friese soldaat bij VOC

  • joke van Gorcum
    Message 1 of 2 , Feb 4, 2007
      L.S.

      Ik had er nooit over gedacht de VOCsite te onderzoeken op onze friese voorouders en wat vind ik, een verloren van Gorcum, dacht dat hij als soldaat ergens in Nederland gesneuveld was, dus bedankt tipgever!
      Nu de vraag weet iemand of friese soldaten ook naar Ned. Indië werden uitgezonden (dus verplicht) of was zoiets vrije keuze.

      Persoonsgegevens van Arnoldus Dirksz van Gorcum
      Herkomst: Leeuwaerden
      Rang: Soldaat
      Datum einde verbintenis: 01/06/1733
      Einde verbintenis: Overleden
      Plaats einde verbintenis: Azie

      Gegevens van de vaart
      Schip: Langerode Inventarisnr.: 13947
      Kamer: Delft Folio: 190
      Uitreis: 11/10/1730 Bestemming: Batavia
      DAS- en reisnr 2813.4 Aankomst: 26/06/1731

      vorige pagina

      In afwachting van reaktie
      Joke van Gorcum

    • hzijlstra
      Message 2 of 2 , Feb 4, 2007
        Joke,

        In de VOC tijd was het een vrije keuze, hoewel opvarenden vaak
        geronseld werden met mooie beloftes of om een schuld af te lossen.
        Vaak al op jeugdige leeftijd, zo rond de 15/ 16 jaar.
        Het VOC archief zit in het Nationaal Archief te Den Haag maar online
        is er ook steeds meer beschikbaar.
        De Friezen voeren eigenlijk al vanaf het begin van de VOC (1602) in
        grote getale mee (tot het eind rond 1799).

        Groetnis,
        Hans
        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "joke van Gorcum"