Re: Graven in Kerk. Den Haag

  • Annemarth Sterringa
    Message 1 of 6 , Apr 2, 2007
      Irene,
      Dit staat op de soldatensite van Rian Dirksen

      Bucher Johannes
      Onder de twee 1e esquadrons cavallerie en comp. van generaal majoor
      Stavenisse Pous
      Cav.Rgt. 688a

      16-8-1772
      Huwelijk te Idaert (ref.) met Anna Himrica, beide van
      Leeuwarden Tresoar Soldatenhuwelijken boek 1024

      Zie 19e eeuw: zoon Barthele Sietses Böcher

      http://soldaten-genealogie.nl/eeuw18ab.htm

      Groetjes,
      Annemarth

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Irene Visser
      <ireneented@...> wrote:

      > Dag Annemarth,
      >
      > we zitten helemaal vast met Johannes Böcher, Bücher, ook nog wel
      eens Bocker en Boecker,
      > wat we hebben is gehuwd 1772 te Idaard met Anna Siewerts Hemrica,
      overleden 1805 te Leeuwarden.

      > 6 kinderen:
      >
      > Anna Elisabeth, doop 1774 Bergen op Zoom, gehuwd met Johannes
      Jacobus Lefeber. (verdere gegevens bekend) (getuigen Anna Elisabeth
      Bahr) komen we ook niet verder mee helaas)
      > Siewert Sietse, doop 1776 BErgen op Zoom
      > Barthele Sietse, doop 1778 Bergen op Zoom overleden 1819 Java.
      > Sietse Siewert, geboren ca 1781 overleden 1803
      > Sietske geboren ca. 1786 overleden Leeuwarden. (bekend)
      > Sanke (Sanneke) geboren ca 1789, gehuwd met E, Visser (verdere
      gegevens bekend(

      > Johannas was ca 35 jaar toen hij met Anna trouwd Anna ca 20, dus
      vermoeden is misschien eerder huwelijk, daarom misschien ook allemaal
      vernoemd naar moeders kant.

      > Maar kunnen niets vinden van Johannes, Walter Lefeber (ook druk aan
      het zoeken) heeft ook nog niets kunnen vinden, maar ja die kan maar
      een paar dagen per jaar zoeken.

      > We weten dat er een heel dik pakket is (paar honderd blz) geloof ik
      van betreffende Johannes, maar weten niet wat er allemaal in staat.

      > Johannes was in 1799 2e luitenant bij het 1e regiment Cavalerie.
      >
      > Johannes is overleden oktober 1799 en begraven in de Grote Kerk te
      Den Haag.

      > Alles wat je vinden kan is welkom, want we willen toch graag weten
      waar komt Johannes weg, wie zijn zijn ouders etc.

      > een heel verhaal, als je nog iets weten wilt zie in het wel,
      >
      > groetjes Irene.

      <knip>
    • Annemarth Sterringa
      Message 2 of 6 , Apr 11, 2007
        Hallo Irene,

        Vandaag in het gemeentearchief Den Haag gekeken, alleen iets in het
        begraafregister gevonden, niet in het register van 'ingekomen
        vreemdelingen 1734-1811' etc.

        "Bocher, Johannes,
        den 19 October 1799 werd voor het begraven in de Groote kerk van
        Johannes Bocher, oud 59 jaar, overleden aan zinkingskoorts, betaald
        aan impost fl.6."
        N. 2445/ p. 186v

        Op de site van de familie Hemrica las ik dat hij 62 jaar oud zou zijn
        geweest; daar worden ook de namen van zijn ouders vermeld.
        Weten zij meer dan jij?
        http://www.familie-hemrika.nl/Hemrika/index.htm

        VI-r Anna/ Antie Sieuwes Hemrica is geboren in 1750, dochter van
        Sierd/ Siewert Sytses Hemrica en Sijtske Croon?. Anna/ is overleden
        op 14-12-1805 in Leeuwarden, 55 jaar oud.
        Notitie bij Anna/: Anna deed geloofsbelijdenis op 10-12-1773 te
        Leeuwarden en op 11-5-1774 te Bergen op Zoom.
        Anna/ trouwde, 22 jaar oud, op 16-08-1772 in Idaard met Johannes
        Bocher/ Bucher, 35 jaar oud, nadat zij op 31-07-1772 in Leeuwarden in
        ondertrouw zijn gegaan.
        Notitie bij het huwelijk van Anna/ en Johannes: Johannes is
        wachtmeester. Met attestatie naar Idaard(eradeel). Alle gegevens over
        de familie Bucher heb ik van Irene Visser gekregen.Het huwelijk was
        in Idaard, zoals blijkt uit een akte gevonden in het CBG. Ik kreeg
        die van Walter Lefeber.

        Het huwelijk is bevestigd op 16-8-1772 te Idaard om 6 uur ´s middags
        voor Jacobus Bruinings, predikant te Goingarijp.(Trouwboek Idaard) Er
        staat: Anna Himrica.Bron is ook het Trouwboek van militairen van
        Leeuwarden, 1714-1811, met index, getypt, pagina 3. Johannes is
        wachtmeester onder de eerste twee esquadrons cavallerie en de
        compagnie van generaal-majoor Stavenisse-Pous.

        Gelegerd als wachtmeester van 1-1-1786 tot juni 1787 in het garnizoen
        te Zutphen, gecantoneerd te Zwolle tot oktober 1787, dan weer 5 dagen
        te Zutphen, dan 17 dagen te Bolsward en tot 1 januari 1788 te
        Zwolle.Als leeftijd wordt 51 vermeld. Als dat in 1788 was, krijg je
        als geboortedatum ongeveer 1737.
        Johannes is geboren in 1737, zoon van Johannes Bocher/ Bucher en Anna
        Bähr. Johannes is overleden op 15-01-1799 in Den Haag, 62 jaar oud.
        Notitie bij overlijden van Johannes: Hij is overleden
        aan "zinkingskoorts" Zijn overlijdensakte is een akte
        van "poloriteit" . Hij is begraven in de Grote Kerk te Den Haag.
        Notitie bij Johannes: In De Nederlandsche Leeuw uit 1905 staat
        informatie over hem: geput is uit de papieren van de Haagse Wees- en
        Momboirkamer. Er staat dat hij gehuwd was met Antje Sieuwers Hemrica
        en dat bij de boedelscheiding van 15-12-1800 de volgende kinderen in
        leven waren: Bartele, Sietse, Anna, Sietske en Souke. (Souke is
        Sanneke?) Hij was tweede luitenant bij het eerste regiment cavalerie.
        Hij was gelegerd in Zutphen, Zwolle, Bolsward en Bergen op Zoom.

        Als overlijdensdatum staat daar: 15-10-1791 (?)

        Kinderen van Anna/ en Johannes:
        etc
        *

        Groetjes,
        Annemarth Sterringa

        <ireneented@...> wrote:

> [...]
        waar komt Johannes weg, wie zijn zijn ouders etc.

        > een heel verhaal, als je nog iets weten wilt zie in het wel,

        <knip>