Christelijke feestdagen.

  • Rienk de Boer
    Message 1 of 2 , Apr 5 6:17 AM
      Beste mensen

      Christelijke feestdagen zijn geen heilige dagen, maar dagen waarop een bepaalde gebeurtenis herdacht of gevierd worden.
      In de Joodse traditie is de zevende dag een heilige dag. ( Heilig = in deze betekenis Rusten )

      Een aantal van deze dagen zijn bij dagen na de feestdag nog een dag er bij. In Friesland worden deze dagen hjeldagen genoemd.
      Deze dagen zijn dus niet gelijk gesteld met zondagen. De halve dag slaat er dus op dat een gedeelte van de dag als zondag beleeft wordt ( kerkdienst ) en de andere dag voor andere zaken. In de gereformeerde traditie werden vroeger vaak "toogdagen" en andere bijeenkomsten gehouden.

      Op dit moment valt net het bericht van Appy binnen. In sommige streken vielen ook de bid- en dankdagen onder deze term halve dag.

      ''Halve Heilige''dagen toch? (Appy). Ja dus halve rustdagen.

      Het heeft dus niets met genealogie te maken.
      Rienk

      Message 2 of 2 , Apr 5 10:58 AM
        Zoals ik het geleerd heb en ook in het Frysk Wurdboek uitgelegd wordt
        heeft "Hjeldei" twee betekenissen ... "Hillige Dei" zoals b.v. Eerste
        Paasdag. "Hillige" is in de samenvoeging "Hjel" geworden ....
        De tweede betekenis is -vrije dag.
        -Geke Ozinga-Houwer.

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Rienk de Boer"

        http://www.spamfighter.com/lnl