nl/annemarthsterringa/Zestiene/Zestiene%
                                    20relaas.htm

                                    Groetjes,
                                    Annemarth

                                    wrote:

> [...]
                                    begraven.
                                    > Meer is mij hier ook niet van bekend.
                                    >
                                    > Wie weer er nog meer dan lees ik dat graag, dan komen die t.z.t.

                                  • Cor
                                    Message 17 of 28 , May 7, 2007
                                      Onderstaand via Google en Tresoar gevonden:

                                      http://www.johannesbosgra.com/bergum.htm

                                      In 1806 kwam ds. Horatius Nieuwbuur Ferf, geboren in 1776 te Leeuwarden naar
                                      Burgum en is daar meer dan 40 jaar predikant geweest. Hij was ook
                                      schoolopziener en heeft een belangrijke rol in het dorpsleven gespeeld. Een
                                      zoon, mr. Adrianus Eldering Ferf, griffier bij het kantongerecht te Burgum
                                      heeft Glinstra State laten bouwen in 1855. Deze mr. Ferf kreeg onenigheid
                                      met kerkvoogd S. Haisma over de aankoop van graven en dat liep zo hoog op
                                      dat mr. Ferf op eigen grond een grafkelder liet bouwen, waarvan de
                                      beplanting een "bril op'e noas" werd voor boer Haisma, die er achter woonde
                                      op een boerderij uit 1736, die er nu nog is (Molenweg 1).
                                      In de kelder staan 9 kisten met op één na allemaal Ferfen. Glinstra State is
                                      nu Verenigingsgebouw Hervormd Centrum.

                                      Literatuur
                                      - 'Genealogie familie Ferf (1638-1992)', Tjaardstra, Johannes (niet in
                                      Tresoar).

                                      in: Genealogysk jierboek 1992 Genealogie van nazaten van Horatius Ferf,
                                      notaris te Sneek (1638-1672) pag.7-24. (wel in Tresoar).

                                      http://www.friesarchiefnet.nl/archive-desc.asp?partID=461&cat=365&title=2843
                                      &pagina=2&aantal=15

                                      Tytsjerksteradiel
                                      Archievenoverzicht

                                      Categorie 01. Overheidsarchieven
                                      Titel 08.201 Gemeentesecretari 1949-1965, openbare gezondheid. Milieu

                                      759 Stukken betreffende de onderhoudstoestand van de grafheuvel op de hoek
                                      Schoolstraat/Molenweg te Bergum en een onderzoek naar de leden van de
                                      familie Ferf die in dit familiegraf begraven zijn.
                                      1957-1965; met tekeningen. 1 omslag.

                                      Groeten, Cor

                                      zal even nazien of er iets in het archief is te vinden.
                                      groetjes fokko
                                    • Tjeerd P. Inia
                                      Message 18 of 28 , May 8, 2007
                                        Beste Cor, Karel en Appy en oaren,

                                        Ik haw it hjir neifolgjende fûn in ien fan myn boeken: It jout gjin
                                        eksakt byld wa't der yn de Grêfkelder begroefen binne, mar wol in
                                        aardich byld fan it untstean. Yn it boekje is noch folle mear te finen
                                        oer de familje Ferf.

                                        Mei freonlike groet,

                                        Tjeerd P. Inia
                                        http://home.12move.nl/tp.inia

                                        Yn de 19de ieu hawwe de Ferfen in ynfloedrike posysje yn Burgum hawn.
                                        Hja stamden ôf fan in Ljouwerter geslacht. Yn 1658 wie Horatius Ferf
                                        dêr notaris. In ôfstammeling Abraham Ferf (1714-1817) boaske yn 1775
                                        mei Maria Nieubuur en letter mei Imkje Nannes Drijfhout. De soan út it
                                        earste houlik, Horatius Nieubuur Ferf, berne 17 septimber 1776 to
                                        Ljouwert waerd dumny, stie yn Molkwar en kaem yn 1806 yn Burgum. Dêr
                                        hat er dumny west oant 1847, dus mear as 40 jier. Hy wie boaske mei
                                        Anna Eldering (yn 1805).

