prive begraafpl. in Friesland ???????

  • Cor
    Message 1 of 28 , Apr 28, 2007
      Hallo allen.

      Bij deze vraag ik jullie of er nog meer prive begr.pl. (b.p.) / grafheuvels
      in Frl. zijn.
      Bekend zijn al :
      Weidum Buma b.p. ##
      Wirdum Eysinga b.p.
      Cornjum Martena state grafheuvel
      Olterterp Buiten grafheuvel
      Hemrik (b.p.) met grafkelder **
      Oranjewoud grafkelder **
      Drachten Karmelklooster
      ** = grafkelders niet vrij toegankelijk
      ## = Weidum Buma is niet vrij toegankelijk, maar daar heb ik in 2006
      toestemming voor gekregen die te mogen fotograferen.

      Tot zover de mij bekende die ook, voor zover toegankelijk,
      geplaatst zijn op www.graftombe.nl

      In het Leeuwarder bos zijn grafstenen uit de Galileeërkerk neergelegd
      maar dit is geen b.p.
      Leeuwarden familie Dorhout grafkelder.
      Is geen verdere info op de steen vermeldt.

      Bij Jislum moet ook een hele kleine b.p. zijn van mensen die door hun
      speciale geloof niet op een andere b.p. / kerkhof mochten worden begraven.
      Meer is mij hier ook niet van bekend.

      Wie weer er nog meer dan lees ik dat graag, dan komen die t.z.t.
      ook op graftombe te staan.

      Gegroet en een prettig weekend,
      Cor Seinstra
    • Karel vd Wal
      Message 2 of 28 , Apr 28, 2007
        In BURGUM = is de grafkelder van de familie Ferf - ligt schuin tegenover
        de kruiskerk, vanaf het dorp precies op de hoek van
        kloosterlaan-nieuwstad aan de rechter zijde.
        karel

[...]

        8 juli 1999 geposte berichten staat op

      • Attie Hoogland
        Message 3 of 28 , Apr 28, 2007
          Hallo,
          Ik weet een grafsteen die ooit op het kerkhof gestaan heeft en die na
          het ruimen van het graf bij familie in de tuin gekomen is.
          Is dit ook iets om te fotograferen?
          vr.gr. Attie

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Cor <cj.seinstra@...>
          wrote:

> [...]
          begraven.
          > Meer is mij hier ook niet van bekend.
          >
          > Wie weer er nog meer dan lees ik dat graag, dan komen die t.z.t.

        • blauwe- parel
          Message 4 of 28 , Apr 28, 2007
            Cor,

            Je hebt me nieuwsgierig gemaakt.

            Om hoeveel stenen gaat het in het Leeuwarderbos?
            Is dit een echt bos of een soort park? En is dit vrij toegankelijk?
            En staan deze stenen al ergens op het Internet of elders? Hetzij een foto of
            een transscriptie.

            Vriendelijke groeten,

            Margaret

            ---------------------------------------- knip

            >In het Leeuwarder bos zijn grafstenen uit de Galilee�rkerk neergelegd
            >maar dit is geen b.p.

            --------------------------------------- knip

            Hotmail en Messenger on the move http://www.msn.nl/services
          • reyacta
            Message 5 of 28 , Apr 28, 2007
              Hoi Margaret en allemaal,

              Het Leeuwarder Bos is een redelijk echt(loofbomen)bos tussen
              Leeuwarden en Jelsum/Cornjum. In 4 sferen aangelegd, wat state-achtig
              met eik en kastanjes, een ander deel meer produktiebos met populieren
              en wilgen wat ooit gekapt kan, verder een groot meer met vogels, en
              kampeerboerderij met camping in het midden, een moerasgebied en
              oerossen om de boel kaal te houden.
              Er zijn ook ruiterpaden in aangelegd.

