Berber Harmens

  • Anthony Hofstee
    Message 1 of 6 , Apr 1, 2007
      Wie zijn de ouders van Berber Harmens? Is zij een dochter van Harmen
      Keimpes? Volgens mij is zij geen Heslinga maar een van
      Keimpema. Repeat of earlier request that was never answered. Tony

      Overlijdensakte Het Bildt, 1847
      Aangiftedatum 11 december 1847, akte nr. 221
      Berber Harmens Heslinga, vrouw, overleden 10 december 1847
      Oud 54 jaar, gehuwd
    • Cor
      Message 2 of 6 , Apr 4, 2007
        Hallo Tony.
        Succes met de gegevens, gegroet Cor.

        Antwoord:
        Werkvrouw, geboren en wonende en ovl. te Vrouwenparochie.
        Gehuwd met Jacob Yzaaks Bijlsma.
        Dochter van Harmen Jacobs Heslinga en van Ankje
        (verder namen onbekend).

        Message 3 of 6 , Apr 4, 2007
          Cor, Tony,

          Volgens mij hebben de aangevers er maar een slag naar geslagen...., maar hoe ze nou aan de naam Heslinga zijn gekomen?
          Het patroniem van Berber's moeder was de aangevers onbekend. Misschien heeft Cor Ankje gelezen terwijl er Antje stond? Het lijkt ook alsof de aangevers het patroniem van Berber (van Keimpema)'s echtgenoot aan Berber's vader hebben meegegeven.

          De navolgende Berber zou nl heel goed passen :-)
          Bildt, het, dopen, geboortejaar 1794, doopjaar 1794
          Dopeling: Berber
          Geboren op 2 maart 1794 in Vrouwenparochie
          Gedoopt op 11 mei 1794 in Vrouwenparochie
          Dochter van Harmen Keimpes en Antje Gerbens

          Berber van Keimpema's vader overleed in 1823, haar moeder is misschien de in 1839 overleden Antje Gerbens de Heer.

          Met vriendelijke groet,
          Nynke van den Hooven.

          Message 4 of 6 , Apr 4, 2007
            Nynke en Tony.

            Dat ik het verkeerd opgeschreven heb geloof ik zelf niet.
            Ik heb de namen uit de akte overgeschreven.
            Maar fouten maken kan altijd, ik ben geen uitzondering !!
            Ook de ambtenaar en de aangevers hadden soms zo hun fantasieën.

            Cor.

            Message 5 of 6 , Apr 4, 2007
              Cor,

              Ik bedoelde dat het mogelijk is dat je een k voor een t hebt gelezen, dus
              Ankje terwijl er misschien Antje stond.
              Maar zoals ik al opmerkte: de aangevers lijken niet echt goed op de hoogte
              te zijn geweest..... en dus zou deze Berber Heslinga misschien toch stiekem
              dezelfde kunnen zijn als Berber van Keimpema....

              Met vriendelijke groet,
              Nynke van den Hooven.

              Message 6 of 6 , Apr 5, 2007
                Tony en Nynke.

                Vanmiddag was ik toch weer naar Tresoar en nog een gekeken
                in de akte.
                Het kan zowel een k als een t zijn.
                Omdat Antje 1000x vaker voorkomt dan Ankje moet Tony het
                maar op Antje houden.

                Gegroet Cor.