Re: 2x gedoopt??

  • reyacta
    Message 1 of 6 , Feb 3, 2007
      Hoi Harry,

      Vragen omtrent dopen kun je eigenlijk het beste vragen in het speciaal
      daarvoor opgerichte dopen-(en nu ook begraven-)forum bij Tresoar,
      alhoewel Tjerk hier ook wel eens is en meeleest.
      Deze vraag was daar al eerder geweest. Wegens de vele andere namen
      alleen dit stukje uit het antwoord:

      "De kinderen werden niet fysiek in beide kerken gedoopt. Wel is het zo
      dat dopen in de Westerkerk ook vaak werden ingeschreven in het
      doopboek van de Grote Kerk met als toevoeging "WK". Het waren
      kennelijk in Harlingen, in ieder geval toendertijd, geen
      administratieve helden (schrijven konden ze ook al niet zo best)."

      Ook nog een opmerking over de verschillende data in het hele verhaal op
      http://www2.tresoar.nl/forum/viewtopic.php?t=1336

      groet margreet.
    • Rienk de Boer
      Message 2 of 6 , Feb 3, 2007
        Harry
        hoe het zit weet ik ook niet. Je kunt er van uitgaan dat er 15 juni is, dit valt op een zondag. De doop is hervormd, als het RK doop zou zijn zou 17 wel mogelijk kunnen zijn.

        Waarschijnlijk zijn het ook twee boeken omdat:
        1 Harlingen, Doop Herv. gem. Grote Kerk 1739-1756
        2 Harlingen, Doop Herv. gem. Westerkerk 1696-1811
        Verschillende data aangeven en twee verschillende kerken.

        Rienk

        Message 3 of 6 , Feb 3, 2007
          Dank je wel Margreet, voor je snelle reactie. Hier kan ik weer verder mee.

          Message 4 of 6 , Feb 3, 2007
            Dank je Rienk. Ik denk dat ik door Margreet op 't juiste spoor ben gezet.

            Message 5 of 6 , Feb 3, 2007
              Beste Harry,

              Deze twee kerken stonden bijna tegenover elkaar. De Westerkerk werd
              afgebroken.Mischien dat dit een reden is geweest om de kinderen in
              beide kerken te laten dopen.Ik heb dit met veel kinderen van mijn
              voorouders.Ik heb geweten wanneer de kerk is afgebroken maar ben het
              kwijt.

              >Harlingen, doopjaar 1771
              Harlingen, Doop Herv. gem. Westerkerk 1696-1811
              DTB: 339
              Dopeling: Reyn
              Gedoopt op 23 oktober 1771 in Harlingen
              Kind van Simon Miedema en Janke Gerbrands

              Dopeling: REIN of REINTJE
              Vader : SIEMEN
              Moeder : JANKE GERBENS

              Harlingen, doopjaar 1771
              Harlingen, Doop Herv. gem. Grote Kerk 1756-1772
              DTB: 328
              Dopeling: Rein
              Gedoopt op 24 oktober 1771 in Harlingen
              Kind van Simon Miedema en Janke Gerbrands

              Opm.: wk!

              Dopeling: REIN of REINTJE
              Vader : SIEMEN
              Moeder : JANKE GERBENS