              Het is vrij toegankelijk, oa. een ingang aan de vliegveld-kant bij de
              weg naar Stiens, en eentje aan de Dokkumer Ee kant.
              De grafheuvel is links van de volkstuinen aan de Vierhuisterweg, die
              er dwars doorheen loopt. Weggetje is het daar meer, je mag er niet
              meer met de auto langs.

              http://kalkvaart.blogse.nl/log/plattegrond-kalkvaart-en-leeuwarder-bos/

              Het gaat om 122 zerken of fragmenten uit de Westerkerk, las ik hier.
              Ik kan me niet herinneren dat het er zoveel waren, maar toch.
              http://www.gemeentearchief.nl/index.php?id=324

              En hier de opschriften, met 3 foto's:
              http://www.gemeentearchief.nl/index.php?id=371

              Index van de namen:
              http://www.gemeentearchief.nl/rc/show.php?id=374

              Door weer en wind zijn veel opschriften echter afgesleten.
              groet margreet

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "blauwe- parel"

              Message 6 of 28 , Apr 28, 2007
                Margaret, Attie en Karel.

                De grafkelder in Burgum is niet toegankelijk neem ik aan ??

                Over grafstenen zonder botten eronder heb ik een vraag aan
                de graftombe beheerder gestuurd.
                Welk beleid hij hiervoor wil voeren.

                Het Leeuwarder bos.
                Margreet gaf de linken naar het HCL al aan.

                In Tresoar is onderstaand boek aanwezig met de grafschriften.
                Ik meende dat die uit de Galileeër kerk kwamen, maar ze komen
                uit de Westerkerk.
                (Bij Leeuwarders beter bekend als Theater Romein).

                Titel: Grafschriften en heraldiek van de zerken op de kunstmatige
                grafheuvel in het Leeuwarder bos, afkomstig uit de Westerkerk te Leeuwarden
                / [opgenomen door J.G.N. v.d. Meulen, M. Tangerman, H.A. Zeinstra]

                Auteur: J.G.N. v.d. Meulen; M. Tangerman; H.A. Zeinstra
                Jaar: 1997
                Organisatie: Fryske Akademy, Leeuwarden. Genealogysk Wurkferbân
                Uitgever: [Leeuwarden : Genealogysk Wurkferbân fan de Fryske Akademy]
                Annotatie: Voorlopige uitgave bij gelegenheid van de Achtste Friese
                genealogische contactdag 11 oktober 1997
                Met index
                Omvang: 43 bl
                Systematische code: 11-254; 11-170

                Aanvraagnummer: FRYS 15.22
                Aanvraaginfo: Ter inzage
                Beschikbaar in open opstelling op studiezaal.

                Aanvraagnummer: Pc 12433 bis
                Aanvraaginfo: Uitleenbaar
                beschikbaar Aanvraag

              • blauwe- parel
                Message 7 of 28 , Apr 28, 2007
                  Dag Margreet,

                  Dit is interessante informatie! Dank je wel voor de moeite.

                  Margaret

> [...]
                  >
                  >Index van de namen:
                  >http://www.gemeentearchief.nl/rc/show.php?id=374
                  >
                  >Door weer en wind zijn veel opschriften echter afgesleten.

                  Play online games with your friends with Messenger
                  http://www.join.msn.com/messenger/overview
                • blauwe- parel
                  Message 8 of 28 , Apr 28, 2007
                    Cor,

                    Jij ook bedankt voor je (aanvullende) informatie.

                    Margaret

                    Message 9 of 28 , Apr 28, 2007
                      Hallo Attie en anderen.

                      Antwoord van de beheerder van Graftombe is dat hij deze namen etc.
                      wel wil opnemen als maar bekend is van welke begr.pl. / kerkhof
                      de stenen afkomstig zijn.
                      Mede omdat het maar enkelingen zullen zijn.
                      Dus stuur maar op.

                      Groeten, Cor

                      Subject: [Friesland-genealogy] Re: prive begraafpl. in Friesland ???????

