Re: Graven in Kerk. Den Haag

  • Annemarth Sterringa
    Message 1 of 6 , Apr 1, 2007
      Dag Irene,
      Er lagen heeel veeel mensen in de Grote kerk in Den Haag begraven;-)

      Zoek je gegevens over Johannes Bocher/ Böcher/ Bucher?
      doop?
      trouw?
      kinderen?
      begraven 1799

      Laat maar horen wat precies; ik kom vaak genoeg in (het
      gemeentearchief van) Den Haag.

      Groetjes,
      Annemarth

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Irene Visser
      <ireneented@...> wrote:

      > Dag,
      >
      > weet iemand (misschien) Annemarth als ze nog mee leest, is er
      ergens bekend wie begraven ligt in de
      > Grote Kerk te Den Haag.
      >
      > Kan er niets van vinden, en 2 anderen met mij.
      >
      > Is overledene van 1799.
      >
      > Johannes Böcher, Bucher, en Bocher, en wie weet hoe nog meer
      verbasterd.

      > bvd Irene.
    • Irene Visser
      Message 2 of 6 , Apr 2, 2007
        Dag Annemarth,

        we zitten helemaal vast met Johannes Böcher, Bücher, ook nog wel eens Bocker en Boecker,
        wat we hebben is gehuwd 1772 te Idaard met Anna Siewerts Hemrica, overleden 1805 te Leeuwarden.

        6 kinderen:

        Anna Elisabeth, doop 1774 Bergen op Zoom, gehuwd met Johannes Jacobus Lefeber. (verdere gegevens bekend) (getuigen Anna Elisabeth Bahr) komen we ook niet verder mee helaas)
        Siewert Sietse, doop 1776 BErgen op Zoom
        Barthele Sietse, doop 1778 Bergen op Zoom overleden 1819 Java.
        Sietse Siewert, geboren ca 1781 overleden 1803
        Sietske geboren ca. 1786 overleden Leeuwarden. (bekend)
        Sanke (Sanneke) geboren ca 1789, gehuwd met E, Visser (verdere gegevens bekend(

        Johannas was ca 35 jaar toen hij met Anna trouwd Anna ca 20, dus vermoeden is misschien eerder huwelijk, daarom misschien ook allemaal vernoemd naar moeders kant.

        Maar kunnen niets vinden van Johannes, Walter Lefeber (ook druk aan het zoeken) heeft ook nog niets kunnen vinden, maar ja die kan maar een paar dagen per jaar zoeken.

        We weten dat er een heel dik pakket is (paar honderd blz) geloof ik van betreffende Johannes, maar weten niet wat er allemaal in staat.

        Johannes was in 1799 2e luitenant bij het 1e regiment Cavalerie.

        Johannes is overleden oktober 1799 en begraven in de Grote Kerk te Den Haag.

        Alles wat je vinden kan is welkom, want we willen toch graag weten waar komt Johannes weg, wie zijn zijn ouders etc.

        een heel verhaal, als je nog iets weten wilt zie in het wel,

        groetjes Irene.

        To: Friesland-genealogy@yahoogroups.comFrom: annemarthsterringa@...: Sun, 1 Apr 2007 20:35:10 +0000Subject: [Friesland-genealogy] Re: Graven in Kerk. Den Haag

        Message 3 of 6 , Apr 2, 2007
          sorry had even prive gemoeten, maar wie weet.

          gr. Irene.

