Re: [Friesland-genealogy] Grietje Murks Jorritsma

    Message 1 of 2 , Mar 23, 2007
      Rob,

      Ik vond nóg een kind van Sybren Douwes en Jetske/Zetske Klases:
      Franekeradeel, dopen, geboortejaar 1764, doopjaar 1805
      Dopeling: Klaas, mr. verver.
      Geboren op 18 januari 1764
      Gedoopt op belijdenis op 12 mei 1805 in Tzum
      Zoon van Sibren Douwes en Zetske Klazes

      Hij neemt de naam Ferwerda aan in 1811. Laat ik nou altijd gedacht hebben
      dat dat een herkomstnaam was, maar het kan dus ook een beroepsnaam zijn!:

      Ferwerda, Klaas Sybrens, Mr. Ferwer, TzumKinderen: Evert 20, Korneliske 21,
      Zetske 16, Willemke 13, Sibren 11, Reinder 9, Ymkje 8Mairie Tzum, fol. 21v

      Zoon Reinder Sybrens lijkt de naam Sybrensma te hebben aangenomen en
      overlijdt ongehuwd in jan. 1819 in Baarderadeel. De namen van ouders worden
      in de akte niet vermeld, maar de leeftijd bij overlijden klopt.

      Het feit dat alle kinderen van Sybren Douwes en Jetske/Setske Klases zich op
      belijdenis late dopen, zou er op kunnen duiden dat hun ouders niet gedoopt
      waren of bijv. Doopsgezind en dan wordt het lastig...........

      Ik vond in ieder geval het huwelijk van Sybren en Setske:

      Trouwregister Hervormde gemeente Menaldum, 1754

      DTB nr: 520, 1665 - 1811

      Vermelding: Bevestiging huwelijk van 5 mei 1754, Menaldum

      Man: Sybren Douwes, Menaldum

      Vrouw: Setske Clases, Schalsum

      Op dit moment lijkt Tresoar niet helemaal goed te functioneren, dus verder
      zoeken laat nog even op zich wachten.

      Met vriendelijke groet,
      Nynke van den Hooven.