Re: [Friesland-genealogy] healburd

  • Appy de Vries
    Message 1 of 10 , Apr 5, 2007
      Dirk;
      Het woord ''Hjel''als zodanig niet
      gevonden,wel in combinatie met;
      ''hjel -dei 1;Heilige Christelijke feestdag,''hjeldei meitsje; het werk laten rusten,hjeljoun krije,ontslag krijgen,afgedankt worden enz....
      Groetsjes
      Appy.

      Message 2 of 10 , Apr 5, 2007
        Dirk;
        nog iets;
        Hjeldei; eigenlijk; heilige dag;
        nu;vrije dag!
        Gereformeerden doen op ''hjeldei',
        hetgeen wat ze op zondagen
        nalaten, uitgaan b.v.!
        Appy.

        Message 3 of 10 , Apr 5, 2007
          Eerste paasdag is een heilige dag maar geen hjeldei. Voor mijn gevoel hjel=heal.

          Groeten,

          Onno Elgersma

          Message 4 of 10 , Apr 5, 2007
            Onno;
            Encyclopedy van Friesland; [1957]

            Hjeldei; eigenlijk ;heilige dag; nu vrije dag.
            Paasmaandag,Hemelvaartsdag,
            Pinkstermaandag, Tweede Kerstdag
            en Nieuwjaarsdag zijn de ''Hjeldagen''
            Op Goede Vrijdag is er s.avonds kerk,gewoonlijk wordt het Heilig Avondmaal bediend,maar in de meeste streken is de Goede Vrijdag
            een werkdag;
            sedert W.O.2 verschijnt echter de
            Leeuwarder courant die dag niet.
            In veel [vrijzinnige] gemeenten is op
            Hemelvaartsdag geen kerkdienst.

            Als je er vanuit gaat dat ''Hjel'' half
            is,dan zijn het dus
            ''Halve Heilige''dagen toch?
            groetnis Appy.

            Message 5 of 10 , Apr 5, 2007
              Appy,

              Hoewel ik diep respect heb voor de inhoud van de Encyclopedie van Friesland, lijkt het me niet waarschijnlijk dat it "hjel" in hjeldei en Hjelburd afgeleid is van "heilig". Pake, goed gereformeerd, legde mij indertijd uit: "Peaskemoandei is mar in heale snein, want dan hoege wy mar ien kear nei tsjerke en net twa kear as op echte sneinen." Van hjeldei en healwei wordt de eerste lettergreep op dezelfde manier uitgesproken. Vandaar dat ik denk dat Hjelburd halverwege Burd is en niet Heilige Burd.

              Groeten,

              Onno Elgersma

              Message 6 of 10 , Apr 5, 2007
                Hjeldei is de tweede paas-, en pinksterdag.
                's Morgens was er nog een kerkdienst en 's middags konden we dan inderdaad
                dingen doen die op zondag niet "toegestaan" waren want dan was het ineens
                geen zondag meer.
                Groetjes,

                Feike Boomsma