Re: [Friesland-genealogy] healburd

  • Appy de Vries
    Message 1 of 10 , Apr 5, 2007
      Dirk;
      nog iets;
      Hjeldei; eigenlijk; heilige dag;
      nu;vrije dag!
      Gereformeerden doen op ''hjeldei',
      hetgeen wat ze op zondagen
      nalaten, uitgaan b.v.!
      Appy.

      ----- Original Message -----
      From: Dirk Laverman
      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Sent: Thursday, April 05, 2007 11:41 AM
      Subject: RE: [Friesland-genealogy] healburd

      Appy

      Zeker heb ik hier iets aan, bedankt.

      Ik zit nog wel met het eerste gedeelte van de naam: hjel/heal (?)

      (Trouwens, inderdaad het ligt ook bij Readtsjerk/Roodkerk, maar eigenlijk in
      eigendom bij Aldtsjerk. Het loopt noordelijk van de Klinze.

      Gr. Dirk laverman

      _____

      Message 2 of 10 , Apr 5, 2007
        Eerste paasdag is een heilige dag maar geen hjeldei. Voor mijn gevoel hjel=heal.

        Groeten,

        Onno Elgersma

        Message 3 of 10 , Apr 5, 2007
          Onno;
          Encyclopedy van Friesland; [1957]

          Hjeldei; eigenlijk ;heilige dag; nu vrije dag.
          Paasmaandag,Hemelvaartsdag,
          Pinkstermaandag, Tweede Kerstdag
          en Nieuwjaarsdag zijn de ''Hjeldagen''
          Op Goede Vrijdag is er s.avonds kerk,gewoonlijk wordt het Heilig Avondmaal bediend,maar in de meeste streken is de Goede Vrijdag
          een werkdag;
          sedert W.O.2 verschijnt echter de
          Leeuwarder courant die dag niet.
          In veel [vrijzinnige] gemeenten is op
          Hemelvaartsdag geen kerkdienst.

          Als je er vanuit gaat dat ''Hjel'' half
          is,dan zijn het dus
          ''Halve Heilige''dagen toch?
          groetnis Appy.

          Message 4 of 10 , Apr 5, 2007
            Appy,

            Hoewel ik diep respect heb voor de inhoud van de Encyclopedie van Friesland, lijkt het me niet waarschijnlijk dat it "hjel" in hjeldei en Hjelburd afgeleid is van "heilig". Pake, goed gereformeerd, legde mij indertijd uit: "Peaskemoandei is mar in heale snein, want dan hoege wy mar ien kear nei tsjerke en net twa kear as op echte sneinen." Van hjeldei en healwei wordt de eerste lettergreep op dezelfde manier uitgesproken. Vandaar dat ik denk dat Hjelburd halverwege Burd is en niet Heilige Burd.

            Groeten,

            Onno Elgersma

            Message 5 of 10 , Apr 5, 2007
              Hjeldei is de tweede paas-, en pinksterdag.
              's Morgens was er nog een kerkdienst en 's middags konden we dan inderdaad
              dingen doen die op zondag niet "toegestaan" waren want dan was het ineens
              geen zondag meer.
              Groetjes,

              Feike Boomsma