Re: [Friesland-genealogy] Heere Boukes Blinksma

  • Cor
    Message 1 of 8 , Feb 1, 2007
      Hallo Hans.

      Doe er je voordeel mee.

      Gegroet Cor.

      Blinksma, Heere Boukes, Akkrum

      k. Bouke 40, Terhorne, Atte 29, Akkrum, Antje 38, Sneek,
      Aaltje 26, Akkrum, Liesbert 18, Akkrum
      Mairie Akkrum, fol. 3v
      ANTWOORD:
      Atte woont ook te Akkrum, moeilijk leesbaar dus heeft de
      invoerder in de computer het maar overgeslagen.
      De vermelde plaatsen zijn de woonplaatsen en niet de
      geboorteplaatsen.
      Van Aaltje geen woonplaats vermeld.
      In de akte staat trouwens Blingsma, dus een g i.p.v. een k !!!
      In de onderstaande aktes weer Blinksma voorzover ik daar
      op gelet heb want ik werkte van onder naar boven.
      Wel Heere Boukes vermeld, dus met een o i.p.v. een a.
      Overlijdensakte Utingeradeel, 1832
      Aangiftedatum 7 januari 1832, blad nr. 1
      Heere Baukes Blinksma, man, overleden 6 januari 1832
      Oud 85 jaar, gehuwd
      ANTWOORD:
      Geb. en won. en ovl. te Akkrum, geh. met Syke Attes Blinksma.
      Zoon van Bauke Heeres en Aaltje Wybes.

      Overlijdensakte Sneek, 1822
      Aangiftedatum 5 augustus 1822, blad nr. 49
      Antje Heeres Blinksma, vrouw, overleden 3 augustus 1822
      Oud 48 jaar, weduwe
      Overlijdensakte Sneek, 1822
      Aangiftedatum 5 augustus 1822, blad nr. 49
      Antje Heeres Blinksma, vrouw, overleden 3 augustus 1822
      Oud 48 jaar, weduwe
      ANTWOORD:
      Winkeliersche, geb. te Ackrum, won. en ovl. te Sneek.
      Wed. van Uilke van Dijk.
      Dr. van Heere Blinksma, zonder beroep en Syke Ates Blinksma.
      Beide wonende te Ackrum.

      Overlijdensakte Utingeradeel, 1861
      Aangiftedatum 5 oktober 1861, akte nr. 79
      Atte Heeres Blinksma, man, overleden 4 oktober 1861
      Oud 78 jaar, weduwnaar
      ANTWOORD:
      Geb. en won. en ovl. te Akkrum.
      Wedn. van Catharina Elisabeth Holkema, ovl. te Akkrum.
      Zoon van Heere Baukes Blinksma, in leven winkelier, en
      Sijke Attes beide gew. hebbende en ovl. in Akkrum.

      Overlijdensakte Leeuwarden, 1866
      Aangiftedatum 28 december 1866, akte nr. 655
      Aaltje Blinksma, vrouw, overleden 28 december 1866
      Oud 83 jaar, weduwe
      ANTWOORD:
      Moet ervoor naar het H.C.L.
      Niet in Tresoar aanwezig.
      Huwelijksakte Utingeradeel, 1817
      Man: Mattheus Valk, oud 22 jaar, geboren te Heerenveen
      Ouders: Philippus Valk en Fettje Mattheus
      Vrouw: Elisabeth Heeres Blinksma, oud 22 jaar, geboren te
      Akkrum
      Ouders: Heere Baukes Blinksma en Sijke Ates
      Datum: 22 februari 1817, akte nr. 3

      NB: Geboorteplaats bruidegom is zijn doopplaats, dus
      zeer waarschijnlijk daar ook geboren
      ANTWOORD:
      Matheus kantoorbediende, geb. te Heerenveen won. te Akkrum.
      Gedoopt 21-04-1794 Catholijk Kerkgenootschap het Meer cum annexis.
      Vrijgesteld voor de nat. Militie.
      Philippus, hoedemakersknegt.
      Lijsbet geb. 1?-11-1794 te Akkrum, doop 03-12-1794 N.H. Akkrum.
      Heere winkelier.
    • tabepap
      Message 2 of 8 , Feb 2, 2007
        De Blinksma's komen ook in mijn kwartierstaat voor. In 1675 trouwden
        te Heerenveen Aate Claeses Blincksma en Antie Geerts Meyers. Ik heb
        hier geen gedoopte kinderen van kunnen vinden, maar in 1710 trouwden
        te Heerenveen zowel ene Pieter Ates Blinksma (xSijke Hillebrands)
        als "mijn" Hendrik Ates Blinksma (xHiltje Heeres). Sijke Ates Blinksma
        is een kleindochter van Pieters Ates Blinksma en werd te Heerenveen
        gedoopt in 1749 (overleden op 95-jarige leeftijd).

