Familie Botes

  • tertius_botes
    Message 1 of 9 , Mar 23, 2007
      Dag mede speurders, My naam is Tertius Botes en ek is woonagtig in Suid
      Afrika. Ek skryf in Afrikaans aangesien ek glo julle dit sal verstaan.

      Ek is opsoek na my voorouers. Ek weet dat Wytse Botes wat getroud was
      met Antje Pieterse in 1712 na Suid Afrika gekom het, sy vader was Bote
      Lourens. Ek soek meer inligting oor die familie.

      Hoop julle kan my help

      Groete

      Tertius Botes
      Message 2 of 9 , Mar 23, 2007
        Beste Tertius,

        Welkom in deze groep!

        Het lijkt mij dat Wytse Botes na 1730 naar Suid-Afrika moet zijn gegaan,
        want hi trouwde pas in 1730 met Antje Pieters.
        De volgende records m.b.t. hun huwelijk vond ik op www.tresoar.nl:
        Trouwregister Hervormde gemeente Goutum Swichum, DTB nr: 465, 1660 - 1810
        Vermelding: Attestatie afgegeven 14 mei 1730, Leeuwarden
        Man: Wijtse Botes, Leeuwarden
        Vrouw: Antje Pijters, Goutum
        NB: onder de klokslag van Leeuwarden, attestatie naar Goutum, aldaar
        bevestigd

        Trouwregister Hervormde gemeente Leeuwarden, DTB nr: 989, 1726 - 1731
        Vermelding: Attestatie afgegeven 14 mei 1730
        Man: Wytse Botes, Leeuwarden
        Vrouw: Antje Pyters, Goutum
        NB: met attestatie naar Goutum

        Ik vond de volgende dopen voor kinderen van Bote Lourens:
        Leeuwarden, dopen, doopjaar 1701
        Dopeling: Sytske
        Gedoopt op 20 juli 1701 in Leeuwarden
        Kind van Boote Louwerens en niet genoemde moeder

        Leeuwarden, dopen, doopjaar 1703
        Dopeling: Vrouckien
        Gedoopt op 28 oktober 1703 in Leeuwarden
        Dochter van Butte Lourens en niet genoemde moeder

        Leeuwarden, dopen, doopjaar 1707
        Dopeling: Wytsse
        Gedoopt op 24 april 1707 in Leeuwarden
        Zoon van Boote Louwerens en niet genoemde moeder

        Vermoedelijk is de volgende Bote degene die ook voorgaande kinderen liet
        dopen:
        Trouwregister Gerecht Leeuwarden, DTB nr: 906, 1693 - 1704
        Vermelding: Ondertrouw van 23 maart 1700
        Man: Bote Lourens, Huizum
        Vrouw: Hylckje Wytzes, Leeuwarden
        NB: hij is gardenier

        Trouwregister Hervormde gemeente Leeuwarden, DTB nr: 984, 1698 - 1705
        Vermelding: Derde proclamatie van 7 april 1700
        Man: Bote Lourens, Huizum
        Vrouw: Hylckje Wytzes, Leeuwarden
        NB: zij is afkomstig van het Vliet

        Trouwregister Hervormde gemeente Leeuwarden, DTB nr: 984, 1698 - 1705
        Vermelding: Attestatie afgegeven 7 april 1700
        Man: Bote Lourens, Huizum
        Vrouw: Hylckje Wytzes, Leeuwarden
        NB: met attestatie naar elders

        Met vriendelijke groet,
        Nynke van den Hooven.

        Message 3 of 9 , Mar 24, 2007
          Hallo Tertius,

          Neem een kijkje op mijn homepage en de vader van Antje Pieterse staat bovenaan in de genealogie Rienstra, Antje volgt dan verder op II-C.