                    • Annemarth Sterringa
                      Message 10 of 28 , Apr 29, 2007
                        Margaret,

                        Googlen naar grafschriften Westerkerk Leeuwarden brengt je op de site
                        van het Historisch Centrum Leeuwarden (vm gemeentearchief)

                        http://www.gemeentearchief.nl/index.php?id=374

                        Groetjes,
                        Annemarth

                        <blauwe_parel@...> wrote:

> [...]
                        > Is dit een echt bos of een soort park? En is dit vrij toegankelijk?
                        > En staan deze stenen al ergens op het Internet of elders? Hetzij

                      • Sipke Paulides
                        Message 11 of 28 , Apr 29, 2007
                          Hallo Cor,

                          In Oranjewoud heb je zowel de grafheuvel van de fam. Bienema, midden in
                          het bos "bij het Woutersbergje", en een grafkelder op de begraafplaats
                          in Oranjewoud aan de Marijke Mouiweg (Brongerga).
                          De grafheuvel is geloof ik leeggehaald en gerestaureerd in de jaren
                          1980.

                          Groeten,
                          Sipke Paulides

                            Message 13 of 28 , Apr 29, 2007
                              Beste Cor,

                              In de bossen van Oranjewoud ligt een grafheuvel van de familie Bienema.
                              Onderstaand stukje staat vermeldt op de site:
                              http://www.oranjewoud-dorp.nl/grafmonumenten.htm

                              "Een dergelijke grafkelder als die op Pauwenburg, in de vorm van een heuvel, bevindt zich nog steeds in dit gebied. Het is de grafkelder van de familie Bienema, middenin het bosgebied tussen hotel Tjaarda en de snelweg Leeuwarden-Zwolle. De grafheuvel is omgeven door een soort gracht, die weliswaar droog staat. Een bord vermeldt, dat het de grafkelder van de familie Bienema is, gebouwd eind 18e eeuw. Het gebied eromheen behoorde bij het buiten Veenwijk, dat de Bienema's, van oorsprong een apothekersgeslacht uit Heerenveen, bezaten."

                              Hier staat ook meer informatie over andere graven in Oranjewoud/ Brongerga.

                              M.vr.gr.
                              Gerard

                              Message 14 of 28 , Apr 29, 2007
                                OK

                                wrote:

> [...]
                                > wel wil opnemen als maar bekend is van welke begr.pl. / kerkhof
                                > de stenen afkomstig zijn.
                                > Mede omdat het maar enkelingen zullen zijn.

                                Friesland ???????

> [...]
                                na
                                > het ruimen van het graf bij familie in de tuin gekomen is.

                              • ijsvogel54
                                Message 15 of 28 , Apr 29, 2007
                                  Beste Medespeuders,

                                  Sinds vorig jaar ben ik verhuisd en woon nu in Leeuwarden tegen het
                                  Leeuwarder Bos aan.Vanmorgen ben ik op de fiets naar de grafheuvel
                                  gegaan.Ik ben vaak in het Leeuwarder Bos maar dit is mij altijd ontgaan.
                                  Het is het weggetje wat Irene al aangaf er is een splittsing en een
                                  paddestoel verwijst naar Bartlehiem vandaar kun je langs de EE
                                  fietsen.Dat weggetje moet je in. Wat Irene al aangaf het ligt links van
                                  de weg nog voor de volkstuintjes.Je moet een zandpad in lopen en dan
                                  zie je een heuvel.Met een trapje kom je boven waar de zerken liggen.Het
                                  is heel jammer dat ze aan het overwoekeren zijn.De ornamenten zijn
                                  prachtig om te zien.Sommige zijn nog goed leesbaar.Ik heb de zerken
                                  niet geteld.Een schatting durf ik ook niet te maken maar er liggen
                                  velen.Maar ik ben er wel gaan zitten.Genietend van het prachtige
                                  uitzicht over het water.Ik zou daar best na mijn dood begraven willen
                                  worden.Helaas er is geen plaats meer. De moeite waard om het te
                                  bezoeken.
                                  Groet Afke Aardema
                                • Cor
                                  Message 16 of 28 , Apr 29, 2007
                                    Afke en anderen.

