Re: Huwelijk Johannes Smits en Johanna Geerts Een dag later

  • Maikel Galama
    Message 1 of 3 , Jan 31, 2007
      Hoi allemaal,

      gisteravond was ik zeer optimistisch mbt een positief antwoord op de
      vraag van Robert over het huwelijk van Joannis Smits en Johanna Geerts.

      Vanochtend heb ik een en ander voor me zelf uitgewerkt en ben tot de
      conclusie gekomen dat ik het mis had, mijn excuses voor het feit dat ik
      wellicht verwachtingen heb gewekt die ik nu niet waar kan maken, het
      betreft hier ongetwijfeld een stukje jeugdig optimisme.

      Ik zal ook het huwelijk noemen dat ik in gedachten had:

      Trouwregister Gerecht Leeuwarden, 1779
      DTB nr: 913, 1775 - 1785
      Vermelding: Bevestiging huwelijk van 3 oktober 1779
      Man: Johannes Metz, Leeuwarden
      Vrouw: Johanna Bezemer, Gouda
      NB: getrouwd op het stadhuis te Gouda

      Inmiddels heb ik nader onderzoek naar dit gezin gedaan en ontdekt dat
      Johannes Metz reeds in 1788 is overleden, dit echtpaar kan het gezochte
      echtpaar dus niet zijn.

      Mijn vraag naar meer gegevens blijft overigens bestaan, zie mijn vorig
      bericht. Daarnaast ben ik natuurlijk ook nieuwsgierig naar de verdere
      levensloop van Wilhelmina 1797, ik was het in mijn eerdere vraag vergeten
      te vragen, ook kan het van belang zijn om het beroep van Johannes Smits
      te weten, misschien is dat ook bekend ?

      Groetjes, Maikel.

    • reyacta
      Message 2 of 3 , Jan 31, 2007
        Dit worden erg veel onderwerpen :(

        Ik had Appy's huwelijk wel gezien, maar afgekeurd wegens de
        177../178// naar 1797 dopen.

        Ik zal even mijn vondsten noemen:
        Johannes Geerts x Willemina Post
        ot 1773 Leeuwarden gerecht en tr Leeuwarden hv
        1774 maria, m Maria Christina Geerts
        1776 JOANNA, m catrina geerts
        1779 maria, m christina geerts
        1781 maria, m christina geerts

        Geerts is dus een achternaam, en vader Johannes himself is peter bij
        de wilhelmina van zijn dochter. Niet dat ik toen wel het huwelijk
        vond, dus ik begin te denken dat ze misschien niet getrouwd waren.

        Even gekeken wat de rest doet, en of Johanna daar onder een andere
        naam nog als meter opduikt. Nog niet gevonden, maar niet alles en
        iedereen gehad.
        Christina x Ruurd Ruurds, een Maria daar meter als Timmermans.
        en Maria Christina Geerts, dat was leuk ... - ging naar haar en
        Nicolaas Gerts met een zoon Joannes Jacobus 1747.
        Ze trouwden als hij Geerts en zij Nestelhoff - in 1743.
        Dat is alvast wat, nietwaar?

        Ook nog een probleem:
        ouders: johannes geerts en willemina geerts
        aaltje, 1798, m helene linnenberg (zou nog verschrijving van Limberg
        kunnen zijn).
        Als zij een nakomertje hebben, kan appy's echtpaar dat ook.
        Of is het toch een verschrijving smits/geerts- en aanwezigen gemixt
        met ouders? (komt vaker voor).

        En wie is Johannes Geerts ovl 1807, 54 jr. gehuwd met Johanna -
        nalatende 2 kinderen.

        In het Burgerboek enkel een Johannes Smit 1763, geboren Kampen.
        In quotisatie 1808 en registre civique 1811 niets wat licht geeft.

        groet margreet

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Maikel Galama"
        <maikelgalama@...> wrote:

> [...]
        > vraag van Robert over het huwelijk van Joannis Smits en Johanna Geerts.
        >
        > Vanochtend heb ik een en ander voor me zelf uitgewerkt ....
        knipknipknip
      • Maikel Galama
        Message 3 of 3 , Jan 31, 2007
          Hoi Margreet e.a.,

          mag ik concluderen dat we het huwelijk van de grootouders
          van Wilhelmina 1797 aan moederszijde hebben gevonden ?

          De onderstaande extrakten spreken voor zich lijkt mij.

          Trouwregister Hervormde gemeente Leeuwarden, 1773
          DTB nr: 997, 1772 - 1777
          Vermelding: Bevestiging huwelijk van 1 augustus 1773
          Man: Johannes Geerts, Leeuwarden
          Vrouw: Wilhelmina Post, Leeuwarden
          NB: getrouwd in de Jacobijner kerk
          Nb: hij is kleermakersgezel

          Leeuwarden, doopjaar 1776 DTB: 1018
          Leeuwarden, Doop R.K. par. Grote Kerkstraat 1753-1812
          Dopeling: Joanna
          Gedoopt op 16 juni 1776 in Leeuwarden
          Dochter van Joannis Geerts en Wilhelmina Post
          Aanwezig: Catrina Geerts

          Leeuwarden, doopjaar 1797 DTB: 1018
          Leeuwarden, Doop R.K. par. Grote Kerkstraat 1753-1812
          Dopeling: Wilhelmina
          Gedoopt op 15 juli 1797 in Leeuwarden
          Dochter van Joannis Smits en Joanna Geerts
          Aanwezig: Joannes Geerts

          Groetjes, Maikel.