          Met vriendelijke groet van

          Jan Rienstra,

          j.rienstra2@...
          http://home.kpnplanet.nl/~j.rienstra2@.../

        • hzijlstra
          Message 4 of 9 , Mar 24, 2007
            Beste Tertius,

            Hieronder zijn vertrek met de VOC:

            Detailgegevens
            Gegevens van Wietse Botes uit Leeuwarden
            Datum indiensttreding: 28-04-1737 Datum uit dienst: 00-00-1739
            Functie bij indiensttreding: Ziekentrooster Reden uit dienst:
            Gerepatrieerd
            Uitgevaren met het schip: Ruiter Plaats of schip: hogersmilde
            Maandbrief: Ja Schuldbrief: Ja
            Begunstigde(n): Vrouw: Antje Pieters

            Gegevens van de vaart
            Schip: Ruiter Inventarisnummer: 14734
            Kamer: Enkhuizen Folio: 11
            Vertrek: 28-04-1737 Aankomst: Batavia
            DAS-en reisnr.: 3069.1 Kaap: 05-11-1737
            08-12-1737

            Via de database Dutch Asiatic Shipping kun je details van de reis
            opzoeken: http://www.inghist.nl/Onderzoek/Projecten/DAS/search

            Zie voor verhalen over Friezen in de VOC (mn Noordoost Friesland) ook
            http://www.angelfire.com/vt/sneuper/FriezenVOC.htm

            Groetnis,
            Hans

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "tertius_botes"
            <tbotes@...> wrote:

> [...]
            Bote
            > Lourens. Ek soek meer inligting oor die familie.

          • Jos
            Message 5 of 9 , Mar 24, 2007
              Tertius, voor Gerda Pieterse van http://www.stamouers.com/ heb ik n's wat
              opgezocht over Wytze en Antje.

              Dat was alweer 'n tijdje terug, dus moeilijk terug te vinden op mijn
              bomvolle harddisken.

              Mar, ek heb vir jou gesoek :-)

              Voordat ze naar de Kaap vertrokken hebben Wytze en Antje enkele jaren in
              Enkhuizen gewoond en in het doopboek van Enkhuizen is het volgende te
              vinden:

              02-10-1735

              Boote

              Vader: Wietse Bootes

              Moeder: Antje Pieters

              Getuige: (slecht te lezen omdat er door elkaar gescheven is, maar het lijkt
              alsof er staat: Aef & ??ymke Jans)

              11-09-1740

              Anthonij

              Vader: Witse Bootes

              Moeder: Antje Pieters

              Getuige: Cornelisje Jans

              Twee andere kinderen waren eerder in Friesland gedoopt

              Leeuwarderadeel, dopen, doopjaar 1731
              Dopeling: Hyke
              Gedoopt op 27 mei 1731 in Huizum
              Kind van Wytse Botes en niet genoemde moeder

              Dopeling : HIELKE of HIELKJE
              Vader : WIETSE BOTES

              Bron:
              Herv. gem. Huizum, doop 1710-1772
              Inventarisnr. : 469

              Leeuwarderadeel, dopen, doopjaar 1732
              Dopeling: Hyke
              Gedoopt op 8 juni 1732 in Huizum
[...]

              Ik kreeg van Gerda de vraag of hun dochter Hilletje ook in Enkhuizen
              geboren/gedoopt kon zijn, maar haar doop heb ik niet kunnen vinden.

              Waarschijnlijk is deze Hilletje dezelfde persoon als Hyke.

              Vriendelike groete,

              Jos Buisman

              _____

              http://www.angelfir <http://www.angelfire.com/vt/sneuper/FriezenVOC.htm>
              e.com/vt/sneuper/FriezenVOC.htm

              Groetnis,
              Hans

              --- In Friesland-genealogy <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
              <tbotes@...> wrote:

> [...]
              Bote
              > Lourens. Ek soek meer inligting oor die familie.

            • Tertius Botes
              Message 6 of 9 , Mar 25, 2007
                Nynke

                Danke, Dit help my baie

                Tertius

                Message 7 of 9 , Mar 25, 2007
                  Dankie Jan

                  Message 8 of 9 , Mar 25, 2007
                    Dankie Hans

                    Tertius

                    <tbotes@...> wrote:

> [...]
                    Bote
                    > Lourens. Ek soek meer inligting oor die familie.

                  • Tertius Botes
                    Message 9 of 9 , Mar 25, 2007
                      Dankie Jos

                      Tertius