                                    En ik ben er vanmiddag geweest.
                                    Voor het eerst, ondanks dat ik veeeeeeeeel ouder ben dan
                                    het bos en de grafheuvel, en al levenslang in Leeuw. woon.
                                    Foto's gemaakt van de komplete steen waar nog namen op leesbaar
                                    zijn, en nog van dichtbij voor een nog iets betere leesbaarheid.
                                    Tezamen met het bestand van HCL zal ik er een index van maken
                                    en t.z.t. op Graftombe laten zetten.
                                    Er zijn circa 70 stenen.

                                    Afke, jouw beschrijving gaat uit als je vanaf de weg Leeuwarden-Stiens
                                    komt, dit even ter aanvulling.
                                    Vanaf het Havank park is het ook doorrijden tot een splitsing met
                                    rechtsaf richting Dokkumer Ee en Bartlehiem.
                                    Daar moest ik dus linksaf en rechts het zandpad op na de
                                    volkstuintjes.
                                    En inderdaad een zeer wijds uitzicht richting Jelsum.

                                    En een ieder bedankt voor de aanvullingen.
                                    Cor Seinstra.

                                    Message 17 of 28 , Apr 29, 2007
                                      Cor,

                                      Wat goed van je!
                                      Ik ben jaloers dat je er zo dicht bij woont.

                                      Laat je ons weten wanneer het op de site staat?

                                      Margaret

> [...]
                                      >uitzicht over het water.Ik zou daar best na mijn dood begraven willen
                                      >worden.Helaas er is geen plaats meer. De moeite waard om het te

                                      FREE pop-up blocking with the new Windows Live Toolbar - get it now!
                                      http://toolbar.msn.click-url.com/go/onm00200415ave/direct/01/
                                    • Cor
                                      Message 18 of 28 , May 1, 2007
                                        Margaret, Annemarth en alle andere lezers.

                                        Uiteraard komt dit op Graftombe te staan, ik ben al bezig met de index.
                                        Melding wanneer het er op staat komt hier op dezelfde manier als dat
                                        ik altijd al doe. (Friesland-genealogy@ya...... onderwerp:
                                        graftombe)
                                        Daar de teksten uitgebreid op het HCL staan begrijp ik het enthousiasme
                                        van Margaret niet helemaal, of zij moet een binding met iemand hebben.
                                        Maar Margaret, jouw er gelukkig mee maken is natuurlijk ook een
                                        stimulans voor mij !!!!!!!!!!

                                        (wild)kampeerders en/of daklozen heb ik niet gezien Annemarth.

                                        groeten, Cor Seinstra.

                                      • Janny van der Meer- de Vries
                                        Message 19 of 28 , May 3, 2007
                                          Beste Cor
                                          Ik ben de volgende sites tegen gekomen op het internet misschien heb je hier iets aan
                                          Groeten Janny
                                          hier komen ze http://home.wanadoo.nl/M.bourgonjen/Galilea/Mensonides.htm
                                          http://home.wanadoo.nl/m.bourgonjen/GroteKerk/grafregister.htm

                                          Auteur: J.G.N. v.d. Meulen; M. Tangerman; H.A. Zeinstra
                                          Jaar: 1997
> [...]

                                          > Is dit een echt bos of een soort park? En is dit vrij toegankelijk?
                                          > En staan deze stenen al ergens op het Internet of elders? Hetzij een foto

                                        • Cor
                                          Message 20 of 28 , May 3, 2007
                                            Hallo Janny.
                                            Hartelijk dank voor de url's.
                                            Helaas werkt de eerste niet.
                                            Maar als de M voor .bourgonjen klein wordt gemaakt werkt het wel.
                                            De tweede werkt wel en dat is een hele mooie site.
                                            De eerste geeft minder info dan de tweede, maar wie het kleine niet eert

                                            Groetjes Cor.

