Het Vliet??

  • Esther van Rems-Dijkstra
    Message 1 of 3 , Mar 1 12:34 AM
      Ik heb de ouders van Akke Claasis (gehuwd met Antonius Jansen
      Zwaanink) gevonden en nu staat er iets bij de huwelijksgegevens, komt
      ze van Vlieland? Of betekent het iets anders?

      Trouwregister Gerecht Leeuwarden, 1746
      DTB nr: 910, 1740 - 1751
      Vermelding: Ondertrouw van 5 augustus 1746
      Man: Claas Visser, Leeuwarden
      Vrouw: Jetske Bootsma, Leeuwarden

      Gestandaardiseerde namen: KLAAS en JETSKE
      NB: zij is afkomstig van het Vliet

      Als mensen meer info hebben over dit gezin ook van harte welkom!

      Esther

      --
      Get Firefox!
    • reyacta
      Message 2 of 3 , Mar 1 1:54 AM
        Hoi Esther,

        Het Vliet is nog steeds een straat in Leeuwarden, Noord- en Zuid-
        zelfs, zo lang.
        Hij lag langs een water, maar dat is lang geleden al gedempt - er
        staan nog steeds grote pakhuizen en alles wordt daar ook een beetje in
        de oude pakhuis-vorm ge- of herbouwd.
        Het zal destijds meer de betekenis van wijk buiten de stadsgracht
        hebben gehad. Alles daarbinnen was gewoon Leeuwarden, en daarbuiten
        had zijn eigen naam, bv. ook Schilkampen en Achter de Hoven.

        In Franeker heb je ook een Vliet, als wijk.

        groet margreet
      • J. de Boer
        Message 3 of 3 , Mar 1 3:36 AM
          Correct, heeft inderdaad helemaal niets met Vlieland te maken. Alleen
          dat Noord- en Zuidvliet slaat niet op de lengte, zoals het antwoord
          suggereert (de richtig is nl. oost-west), maar op de oorspronkelijke
          noord- en zuidkant van de gracht. In de tijd dat de gracht er nog was
          dus een heel terechte naamsaanduiding, maar na het dempen (ongeveer 40
          jaar geleden) gehandhaafd.

          Met vriendelijke groet,
          Jan de Boer