          To: friesland-genealogy@yahoogroups.comFrom: ireneented@...: Mon, 2 Apr 2007 10:33:37 +0200Subject: RE: [Friesland-genealogy] Re: Graven in Kerk. Den Haag

          Dag Annemarth,we zitten helemaal vast met Johannes Böcher, Bücher, ook nog wel eens Bocker en Boecker,wat we hebben is gehuwd 1772 te Idaard met Anna Siewerts Hemrica, overleden 1805 te Leeuwarden.6 kinderen:Anna Elisabeth, doop 1774 Bergen op Zoom, gehuwd met Johannes Jacobus Lefeber. (verdere gegevens bekend) (getuigen Anna Elisabeth Bahr) komen we ook niet verder mee helaas)Siewert Sietse, doop 1776 BErgen op Zoom Barthele Sietse, doop 1778 Bergen op Zoom overleden 1819 Java.Sietse Siewert, geboren ca 1781 overleden 1803Sietske geboren ca. 1786 overleden Leeuwarden. (bekend)Sanke (Sanneke) geboren ca 1789, gehuwd met E, Visser (verdere gegevens bekend(Johannas was ca 35 jaar toen hij met Anna trouwd Anna ca 20, dus vermoeden is misschien eerder huwelijk, daarom misschien ook allemaal vernoemd naar moeders kant.Maar kunnen niets vinden van Johannes, Walter Lefeber (ook druk aan het zoeken) heeft ook nog niets kunnen vinden, maar ja die kan maar een paar dagen per jaar zoeken.We weten dat er een heel dik pakket is (paar honderd blz) geloof ik van betreffende Johannes, maar weten niet wat er allemaal in staat.Johannes was in 1799 2e luitenant bij het 1e regiment Cavalerie.Johannes is overleden oktober 1799 en begraven in de Grote Kerk te Den Haag.Alles wat je vinden kan is welkom, want we willen toch graag weten waar komt Johannes weg, wie zijn zijn ouders etc.een heel verhaal, als je nog iets weten wilt zie in het wel,groetjes Irene.To: Friesland-genealogy@yahoogroups.comFrom: annemarthsterringa@...: Sun, 1 Apr 2007 20:35:10 +0000Subject: [Friesland-genealogy] Re: Graven in Kerk. Den HaagDag Irene,Er lagen heeel veeel mensen in de Grote kerk in Den Haag begraven;-)Zoek je gegevens over Johannes Bocher/ Böcher/ Bucher?doop?trouw?kinderen?begraven 1799Laat maar horen wat precies; ik kom vaak genoeg in (het gemeentearchief van) Den Haag.Groetjes,Annemarth--- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Irene Visser <ireneented@...> wrote:>> Dag,> > weet iemand (misschien) Annemarth als ze nog mee leest, is er ergens bekend wie begraven ligt in de > Grote Kerk te Den Haag.> > Kan er niets van vinden, en 2 anderen met mij.> > Is overledene van 1799.> > Johannes Böcher, Bucher, en Bocher, en wie weet hoe nog meer verbasterd.> > bvd Irene. __________________________________________________________Wil je je vermaken: Jouw nieuws en entertainment, vind je op MSN.nl!www.msn.nl[Non-text portions of this message have been removed]

        • Annemarth Sterringa
          Message 4 of 6 , Apr 2, 2007
            Irene,
            Dit staat op de soldatensite van Rian Dirksen

            Bucher Johannes
            Onder de twee 1e esquadrons cavallerie en comp. van generaal majoor
            Stavenisse Pous
            Cav.Rgt. 688a

            16-8-1772
            Huwelijk te Idaert (ref.) met Anna Himrica, beide van
            Leeuwarden Tresoar Soldatenhuwelijken boek 1024

            Zie 19e eeuw: zoon Barthele Sietses Böcher

            http://soldaten-genealogie.nl/eeuw18ab.htm

            <ireneented@...> wrote:

> [...]
            waar komt Johannes weg, wie zijn zijn ouders etc.

            > een heel verhaal, als je nog iets weten wilt zie in het wel,

            <knip>
          • Annemarth Sterringa
            Message 5 of 6 , Apr 11, 2007
              Hallo Irene,

              Vandaag in het gemeentearchief Den Haag gekeken, alleen iets in het
              begraafregister gevonden, niet in het register van 'ingekomen
              vreemdelingen 1734-1811' etc.