                                            Message 21 of 28 , May 7, 2007
                                              Karel en anderen.

                                              Vorige week even bij deze grafkelder gezien.
                                              Een groot ding hoor.
                                              In de bosjes staat deze kelder met een gemetseld muurtje in een
                                              circel van circa 8 meter diameter.
                                              Muurtje van een 1/2 meter hoog boven de grond en daar bovenop
                                              een bult aarde die in de midden misschien wel 2 meter dik is.
                                              Er mist een kleine hap uit de circel en dat is de ingang, nu
                                              afgesloten met een groot brok steen die vastgemetseld is.
                                              Interresant om te zien.
                                              Alleen geen enkele aanwijzing over de familie.
                                              (behalve die van Karel !!).

                                              Gegroet Cor.

                                              Message 22 of 28 , May 7, 2007
                                                Cor;
                                                Ik denk dat het van deze fam.is;
                                                mijn lijn;

                                                Abraham Ferf geb.24-09-1734 Leeuwarden,
                                                ordinarius bode Hof van Friesland,
                                                overl.L.warden 01-03-1817,begr.07-03-1817 in de Westerkerk,
                                                zn.v. Horatius Abrahams Ferf en Antje Arents;
                                                tr.[1] L.warden 16-08-1775
                                                Maria Nieubuur,ged.L.warden,
                                                09-01-1754 begr.aldaar in de Westerkerk 21-11-1776,dr.v.
                                                Jacobus Nieubuur,zilversmid en
                                                ANKE DIRKS DRIJFHOUT;
                                                tr.[2] Heerenveen 02-08-1778
                                                IMKE NANNES DRIJFHOUT
                                                ged.H.veen 07-09-1749,begr.
                                                Westerkerk L.warden, 24-12-1809,
                                                dr.v. NANNE DIRKS DRIJFHOUTen
                                                PYTJE JANS ELLENS.
                                                maar wie nou in die grafkelder liggen?? latere nakomelingen?
                                                groetsjes Appy.
                                                dit ooit van ''Hinke''gekregen!

                                                Message 23 of 28 , May 7, 2007
                                                  Cor in het Gen. Jierboekje 1992 komt de fam. Ferf voor, stukje hieruit:

                                                  Mr. Adrianus Eldering Ferf, geb. Burgum 24 juli 1812. ......

                                                  Hij is vooral bekend om de grafkelder die hij liet bouwen en waar 9
                                                  leden van de familie bijgezet zijn.

                                                  Staat uiteraard meer in het G.J. maar zie niet zo snel namen die in de
                                                  grafkleder begraven zijn. Wel kreeg deze Adrianus 9 kinderen.

                                                  groet, Hinke.

                                                • Karel vd Wal
                                                  Message 24 of 28 , May 7, 2007
                                                    Cor, misschien wil Fokko eens navraag doen op het gemeente archief van
                                                    Burgum, wie er zoals bijgezet zijn in die grafkelder. Volgens mij moet
                                                    er documentatie over zijn.
                                                    Karel

[...]

                                                    17:49
                                                  • Annemarth Sterringa
                                                    Message 25 of 28 , May 7, 2007
                                                      Cor,

                                                      Op de Zuiderbegraafplaats in Drachten is mogelijk nog een privé-
                                                      grafstede van de familie Duursma te vinden:

                                                      "...In den nacht van den 12 op den 13 November 1814 is overleden Alle
                                                      Feddes Kalverboer oud 31 jaar en ter aarde besteld den 19 November op
                                                      het zuiderkerkhof te Dragten, in een grafstede van van Duursma Erven
                                                      achter het baarhuis."
                                                      http://www.home.zonnet.nl/annemarthsterringa/Zestiene/Zestiene%
                                                      20relaas.htm

                                                      Groetjes,
                                                      Annemarth

                                                      wrote:

> [...]
                                                      begraven.
                                                      > Meer is mij hier ook niet van bekend.
                                                      >
                                                      > Wie weer er nog meer dan lees ik dat graag, dan komen die t.z.t.

