bescherming persoonsgegevens.

  • Henk Kuiphof
    Message 1 of 10 , Feb 27 10:54 AM
      Beste mede-genealogen

      Na het bestuderen van een artikel in het kwartaalblad van het CBG, Genealogie jaargang 8 (2002) nummer 3 en na persoonlijk overleg met een functionaris van het CBG kom ik tot het volgende:

      Voor het publiceren van een boek gelden de volgende regels:

      a.. bestand zonder levenden geen toestemming nodig
      b.. voor alleen persoonlijk gebruik idem
      c.. bestand levenden uitwisseling met derden wel toestemming nodig
      d.. bestand met levenden op internet idem
      e.. bestand levenden in boekvorm idem

      Als mensen gegevens hebben verstrekt van zichzelf is dat nog niet automatisch toestemming voor publicatie.

      Volwassen kinderen hebben in principe zelf recht om te beslissen

      Doden hebben geen privacy maar pas wel op met verhalen over overleden mensen die kwetsend kunnen zijn voor nakomelingen.

      Er is nog weinig jurisprudentie over.

      Bij twijfel aan de toestemming de gegevens van die persoon maar weglaten.

      Mijn persoonlijk idee:

      Het zal in de praktijk allemaal wel reuze meevallen maar één persoon kan de lol van een publicatie wel helemaal vergallen.

      Henk Kuiphof

    • Hinke
      Message 2 of 10 , Feb 27 11:52 AM
        Hallo Henk,

        Heel hartelijk dank dat je dit hier neerzet, ik denk dat het voor veel
        mensen handig is te weten, al wist ik het zelf wel al.

        <Het zal in de praktijk allemaal wel reuze meevallen maar één persoon
        kan de lol van een publicatie wel helemaal vergallen.>

        En hier wil ik bij opmerken dat het ook andersom kan zijn. Dat een
        publicatie, de lol die iemand had in de genealogie, voor een langere
        tijd kan vergallen. En dit omdat er mensen zijn die ervan uit gaan dat
        waneer je ooit eens gegevens hebt verstrekt, al is dat 4-5 jaar geleden,
        men er automatisch vanuit gaat dat je dan toestemming geeft tot
        publicatie. Ondertussen verstrek ik zelden meer persoonlijke gegevens,
        maar mocht dat wel het geval zijn dan alleen met de uitdrukkelijke
        opmerking dat ze zonder mijn toestemming niet gepubliceerd mogen worden.

        Succes met je boek, en ik kan alleen maar zeggen, vraag toestemming,
        vaak krijg je dan ook nog leuke reactie's, mensen hebben toch opeens nog
        wat oude fotootjes of zo.

        groet, Hinke.

      • Henk Kuiphof
        Message 3 of 10 , Feb 28 12:44 AM
          Dag allemaal,

          Hinke bedankt voor jouw mail. Ja de bedoeling is om anderen er mee te helpen. We zijn toch in de groep om elkaar te helpen nietwaar?
          Ik wil graag nog weten of er al mensen ervaring hebben met het vragen of gevraagd worden van toestemming en hoe ze dat gedaan hebben. Mondeling? per e-mail? op een formulier laten tekenen of op en andere manier?
          Ik bedoel niet een mening, maar mensen die in de praktijk al ervaring hebben op gedaan. Daar wil ik graag van leren.

          Henk
          .

          Henk Kuiphof schreef:

> [...]
          >
          > Het zal in de praktijk allemaal wel reuze meevallen maar één persoon
          > kan de lol van een publicatie wel helemaal vergallen.

        • Henk Kuiphof
          Message 4 of 10 , Feb 28 10:48 AM
            Dank je wel Gerda.

            Henk

            Message 5 of 10 , Mar 1, 2007
              Beste mensen
              Naar aanleiding van het bericht van Gerda wil ik jullie er op wijzen dat er geen verschil is tussen publicatie op internet of in een boek.
              De is de wet volgens mij helder in.
              Rienk

              Henk Kuiphof schreef:

> [...]
              >
              > Het zal in de praktijk allemaal wel reuze meevallen maar één persoon
              > kan de lol van een publicatie wel helemaal vergallen.

              15:24

            • Patrick Vanhoucke
              Message 6 of 10 , Mar 1, 2007
                Op woensdag 28 maart 2007 14:07 schreef
                Gerda uit Kampen

                > Ook de naam van schoonouders van gescheiden
                > van den Beukels heb ik niet, omdat de scheiding
                > niet soepel verliep en er geen contact meer is.

                Gerda

                Eigenlijk zou er bij bovenstaande vermelding streng genomen al
                sprake kunnen zijn van schending van de privacy.

                --
                Groeten

                Patrick Vanhoucke
                Laken (Brussel)
              • Jaap Ruiter
                Message 7 of 10 , Mar 2, 2007
                  Beste lijstgenoten,

                  bij de discussie rond de bescherming van de persoonsgegevens heb ik nog
                  een aspect gemist.
                  Publiceren op internet maakt voor de wet dan wel geen verschil met
                  publiceren in een boek, maar hoe zit het dan met een website waarop je
                  je eerst moet registreren, alvorens de gegevens te kunnen inzien?
                  Zo'n website kun je niet 'publiek' noemen - alleen 'genode gasten' mogen
                  binnenkomen. Omzeil je op die manier niet de hele privacy toestand?

                  Groeten,
                  Jaap Ruiter
                • Gerda Frijlink
                  Message 8 of 10 , Mar 3, 2007
                    Patrick,

                    WANT???

                    Groetjes,
                    Gerda Frijlink

> [...]

                    Eigenlijk zou er bij bovenstaande vermelding streng genomen al
                    sprake kunnen zijn van schending van de privacy.

                    Internal Virus Database is out-of-date.
                    14:43
                  • reyacta
                    Message 9 of 10 , Mar 4, 2007
                      slechts de huwelijksproblemen en verbroken familiebanden, en dus het
                      prive-leven, van levende mensen tot in Tokyo leesbaar, Gerda.

                      Ben het met Patrick eens, had naamloos gekund.

                      margreet
                    • Gerda Frijlink

                        Henk Kuiphof schreef:

> [...]
                        >
                        > Het zal in de praktijk allemaal wel reuze meevallen maar één persoon
                        > kan de lol van een publicatie wel helemaal vergallen.

                        15:24