Re: [Friesland-genealogy] Re: Auteursrechten genealogische uitgaven / vrijheid van publiceren

  • Theun Dijkstra
    Message 1 of 3 , Apr 3, 2007
      Goedemiddag ,
      de discussie gevolgd met betrekking tot het overnemen van gegevens van derden , die door hen zijn gepubiceerd . Dit levert bij mij de volgende vraag op : hoe verhoudt zich het gebruik van door anderen reeds gepubliceerde gegevens met de privacy regels ? M.a.w. : als ik gegevens omtrent nog levende personen overneem uit een boek of een website met de bedoeling deze t.z.t. te verwerken in een publicatie , heb ik dan van elk persoon een schriftelijke toestemming tot publiceren nodig of kan ik stellen : " het is al eens openbaar gemaakt ( waar men kennelijk in heeft toegestemd ) dus ik hoef dit niet nog eens te vragen . Ik citeer allen maar ( met bronvermelding , uiteraard ) " . Iemand die weet hoe dit in elkaar steekt ?
      Alvast bedankt voor de rectie(s) .

      Met vriendelijke groet ,
      Theun Dijkstra

      _

      _,GGoedemiddag ,_._,___

      Message 2 of 3 , Apr 3, 2007
        Theun,

        Mijn boerenverstand zegt me dat een eenmaal gegeven toestemming van één
        persoon aan één ander persoon niet automatisch inhoudt dat de betreffende
        persoon dan ook akkoord gaat met publicatie door willekeurige anderen.
        Ik zou er in ieder geval héél voorzichtig mee zijn.

        Met vriendelijke groet,
        Nynke van den Hooven.

        Message 3 of 3 , Apr 3, 2007
          Nynke,

          Boeren zijn over het algemeen erg verstandige mensen.
          Dus heb je gelijk, als ik iemand toestemming geef wil dat nog niet zeggen dat ik aan iedereen die toestemming verleen.

          Rienk