                                                    • Cor
                                                      Message 26 of 28 , May 7, 2007
                                                        Onderstaand via Google en Tresoar gevonden:

                                                        http://www.johannesbosgra.com/bergum.htm

                                                        In 1806 kwam ds. Horatius Nieuwbuur Ferf, geboren in 1776 te Leeuwarden naar
                                                        Burgum en is daar meer dan 40 jaar predikant geweest. Hij was ook
                                                        schoolopziener en heeft een belangrijke rol in het dorpsleven gespeeld. Een
                                                        zoon, mr. Adrianus Eldering Ferf, griffier bij het kantongerecht te Burgum
                                                        heeft Glinstra State laten bouwen in 1855. Deze mr. Ferf kreeg onenigheid
                                                        met kerkvoogd S. Haisma over de aankoop van graven en dat liep zo hoog op
                                                        dat mr. Ferf op eigen grond een grafkelder liet bouwen, waarvan de
                                                        beplanting een "bril op'e noas" werd voor boer Haisma, die er achter woonde
                                                        op een boerderij uit 1736, die er nu nog is (Molenweg 1).
                                                        In de kelder staan 9 kisten met op één na allemaal Ferfen. Glinstra State is
                                                        nu Verenigingsgebouw Hervormd Centrum.

                                                        Literatuur
                                                        - 'Genealogie familie Ferf (1638-1992)', Tjaardstra, Johannes (niet in
                                                        Tresoar).

                                                        in: Genealogysk jierboek 1992 Genealogie van nazaten van Horatius Ferf,
                                                        notaris te Sneek (1638-1672) pag.7-24. (wel in Tresoar).

                                                        http://www.friesarchiefnet.nl/archive-desc.asp?partID=461&cat=365&title=2843
                                                        &pagina=2&aantal=15

                                                        Tytsjerksteradiel
                                                        Archievenoverzicht

                                                        Categorie 01. Overheidsarchieven
                                                        Titel 08.201 Gemeentesecretari 1949-1965, openbare gezondheid. Milieu

                                                        759 Stukken betreffende de onderhoudstoestand van de grafheuvel op de hoek
                                                        Schoolstraat/Molenweg te Bergum en een onderzoek naar de leden van de
                                                        familie Ferf die in dit familiegraf begraven zijn.
                                                        1957-1965; met tekeningen. 1 omslag.

                                                        Groeten, Cor

                                                        zal even nazien of er iets in het archief is te vinden.
                                                        groetjes fokko
                                                      • Tjeerd P. Inia
                                                        Message 27 of 28 , May 8, 2007
                                                          Beste Cor, Karel en Appy en oaren,

                                                          Ik haw it hjir neifolgjende fûn in ien fan myn boeken: It jout gjin
                                                          eksakt byld wa't der yn de Grêfkelder begroefen binne, mar wol in
                                                          aardich byld fan it untstean. Yn it boekje is noch folle mear te finen
                                                          oer de familje Ferf.

                                                          Mei freonlike groet,

                                                          Tjeerd P. Inia
                                                          http://home.12move.nl/tp.inia

                                                          Yn de 19de ieu hawwe de Ferfen in ynfloedrike posysje yn Burgum hawn.
                                                          Hja stamden ôf fan in Ljouwerter geslacht. Yn 1658 wie Horatius Ferf
                                                          dêr notaris. In ôfstammeling Abraham Ferf (1714-1817) boaske yn 1775
                                                          mei Maria Nieubuur en letter mei Imkje Nannes Drijfhout. De soan út it
                                                          earste houlik, Horatius Nieubuur Ferf, berne 17 septimber 1776 to
                                                          Ljouwert waerd dumny, stie yn Molkwar en kaem yn 1806 yn Burgum. Dêr
                                                          hat er dumny west oant 1847, dus mear as 40 jier. Hy wie boaske mei
                                                          Anna Eldering (yn 1805).

