healburd

  • Dirk Laverman
    Message 1 of 10 , Apr 5, 2007
      Beste iedereen

      Ik kwam de naam Healburd tegen, de naam van een weggetje noordelijk van
      Aldtsjerk.

      Wie weet de betekenis ?

      Gr, Dirk Laverman

    • Appy de Vries
      Message 2 of 10 , Apr 5, 2007
        Dirk;
        Healbird; n.w.van Roodkerk
        [Dantumadeel], Bird [Burd Fr.]
        Rand,''boord''aan het water.
        In Fr. plaatsnamen [Birdaard,
        Bird onder Grouw en Heeg,
        Hjelburd onder Oudkerk,
        [niet te verwarren; Berd = Buurt.]
        Is dit wat???
        Groetnis Appy.

        Message 3 of 10 , Apr 5, 2007
          Dirk en Appy,

          Heal = half, weg(getje) zal halverwege Oudkerk (Aldtsjerk) en Birdaad
          liggen. Volgens mij ligt het bij Stenendam.
          Waar je afslaat naar Birdaard.
          Karel

          Ik kwam de naam Healburd tegen, de naam van een weggetje noordelijk
          van
          Aldtsjerk.

          Wie weet de betekenis ?

          Gr, Dirk Laverman

          8 juli 1999 geposte berichten staat op

          4-4-2007 13:09
        • Dirk Laverman
          Message 4 of 10 , Apr 5, 2007
            Appy

            Zeker heb ik hier iets aan, bedankt.

            Ik zit nog wel met het eerste gedeelte van de naam: hjel/heal (?)

            (Trouwens, inderdaad het ligt ook bij Readtsjerk/Roodkerk, maar eigenlijk in
            eigendom bij Aldtsjerk. Het loopt noordelijk van de Klinze.

            Gr. Dirk laverman

            _____

            Message 5 of 10 , Apr 5, 2007
              Dirk;
              Het woord ''Hjel''als zodanig niet
              gevonden,wel in combinatie met;
              ''hjel -dei 1;Heilige Christelijke feestdag,''hjeldei meitsje; het werk laten rusten,hjeljoun krije,ontslag krijgen,afgedankt worden enz....
              Groetsjes
              Appy.

              Message 6 of 10 , Apr 5, 2007
                Dirk;
                nog iets;
                Hjeldei; eigenlijk; heilige dag;
                nu;vrije dag!
                Gereformeerden doen op ''hjeldei',
                hetgeen wat ze op zondagen
                nalaten, uitgaan b.v.!
                Appy.

                Message 7 of 10 , Apr 5, 2007
                  Eerste paasdag is een heilige dag maar geen hjeldei. Voor mijn gevoel hjel=heal.

                  Groeten,

                  Onno Elgersma

                  Message 8 of 10 , Apr 5, 2007
                    Onno;
                    Encyclopedy van Friesland; [1957]

                    Hjeldei; eigenlijk ;heilige dag; nu vrije dag.
                    Paasmaandag,Hemelvaartsdag,
                    Pinkstermaandag, Tweede Kerstdag
                    en Nieuwjaarsdag zijn de ''Hjeldagen''
                    Op Goede Vrijdag is er s.avonds kerk,gewoonlijk wordt het Heilig Avondmaal bediend,maar in de meeste streken is de Goede Vrijdag
                    een werkdag;
                    sedert W.O.2 verschijnt echter de
                    Leeuwarder courant die dag niet.
                    In veel [vrijzinnige] gemeenten is op
                    Hemelvaartsdag geen kerkdienst.

                    Als je er vanuit gaat dat ''Hjel'' half
                    is,dan zijn het dus
                    ''Halve Heilige''dagen toch?
                    groetnis Appy.

                    Message 9 of 10 , Apr 5, 2007
                      Appy,

                      Hoewel ik diep respect heb voor de inhoud van de Encyclopedie van Friesland, lijkt het me niet waarschijnlijk dat it "hjel" in hjeldei en Hjelburd afgeleid is van "heilig". Pake, goed gereformeerd, legde mij indertijd uit: "Peaskemoandei is mar in heale snein, want dan hoege wy mar ien kear nei tsjerke en net twa kear as op echte sneinen." Van hjeldei en healwei wordt de eerste lettergreep op dezelfde manier uitgesproken. Vandaar dat ik denk dat Hjelburd halverwege Burd is en niet Heilige Burd.

                      Groeten,

                      Onno Elgersma

                      Message 10 of 10 , Apr 5, 2007
                        Hjeldei is de tweede paas-, en pinksterdag.
                        's Morgens was er nog een kerkdienst en 's middags konden we dan inderdaad
                        dingen doen die op zondag niet "toegestaan" waren want dan was het ineens
                        geen zondag meer.
                        Groetjes,

                        Feike Boomsma