Aege Claasen 2x gedoopt.

  • A A v d Velde
    Message 1 of 5 , Feb 3, 2007
      http://www.kleinekerkstraat.nl/frames.php3?cat=h&page=bewoners&lett=C

      heb onderstaande gevonden op bovenstaande link.
      bertus.

      CLAASEN, AEGE
      A. C. ende Leentje Gerbens, beijde van Harlingen, koomende weegens de bruijd desselfs oom Dirk Jacobs Danser, 14 Sep 1748; fiche gemeente Harlingen; huwt met Leentje Gerbens, beijde van Harlingen, geproclameerd den 15-22-29 September 1748 en doen ook getrouwt; huwelijksregisters Nederlands Hervormde kerk Harlingen; zie ook: A. K. Zeilmaker; kind: Gerben Ages, gedoopt 1 feb 1757 Grote Kerk Harlingen; fiches dopen Grote Kerk Harlingen; kind: Rimmert Ages, gedoopt 25 meij 1758 Westerkerk Harlingen; fiches dopen Grote Kerk Harlingen; kind: Janke Ages, gedoopt 29 meij 1760 Westerkerk Harlingen; fiches dopen Grote Kerk Harlingen; kind: Aegje Ages, gedoopt 15 nov 1763 Grote Kerk Harlingen; fiches dopen Grote Kerk Harlingen; kind: Anne Ages, gedoopt 8 okt 1765 Grote Kerk Harlingen; fiches dopen Grote Kerk Harlingen; kind: Klaas Aeges, gedoopt 17 jun 1749 Grote Kerk Harlingen; fiches dopen Grote Kerk Harlingen; mede-weesvoogd Jacobus Dronrijp bet 40-. -. aan de rentmeester van het Stadsweeshuis door de weesjongen A. C. in 1 jaar met zeilmaken verdiend, 28 apr 1741. (B1071); Extract uit het Register der Gedoopten. In het Jaar Een duizend Seven honderd Seven en Vijftig den Eerste februari is gedoopt Gerben Zoon van A. G. en Leentje Gerbens. Afgeveven op den Raadhuize binnen Harlingen den 24 April 1815. (HB 1815, fiche 4);

    • reyacta
      Message 2 of 5 , Feb 4, 2007
        Hoi Bertus,

        Misschien heeft deze niet gezien dat er ook nog een doop op 15 juni
        genoteerd stond in het andere kerkboek.
        Nu Tjerk zegt dat ze vaak 2 keer genoteerd werden, lijkt het handiger
        om de eerste datum aan te houden, en te denken dat dat ze dan later
        nog een keer bijgeschreven werden in het andere boek.

        Ik meende dat we bij begraven Leeuwarden ook rekening moesten houden
        met 2 kosters van 2 kerken, dus dat heb ik even opgezocht:
        Binnen Leeuwarden waren twee kosters werkzaam die respektievelijk
        waren aangesteld om de grafgelden te innen van Oldehove en Westerkerk
        en van Jacobijner- en Galileërkerk. De naam van de kerk achter
        'Begraafplaats' wil dan ook geenszins zeggen dat de overledene in deze
        kerk is begraven, maar dat de koster van het betreffende godshuis het
        begraafbriefje had ingevuld en ingeleverd op het Raadhuis, alwaar een
        stadsklerk was belast met het bijhouden van de begraafregisters.

        groet margreet

        In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "A A v d Velde"
        <bert-jann@...> wrote:

        http://www.kleinekerkstraat.nl/frames.php3?cat=h&page=bewoners&lett=C
        heb onderstaande gevonden op bovenstaande link.
        bertus.

        CLAASEN, AEGE
        A. C. ende Leentje Gerbens, beijde van Harlingen, x 1748:
        KNIPKNIP
      • ijsvogel54
        Message 3 of 5 , Feb 4, 2007
          Beste medespeuders,

          Ik wil even iets recht zetten.De Westerkerk in Harlingen was gelegen
          bij het Weeshuis aan de haven.De kerk is in de 18de eeuw
          afgebroken.Er is in het Westerkwartier nog een straat die naar deze
          kerk is vernoemd.De Grote Kerk ook wel de Dom van Almenum
          genoemd ligt in de stad.Mijn voorouders werden op dezelfde dag in
          beide kerken gedoopt.Ik heb 18 jaar in Harlingen gewoond en ben vorig
          jaar verhuisd.Ik weet dat het een aardige wandeling is van de Grote
          Kerk naar de haven.Ik denk dan ook dat er èèn koster was.Maar om
          alles uit te sluiten ga ik toch contact opnemen met koster Kees van
          de Dom van Almenum.
          Groetjes Afke Aardema

        • Tjerk Tigchelaar
          Message 4 of 5 , Feb 4, 2007
            Afke,

            De voorouders werden niet twee keer gedoopt. De doop werd vaak twee keer
            genoteerd, een keer in het doopboek van de Grote kerk, met de
            vermelding: "gedoopt in de Westerkerk of woorden van gelijke strekking"
            en een keer in het doopboek van de Westerkerk waar dus werd gedoopt.

            Groet,
            Tjerk Tigchelaar

          • ijsvogel54
            Message 5 of 5 , Feb 4, 2007
              :
              Hoi Tjerk,

              Bedankt voor je uitleg.Scheelt mij weer een telefoontje.Ik wilde
              zekerheid over de twee dopen.Ben nu op de hoogte.
              Groet Afke