Re: [Friesland-genealogy] Tacoma website

    Message 1 of 1 , Mar 23, 2007
      Marten,

      Moedig hoor :-)!
      Ik heb onderstaand wat minimale aanvullingen voor je, omdat Janna Tacoma in
      mijn 'van der Zee'-parenteel voorkomt:

      Vn. Janna Tacoma, geb. Pingjum 19 febr. 1838, † Leeuwarden 19 april 1930,
      tr. Het Bildt (Fr) 28 juni 1855 Jacob Reins van der Zee, geb. St.
      Annaparochie 24-10-1835, † 03-09-1879 Het Bildt (Fr) zn. van Rein Jacobs en
      Rinske Jans Kuiken.
      Uit dit huwelijk:
      1. Rein van der Zee, geb. St. Jacobiparochie, Het Bildt (Fr) 27 dec.
      1855, tr. Het Bildt (Fr) 5 mei 1881 Trijntje Hiemstra, geb. Oosterbierum op
      13-12-1857, dr. van Jochum Klases en Antje Pieters Anema.
      2. Bauke van der Zee, geb. St. Jacobiparochie, Het Bildt (Fr) 14 febr.
      1858, † na 1930 Los Angeles (California USA), tr. Het Bildt (Fr) 18 okt.
      18831 Janna van der Weg, geb. St. Jacobiparochie, Het Bildt (Fr) 20-08-1859,
      † Los Angeles (California USA), dr. van Jan en Oetske van Loon.
      3. Hessel van der Zee, geb. St. Jacobiparochie , Het Bildt (Fr) 2 sept.
      1862, † St. Jacobiparochie, Het Bildt (Fr). 29 okt. 1862.
      4. Rinske van der Zee, geb. St. Jacobiparochie, Het Bildt (Fr) 13 jan.
      1864, tr. Het Bildt (Fr) 10 mei 18831 (echtsch. uitgespr.
      Arrondissementrechtbank Leeuwarden 9 nov. 1911)1 Jacob Lont, geb. St.
      Annaparochie, Het Bildt (Fr) 05-08-1860, zn. van Arjen en Akke Jonk.
      5. Hessel van der Zee, geb. St. Jacobiparochie, Het Bildt (Fr) 7 maart
      1870.

      T.a.v. Bauke van der Zee*1858 nog het volgende (misschien niet van belang
      voor jouw parenteel, maar misschien leuke 'weetjes'):
      Op 28-3-1884 vertrekt Bauke, gardenier, met echtgenote Janna en zoon Jacob
      naar een 'unidentified region' in de VS. Volgens de CD Dutch in America
      arriveert Bauke op 12-4-1884 in New York ab van de Noordland uit Antwerpen,
      hij is onderweg naar Sibley, Iowa.
      Ze worden (zo lijkt het) ook vergezeld door Rochus Jans van der Weg, een
      broer van Janna.
      Ergens in 1887 of 1888 komen Bauke en Janna terug met Jacob, Jeanette en
      (waarschijnlijk) Oetske.

      Op 12-3-1890 verkoopt Bauke, kastelein te St. Jacobiparochie, zijn huis met
      winkel voor aan Jan Tjitzes Wierma uit Wier. Op 06-05-1890 verkopen Wop
      Hendriks Koning, Bauke van der Zee en Jan de Vries (allen te St.
      Jacobiparochie) boelgoed met een waarde van fl 411.
      Op 8-5-1890 vertrekt Bauke nogmaals naar de VS, vergezeld door echtgenote
      Janna en de kinderen Jacob, Jan, Jeanette en Oetske. Zijn beroep is dan
      tapper (tavern-owner)

      1895 Iowa State Census: "Booke", 36 jr geb in NL, woont in Sioux Center,
      Sioux Center West Bank County, Iowa met Janna VanDerZee, 35 jr geb in NL,
      Jacob VanDerZee 10 jr geb in NL, Jeanetta VanDerZee 9 jr, geb in Oxon Co
      IA, Ella VanDerZee 8 jr, geb in Sioux Co IA, John VanDerZee, 6 jr geb in
      NL, Anna VanDerZee 2 jr geb in Illinois en Grover VanDerZee 0 jr geb in
      Sioux Co IA.

      1900 United States Federal Census: Bauke woont met echtgenote Janna
      (Jennie), kinderen Jacob (1884), Nettie (1885), Ella (1886, Iowa), John
      (1888, Iowa), Anna (1-1892, Illinois), Grover (2-1894, Iowa), Rena (8-1895,
      Iowa), Hesel (7-1897, Iowa) en Susan (4-1900, Iowa) in Sioux Center
      Village, West Branch Township in Sioux County, Iowa. Hij is timmerman.

      1930 United States Federal Census > California > Los Angeles > Los Angeles
      (Districts 1-250) > District 211, Assermbley Dist 58, Bolck nr 703 Los
      Angeles City:
      In 1930 woont Bouke (72) met echtgenote 'Jana' (70) en zoon Hessel (32) in
      Los Angeles. Het echtpaar is zonder beroep; Hessel is single en werkt als
      'Time Keeper at the Electric Railway'.:

      Overige opmerkingen zal ik wel via de website melden.

      Met vriendelijke groet,
      Nynke van den Hooven(-van der Zee).