Kuiphoffen uit Menaldum

  • Henk Kuiphof
    Message 1 of 6 , Mar 3, 2007
      Beste speurders,

      In mijn genealogienotities zit een gezin waarvan bijna alle kinderen rond 1920 naar Amerika geemigreerd schijnen te zijn .
      Ze woonden in Menaldum.
      Ik zou graag willen weten wanneer ze vertrokken zijn en naar welke staat in Amerika.
      Is er iemand die dat na kan gaan in Menaldum, of elders. Ik ben graag bereid de reiskosten te vergoeden.
      Het gaat om:
      Pieter Kuiphof, geboren 24 okt. 1898 te Finkum
      Feye Kuiphof, geboren 8 maart 1902 te Finkum
      Aaltje Kuiphof, geboren 28 juni 1904 te Finkum
      Gerrit Kuiphof, geboren 2 dec. 1905 te Finkum
      Tjebbigje Kuiphof, geboren 13 febr. 1911 te Marssum.

      Bij voorbaat heel hartelijk dank

      Henk Kuiphof
      Heemstede.

    • Hinke
      Message 2 of 6 , Mar 3, 2007
        Henk, op http://www.friesarchiefnet.nl is een lijst van vertrokken en
        ingekomen personen van Menaldumadeel te vinden, in die lijst komt de
        naam Kuiphof wel voor en ik zag o.a. Pieter.

        groet, Hinke Woudt-Westra

      • Henk Kuiphof
        Message 3 of 6 , Mar 3, 2007
          Dag Hinke,
          Dank voor de tip. Wat een overzichtelijke en informatieve website is dat. De meeste gezochte personen heb ik gevonden.
          Dat maakt de hobby ineens weer leuk.

          Nogmaals dank

          Henk Kuiphof.

          Message 4 of 6 , Mar 3, 2007
            Henk,

            Ook in de Landverhuizersdatabase op Tresoar wordt Pieter Kuiphof *1898
            vermeld:
            Bevolking Menaldumadeel
            Pieter Kuiphof
            geb: 24 oktober 1898
            Gekomen van Marssum
            Vertrokken naar Noord Amerika, 27 oktober 1920

            Op www.ellisisland.org komt Pieter Kuiphof voor op het manifest van de Nieuw
            Amsterdam die op 12 oktober 1920 in New York aankwam (kennelijk heeft iemand
            anders hem eind oktober 1920 uit Menaldumadeel uitgeschreven!). Hij was op
            dat moment een 21 jarige 'farmlaborer' en had het laatst in Marssum gewoond.
            Als 'nearest relative' in het land van herkomst gaf hij T. Kuiphof uit
            Marssum op. Dat zou ook zijn vader F. Kuiphof geweest kunnen zijn. Het
            manifest is een getypt exemplaar, maar het kan zijn dat de gegevens van een
            handgeschreven document zijn overgenomen en de hoofdletter T en F zijn in
            een 'ouderwets' handschrift niet altijd van elkaar te onderscheiden.
            Pieter was op weg naar 'acquaintance' Fred Oliver in Lennox, South-Dakota
            (gezien de naam van zijn kennis zou je denken dat hij al eerder in Amerika
            moet zijn geweest....., maar zijn antwoord op de vraag of hij eerder in
            Amerika is geweest luidt nee). Pieter was 5 voet en 9 inch lang en had bruin
            haar en blauwe ogen. Zijn geboorteplaats was Finkum.

            Nogmaals uit de Landverhuizers database op Tresoar:
            Bevolking Menaldumadeel
            Pieter Kuiphof
            geb: 24 oktober 1898
            Gekomen van Noord Amerika, 22 september 1925
            Vertrokken naar Ver.Staten v.Noord Amerika, 17 april 1930
            N.B. Tussentijds wonend te Marssum

            Bevolking Menaldumadeel
            Gerrit Kuiphof
            geb: 2 december 1905
            Gekomen van Marssum
            Vertrokken naar Ver.Staten v.Noord Amerika, 17 april 1930
            Gerrit is kennelijk in 1930 met Pieter meegegaan.

            Overigens zijn nog meer 'Kuiphof'-fen (allen uit Ferwerderadeel) naar Ameria
            geëmigreerd, te weten:
            in 1883 - het gezin van Andries Dirks Kuiphof en Jetske Wytzes Palsma

            in 1890 - het gezin van Sijbe Franzes Hemkes en Luutske Pieters Kuiphof

            in 1894 - het gezin van Anne Pieters Kuiphof en Hendrikje Jans Wagenaar

            Volgens de SSDI (Social Security Death Index) is Pieter in januari 1983 in
            Paramount, Los Angeles, California als Peter Kuiphof overleden. Op
            27-06-1999 overleed een Nellie Kuiphof in dezelfde plaats. Dat zou dus
            Pieters echtgenote geweest kunnen zijn. Zij werd op 24-09-1911 geboren.

            Pieters broer Feye is als Frank Kuiphof overleden in Norwalk, Los Angeles,
            California in augustus 1977.

            Dan is er nog een Sadie Kuiphof die geboren werd op 21-08-1903 en in maart
            1976 in Norwalk, Los Angeles, California overleed. Dat zou dus Feye's
            echtgenote geweest kunnen zijn.

            Met vriendelijke groet,
            Nynke van den Hooven.

            Message 5 of 6 , Mar 3, 2007
              Beste Henk,

              Ik heb in ieder geval Pieter (Peter) en Feye (Frank) Kuiphof gevonden in Californië. Een zoon van Frank, James (Jimmy), toen 16 jaar, werd in 1953 per ongeluk gedood door een verdwaalde kogel in een "gang-war". Er staan verschillende artikelen in de krant van die tijd, met foto's van James en zijn ouders. Verder zijn er nog een aantal artikelen met huwelijksaankondigingen en overlijdensberichten van de familie. Ik zal de scans naar je privé e-mail sturen.

              Pieter, Feye en hun echtgenotes kun je ook vinden op de Social Security Death Index van Rootsweb.com ( http://ssdi.rootsweb.com/ ) :

              Name
              Birth
              Death
              Last Residence
              Last Benefit
              SSN
              Issued

              PETER KUIPHOF
              Jan 1983
              90723 (Paramount, Los Angeles, CA)
              (none specified)
              570-44-3284
              California

              NELLIE KUIPHOF
              27 Jun 1999 (V)
              90723 (Paramount, Los Angeles, CA)
              (none specified)
              560-70-7787
              California

              FRANK KUIPHOF
              Aug 1977
              90650 (Norwalk, Los Angeles, CA)
              90601 (Whittier, Los Angeles, CA)
              560-40-5678
              California

              SADIE KUIPHOF
              Mar 1976
              90650 (Norwalk, Los Angeles, CA)
              (none specified)
              545-86-8568
              California

              Met vriendelijke groet,

              Sylvia Binch-Talma

              ________________________________
              To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
              From: kuiphof.home@...
              Date: Sat, 3 Mar 2007 13:29:44 +0100
              Subject: [Friesland-genealogy] Kuiphoffen uit Menaldum

[...]

              Windows Live Spaces is here! It’s easy to create your own personal Web site.
              http://spaces.live.com/signup.aspx
            • Henk Kuiphof
              Message 6 of 6 , Mar 4, 2007
                Dag Nynke,

                Dank voor de informatie. Ik ga de door mij vastgelegde gegevens de komende tijd checken met wat je hieronder hebt opgegeven. Daar kan ik zeker mijn voordeel mee doen.
                Hartelijk dank voor de genomen moeite. Je hebt mij er mee geholpen.

                Henk Kuiphof.