                                        Mr. A.E. Ferf krige ûnienichheit mei ien fan de tsjerkfâdden, S.
                                        Haisma, dy't foar de tsjerke oer wenne, oer de oenkeap fan grêven. Dat
                                        roun sa heech, dat mr. Ferf op eigen groun in grêfkelder bouwe liet.
                                        Troch de biplanting krige boer Haisma in rare bril op `e noas! It
                                        gesin Ferf is hjiryn byset en ek Sybrand Obbo Jan Crommelin, baron
                                        van Heeckeren, sekretaris fan Tietsjerksteradiel (letter fan
                                        Himmelumer Aldeferd) dy't troud wie mei Cornelia Catharina Margaretha
                                        Ferf, ien fan de dochters. Dy hawwe wenne yn it hûs dêr't nou de
                                        meubelsaek fan Nagel is. Baron Van Heeckeren is fordronken yn 1879 to
                                        Koudum troch it omslaen fan in sylboat. Mr. A.E. Ferf Liet foar syn
                                        soan Horatius, dy't ek rojochten studearre hie yn Leijen, in nij hûs
                                        bouwe yn de buorren. Op de earste stien stiet: "Den vierden Juny 1866
                                        zijn de eeste stenen gelegd door Abraham Ferf, Hector Jacob Ferf en
                                        Ina Petronella Ferf.

                                        Op de earste stien fan "Philalaetheia" steane de âldste fjouwer bern
                                        fan mr. A.E. Ferf en op de stien fan it tsjintwurdige doktershûs de
                                        trije jongsten fan de sawn bern. Dit hûs waerd boud foar de âldste
                                        soan, foar mr. Horatius Ferf (berne yn 1840). Nei rjochtenstúdzje yn
                                        Leijen waerd dy sekretaris fan de gem. Tietsjerksteradiel en letter
                                        kantonrjochter en lid fan de Steaten fan Fryslân. Hy wie trouwd mei
                                        Cornelia de Kok en hja forhuzen mei harren sawn bern yn 1888 nei Den
                                        Haech. Fan de oare bern fan mr. A.E. Ferf is Anna Cornelia Eldering
                                        Ferf jong forstoarn yn 1859, 18 jier âld en de trije oare soannen en
                                        de jongste dochter hawwe Burgum forlitten: Petrus Boele Jacobus Ferf
                                        waerd kandidaet-notaris to Koog aan de Zaan en dêr letter
                                        boargeamaster, mr Abraham Ferf waerd advokaet en prokureur to Swolle
                                        en Assen en letter boargemaster fan Frentsjer, Hector Jacob Ferf gyng
                                        nei Dimter en Ina Petronella nei Dokkum. Jillardina Emilia Ferf-de
                                        Kok, dy't yn har lêste jieren yn in ynvalideweintsje riden wurde moast
                                        forstoar yn 1886; yn 1887 forstoar mr. Adrianus Eldering Ferf en sûnt
                                        dy tiid wie Burgum Ferfeleas.

                                        Boarne:
                                        (Burgum, Wâld- en Wetterdoarp, H. van der Vliet, Drukkerij en
                                        Utjowerij Laverman N.V. Drachten, 1964.)
                                      • reyacta
                                        Message 19 of 28 , May 11, 2007
                                          Hallo allemaal,

                                          Ik zag ineens Goutum op graftombe, en dan het crematorium.
                                          Het is geen begraafplaats in die zin, of letterlijk prive - maar de
                                          RK. Dominicuskerk aan de Harlingerstraatweg heeft een urnenkapel.
                                          Toegankelijk als de kerk open is, of via de koster.

                                          Het werd me op de site van graftombe niet duidelijk of dat soort
                                          kapellen ook meetellen.

                                          groet margreet.