              "Bocher, Johannes,
              den 19 October 1799 werd voor het begraven in de Groote kerk van
              Johannes Bocher, oud 59 jaar, overleden aan zinkingskoorts, betaald
              aan impost fl.6."
              N. 2445/ p. 186v

              Op de site van de familie Hemrica las ik dat hij 62 jaar oud zou zijn
              geweest; daar worden ook de namen van zijn ouders vermeld.
              Weten zij meer dan jij?
              http://www.familie-hemrika.nl/Hemrika/index.htm

              VI-r Anna/ Antie Sieuwes Hemrica is geboren in 1750, dochter van
              Sierd/ Siewert Sytses Hemrica en Sijtske Croon?. Anna/ is overleden
              op 14-12-1805 in Leeuwarden, 55 jaar oud.
              Notitie bij Anna/: Anna deed geloofsbelijdenis op 10-12-1773 te
              Leeuwarden en op 11-5-1774 te Bergen op Zoom.
              Anna/ trouwde, 22 jaar oud, op 16-08-1772 in Idaard met Johannes
              Bocher/ Bucher, 35 jaar oud, nadat zij op 31-07-1772 in Leeuwarden in
              ondertrouw zijn gegaan.
              Notitie bij het huwelijk van Anna/ en Johannes: Johannes is
              wachtmeester. Met attestatie naar Idaard(eradeel). Alle gegevens over
              de familie Bucher heb ik van Irene Visser gekregen.Het huwelijk was
              in Idaard, zoals blijkt uit een akte gevonden in het CBG. Ik kreeg
              die van Walter Lefeber.

              Het huwelijk is bevestigd op 16-8-1772 te Idaard om 6 uur ´s middags
              voor Jacobus Bruinings, predikant te Goingarijp.(Trouwboek Idaard) Er
              staat: Anna Himrica.Bron is ook het Trouwboek van militairen van
              Leeuwarden, 1714-1811, met index, getypt, pagina 3. Johannes is
              wachtmeester onder de eerste twee esquadrons cavallerie en de
              compagnie van generaal-majoor Stavenisse-Pous.

              Gelegerd als wachtmeester van 1-1-1786 tot juni 1787 in het garnizoen
              te Zutphen, gecantoneerd te Zwolle tot oktober 1787, dan weer 5 dagen
              te Zutphen, dan 17 dagen te Bolsward en tot 1 januari 1788 te
              Zwolle.Als leeftijd wordt 51 vermeld. Als dat in 1788 was, krijg je
              als geboortedatum ongeveer 1737.
              Johannes is geboren in 1737, zoon van Johannes Bocher/ Bucher en Anna
              Bähr. Johannes is overleden op 15-01-1799 in Den Haag, 62 jaar oud.
              Notitie bij overlijden van Johannes: Hij is overleden
              aan "zinkingskoorts" Zijn overlijdensakte is een akte
              van "poloriteit" . Hij is begraven in de Grote Kerk te Den Haag.
              Notitie bij Johannes: In De Nederlandsche Leeuw uit 1905 staat
              informatie over hem: geput is uit de papieren van de Haagse Wees- en
              Momboirkamer. Er staat dat hij gehuwd was met Antje Sieuwers Hemrica
              en dat bij de boedelscheiding van 15-12-1800 de volgende kinderen in
              leven waren: Bartele, Sietse, Anna, Sietske en Souke. (Souke is
              Sanneke?) Hij was tweede luitenant bij het eerste regiment cavalerie.
              Hij was gelegerd in Zutphen, Zwolle, Bolsward en Bergen op Zoom.

              Als overlijdensdatum staat daar: 15-10-1791 (?)

              Kinderen van Anna/ en Johannes:
              etc
              *

              Groetjes,
              Annemarth Sterringa

              <ireneented@...> wrote:

> [...]
              waar komt Johannes weg, wie zijn zijn ouders etc.

              > een heel verhaal, als je nog iets weten wilt zie in het wel,

              <knip>