        Met vriendelijke groet,
        Egbert
      • Cor
        Message 3 of 8 , Feb 4, 2007
          Hallo Egbert.

          Aan Hans Bottema had ik nog prive gestuurd :
          *
          Vanmorgen in HCL akte 644 van 1866 gevonden:
          Aaltje Blinksma, 83 jaar * te Akkrum, wonende en + te Leeuwarden.
          Weduwe van Tjerk Voordewind.
          Dr. van Herre Ates Blinksma en Syke ???????? beide ovl.
          Aangever o.a. Anne Voordewind 49 jaar, koopman en zoon van Aaltje.

          De naamsaanname van Heere Boukes Blingsma.
          Zijn handtekening is wel weer Blinksma.
          Ja dat ging vroeger wel slordig.
          Heere zal wel niet veel meer hebben gekund als zijn naam schrijven.

          Mijn voorvader nam de naam Zeinstra aan en ondertekende met Seinstra.
          De (hoofdzakelijk Rooms K.) Zeinstra takken uit Harlingen en Franeker
          zijn gestart met Seinstra.
          En zo zijn er veel meer geweest.
          Van Heere Baukes Blinksma heb ik nog
          * 1747 , doop op belijdenis 26-01-1775 (DTB737-B) beide te Akkrum.
          Zijn overlijden heb op 06-01-1832 akte 1 Utingeradeel heb ik al in
          mijn mail aan de groep op 1-2-2007 vermeld.
          Heere heeft de naam Blinksma van zijn vrouw Sijke overgenomen.

          Bedankt voor jouw reaktie en gegroet van
          Cor Seinstra

          Subject: [Friesland-genealogy] Re: Heere Boukes Blinksma

        • Appy de Vries
          Message 4 of 8 , Feb 4, 2007
            Egbert;
            vraag aan jouw,betreft;
            Ate Pieters geh.26-05-1758 Hrv.
            klopt dit huw.?
            Antje Egardus Cancrinus ged.07-07-1715 Hrv.
            kinderen;
            Sijke 06-04-1749 [klopt dit wel?]
            Johannes 20-03-1751.
            Pieter 12-1753.
            Marnemus 01-08-1756
            Hendrik 17-12-1758.
            groetjes Appy.

            Message 5 of 8 , Feb 4, 2007
              Beste Appy,
              Dit huwelijk en deze doopdatum heb ik ook. Van Ate Hendriks Blinxma
              en zijn vrouw Trijntje Martens (tr. 1745) heb ik echter geen
              gedoopte kinderen kunnen vinden. Volgens de Quotisatie 1749 waren ze
              toen nog kinderloos. Pas op 17 december 1758 wordt in Oranjewoud hun
              zoon Hendrik geboren. Dit heb ik in een BS-akte gevonden.

              M vr gr,
              Egbert

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Appy de Vries
              <appydevries@...> wrote:

              > Egbert;
              > vraag aan jouw,betreft;
              > Ate Pieters geh.26-05-1758 Hrv.
              > klopt dit huw.?
              > Antje Egardus Cancrinus ged.07-07-1715 Hrv.
              > kinderen;
              > Sijke 06-04-1749 [klopt dit wel?]
              > Johannes 20-03-1751.
              > Pieter 12-1753.
              > Marnemus 01-08-1756
              > Hendrik 17-12-1758.
              > groetjes Appy.

            • Appy de Vries
              Message 6 of 8 , Feb 4, 2007
                Egbert;
                als jij hetzelfde hebt als mij,
                dan moet je dat herstellen,
                want het is fout!!
                Ate Pieters en Antje Egardus,
                trouwen in 1748 i.p.v.1758!
                zal dit in onze doopklapper even veranderen,soms staan bij de dopen van de kinderen,het huw.van de ouders ook vermeld [deze dus fout]!
                op tresoar is het oké,
                jouw Ate en Trijntje heb ik genoteerd,
                t.z.t.hoor je van mij.
                groetjes Appy.