Re: Huwelijk Johannes Smits en Johanna Geerts

  • reyacta
    Message 1 of 33 , Feb 1, 2007
      Dag Maikel en allemaal,

      Raar hoor met die reply - maar je zit nu wel nog steeds in het onderwerp.
      Zo af en toe staat er bij mij boven een bericht: reply-forward-delete
      .... wat niet best zou zijn als ik zomaar anderen hun bericht kan
      deleten, maar wat voor jouw probeersels misschien wel van pas komt.
      Ik had het nagekeken in de Help: als men de titel wijzigt tijdens een
      RE, probeert yahoo wel op basis van overeenkomst daar of in het
      verhaal het in de sliert te houden - maar soms lukt dat niet en maakt
      hij er prompt een nieuw onderwerp van. Yahoo heeft blijkbaar een
      geheel eigen logika wat hij wel en niet als overeenkomst ziet, maar
      goed ..

      Zeg nooit 'absoluut niet...' 10-20 te oud, 10-20 te jong, of 30 - er
      kan van alles met overlijdensaktes.
      Dus was ze het wel, Wilhelmina Post, vijftig jaren oud, weduwe van
      Johannes Geerts. Geen ouders helaas.
      Aangevers Wybe Groothelm en Johan Valentijn Mu- of Mo-nsterman.
      (zonder verdere vermelding van buren oid).
      Huis 242, lett. G

      Het was weer veel te intrigerend en ik was er toch, dus:
      Huwelijk 1843, samenvatting van de bijlagen:
      Doop Marten, zoon van Marten Broersma en Marijke Arjens.
      1803, getrouwd Marten Broersma en Mayke Hendriks de Jongh.
      16-4-1814 ovl Maayke Leon, 37 jr. geboren Sneek, dr Hendrik Leon en
      Wobbeltje ~~
      6-4-1814, een soortement aangifte door Marten Broersma van de
      begrafenis van zijn vrouw Mayke op het Oldehoofster kerkhof.
      Militie, 1 jaar vrijgesteld.

      ~21-4-1787 Den Haag rk kerk aan de Assendelftse weg, was dezelfde dag
      geboren, Maria, dr van Joannes Geerts en Wilhelmina Post.
      Het vreemde is dat dit uittreksel 5 oktober 1820 al is afgegeven. Was
      het eerder ook al nodig soms??? en waarvoor dan?

      Een bewijs van onvermogen.

      Huwelijk 25-6-1820, Aaltje en Tombal:
      ~Johannes Tombal, 1797.
      ~Aaltje 1798, dr Johannes Geerts en Wilhelmina Geerts.
      ovl Wilhelmina Post - het karige dingkje weer.
      EN, de 1807 ovl Johannes Geerts 54 jr., nalatende 2 kinderen.

      Probleem .... Maria en Aaltje leven beiden nog, dus zal Robert nu
      waarschijnlijk kunnen bevestigen dat Johanna is overleden, als hij ons
      toch over Wilhelmina vertelt.
      O, en het klopt dan niet met de 1747 geboren Johannes Jacobus, maar ja
      ... hoe betrouwbaar is die leeftijd? En het had zo mooi kunnen zijn
      met de Jacob van Aaltje, toch? Misschien kan het nog steeds, we hebben
      nu ook een naam Aaltje hebben voor de verdere voorouders.

      Ik denk/hoop verder dat Robert enkel bedoelt dat hij Leeuwarden als
      huwelijksplaats schrapt, en ons ontslaat van verdere inspanningen het
      daar trachten te vinden. Zo niet, ontsla ik toch alvast mijzelve daarvan.
      De geboorteakte van Johanna Geerts, de dochter van enkel Aaltje in
      1830/1831 ligt er ook nog, dan wel niet op Tresoar, maar op het HCL.
      Ik kan haar niet vinden trouwen of overlijden, ook niet onder Broersma.

      groet margreet
    • Geert Broersma
      Message 33 of 33 , Feb 7, 2007
        Even voor alle duidelijkheid. Die laatste reis van Marten betreft natuurlijk de vader van Marten en Sieds nl. Martinus Sydses Broersma.

        Geert.