                                                          Mr. A.E. Ferf krige ûnienichheit mei ien fan de tsjerkfâdden, S.
                                                          Haisma, dy't foar de tsjerke oer wenne, oer de oenkeap fan grêven. Dat
                                                          roun sa heech, dat mr. Ferf op eigen groun in grêfkelder bouwe liet.
                                                          Troch de biplanting krige boer Haisma in rare bril op `e noas! It
                                                          gesin Ferf is hjiryn byset en ek Sybrand Obbo Jan Crommelin, baron
                                                          van Heeckeren, sekretaris fan Tietsjerksteradiel (letter fan
                                                          Himmelumer Aldeferd) dy't troud wie mei Cornelia Catharina Margaretha
                                                          Ferf, ien fan de dochters. Dy hawwe wenne yn it hûs dêr't nou de
                                                          meubelsaek fan Nagel is. Baron Van Heeckeren is fordronken yn 1879 to
                                                          Koudum troch it omslaen fan in sylboat. Mr. A.E. Ferf Liet foar syn
                                                          soan Horatius, dy't ek rojochten studearre hie yn Leijen, in nij hûs
                                                          bouwe yn de buorren. Op de earste stien stiet: "Den vierden Juny 1866
                                                          zijn de eeste stenen gelegd door Abraham Ferf, Hector Jacob Ferf en
                                                          Ina Petronella Ferf.

                                                          Op de earste stien fan "Philalaetheia" steane de âldste fjouwer bern
                                                          fan mr. A.E. Ferf en op de stien fan it tsjintwurdige doktershûs de
                                                          trije jongsten fan de sawn bern. Dit hûs waerd boud foar de âldste
                                                          soan, foar mr. Horatius Ferf (berne yn 1840). Nei rjochtenstúdzje yn
                                                          Leijen waerd dy sekretaris fan de gem. Tietsjerksteradiel en letter
                                                          kantonrjochter en lid fan de Steaten fan Fryslân. Hy wie trouwd mei
                                                          Cornelia de Kok en hja forhuzen mei harren sawn bern yn 1888 nei Den
                                                          Haech. Fan de oare bern fan mr. A.E. Ferf is Anna Cornelia Eldering
                                                          Ferf jong forstoarn yn 1859, 18 jier âld en de trije oare soannen en
                                                          de jongste dochter hawwe Burgum forlitten: Petrus Boele Jacobus Ferf
                                                          waerd kandidaet-notaris to Koog aan de Zaan en dêr letter
                                                          boargeamaster, mr Abraham Ferf waerd advokaet en prokureur to Swolle
                                                          en Assen en letter boargemaster fan Frentsjer, Hector Jacob Ferf gyng
                                                          nei Dimter en Ina Petronella nei Dokkum. Jillardina Emilia Ferf-de
                                                          Kok, dy't yn har lêste jieren yn in ynvalideweintsje riden wurde moast
                                                          forstoar yn 1886; yn 1887 forstoar mr. Adrianus Eldering Ferf en sûnt
                                                          dy tiid wie Burgum Ferfeleas.

                                                          Boarne:
                                                          (Burgum, Wâld- en Wetterdoarp, H. van der Vliet, Drukkerij en
                                                          Utjowerij Laverman N.V. Drachten, 1964.)
                                                        • reyacta
                                                          Message 28 of 28 , May 11, 2007
                                                            Hallo allemaal,

                                                            Ik zag ineens Goutum op graftombe, en dan het crematorium.
                                                            Het is geen begraafplaats in die zin, of letterlijk prive - maar de
                                                            RK. Dominicuskerk aan de Harlingerstraatweg heeft een urnenkapel.
                                                            Toegankelijk als de kerk open is, of via de koster.

                                                            Het werd me op de site van graftombe niet duidelijk of dat soort
                                                            kapellen ook meetellen.

                                                            groet margreet.