Heere Boukes Blinksma

  • hansbottema
    Message 1 of 8 , Jan 26, 2007
      Mijn vraag (voor Cor?): Is Heere Boukes Blinksma, geboren 1747,
      overleden 6 januari 1832 Utingeradeel een zoon van Bauke Heeris
      (Zeinstra) en Aaltje Wybes. Heere Boukes Blinksma had in ieder geval
      een dochter Aaltje. Wie geeft zekerheid?

      Hans Bottema
    • Cor
      Message 2 of 8 , Jan 28, 2007
        Ha Hans.

        Onderstaand lijstje heb ik klaar om mee te nemen naar Tresoar
        en de aktes te bezien.
        Al de aangetrouwden van de Blinksma's ga ik niet uitpluizen.
        Mijn interesse gaat meer naar de tijd na 1900.
        Cor.

        Blinksma, Heere Boukes, Akkrum

        k. Bouke 40, Terhorne, Atte 29, Akkrum, Antje 38, Sneek,
        Aaltje 26, Akkrum, Liesbert 18, Akkrum
        Mairie Akkrum, fol. 3v
        Overlijdensakte Utingeradeel, 1832
        Aangiftedatum 7 januari 1832, blad nr. 1
        Heere Baukes Blinksma, man, overleden 6 januari 1832
        Oud 85 jaar, gehuwd

        Overlijdensakte Sneek, 1822
        Aangiftedatum 5 augustus 1822, blad nr. 49
        Antje Heeres Blinksma, vrouw, overleden 3 augustus 1822
        Oud 48 jaar, weduwe
        Overlijdensakte Sneek, 1822
        Aangiftedatum 5 augustus 1822, blad nr. 49
        Antje Heeres Blinksma, vrouw, overleden 3 augustus 1822
        Oud 48 jaar, weduwe
        Overlijdensakte Utingeradeel, 1861
        Aangiftedatum 5 oktober 1861, akte nr. 79
        Atte Heeres Blinksma, man, overleden 4 oktober 1861
        Oud 78 jaar, weduwnaar
        Overlijdensakte Leeuwarden, 1866
        Aangiftedatum 28 december 1866, akte nr. 655
        Aaltje Blinksma, vrouw, overleden 28 december 1866
        Oud 83 jaar, weduwe
        Huwelijksakte Utingeradeel, 1817
        Man: Mattheus Valk, oud 22 jaar, geboren te Heerenveen
        Ouders: Philippus Valk en Fettje Mattheus
        Vrouw: Elisabeth Heeres Blinksma, oud 22 jaar, geboren te
        Akkrum
        Ouders: Heere Baukes Blinksma en Sijke Ates

        Message 3 of 8 , Feb 1, 2007
          Hallo Hans.

          Doe er je voordeel mee.

          Gegroet Cor.

          Blinksma, Heere Boukes, Akkrum

          k. Bouke 40, Terhorne, Atte 29, Akkrum, Antje 38, Sneek,
          Aaltje 26, Akkrum, Liesbert 18, Akkrum
          Mairie Akkrum, fol. 3v
          ANTWOORD:
          Atte woont ook te Akkrum, moeilijk leesbaar dus heeft de
          invoerder in de computer het maar overgeslagen.
          De vermelde plaatsen zijn de woonplaatsen en niet de
          geboorteplaatsen.
          Van Aaltje geen woonplaats vermeld.
          In de akte staat trouwens Blingsma, dus een g i.p.v. een k !!!
          In de onderstaande aktes weer Blinksma voorzover ik daar
          op gelet heb want ik werkte van onder naar boven.
          Wel Heere Boukes vermeld, dus met een o i.p.v. een a.
          Overlijdensakte Utingeradeel, 1832
          Aangiftedatum 7 januari 1832, blad nr. 1
          Heere Baukes Blinksma, man, overleden 6 januari 1832
          Oud 85 jaar, gehuwd
          ANTWOORD:
          Geb. en won. en ovl. te Akkrum, geh. met Syke Attes Blinksma.
          Zoon van Bauke Heeres en Aaltje Wybes.

[...]
          Winkeliersche, geb. te Ackrum, won. en ovl. te Sneek.
          Wed. van Uilke van Dijk.
          Dr. van Heere Blinksma, zonder beroep en Syke Ates Blinksma.
          Beide wonende te Ackrum.

[...]
          Wedn. van Catharina Elisabeth Holkema, ovl. te Akkrum.
          Zoon van Heere Baukes Blinksma, in leven winkelier, en
          Sijke Attes beide gew. hebbende en ovl. in Akkrum.

          Overlijdensakte Leeuwarden, 1866
          Aangiftedatum 28 december 1866, akte nr. 655
          Aaltje Blinksma, vrouw, overleden 28 december 1866
          Oud 83 jaar, weduwe
          ANTWOORD:
          Moet ervoor naar het H.C.L.
          Niet in Tresoar aanwezig.
          Datum: 22 februari 1817, akte nr. 3

          NB: Geboorteplaats bruidegom is zijn doopplaats, dus
          zeer waarschijnlijk daar ook geboren
          ANTWOORD:
          Matheus kantoorbediende, geb. te Heerenveen won. te Akkrum.
          Gedoopt 21-04-1794 Catholijk Kerkgenootschap het Meer cum annexis.
          Vrijgesteld voor de nat. Militie.
          Philippus, hoedemakersknegt.
          Lijsbet geb. 1?-11-1794 te Akkrum, doop 03-12-1794 N.H. Akkrum.
          Heere winkelier.
        • tabepap
          Message 4 of 8 , Feb 2, 2007
            De Blinksma's komen ook in mijn kwartierstaat voor. In 1675 trouwden
            te Heerenveen Aate Claeses Blincksma en Antie Geerts Meyers. Ik heb
            hier geen gedoopte kinderen van kunnen vinden, maar in 1710 trouwden
            te Heerenveen zowel ene Pieter Ates Blinksma (xSijke Hillebrands)
            als "mijn" Hendrik Ates Blinksma (xHiltje Heeres). Sijke Ates Blinksma
            is een kleindochter van Pieters Ates Blinksma en werd te Heerenveen
            gedoopt in 1749 (overleden op 95-jarige leeftijd).

            Met vriendelijke groet,
            Egbert
          • Cor
            Message 5 of 8 , Feb 4, 2007
              Hallo Egbert.

              Aan Hans Bottema had ik nog prive gestuurd :
              *
              Vanmorgen in HCL akte 644 van 1866 gevonden:
              Aaltje Blinksma, 83 jaar * te Akkrum, wonende en + te Leeuwarden.
              Weduwe van Tjerk Voordewind.
              Dr. van Herre Ates Blinksma en Syke ???????? beide ovl.
              Aangever o.a. Anne Voordewind 49 jaar, koopman en zoon van Aaltje.

              De naamsaanname van Heere Boukes Blingsma.
              Zijn handtekening is wel weer Blinksma.
              Ja dat ging vroeger wel slordig.
              Heere zal wel niet veel meer hebben gekund als zijn naam schrijven.

              Mijn voorvader nam de naam Zeinstra aan en ondertekende met Seinstra.
              De (hoofdzakelijk Rooms K.) Zeinstra takken uit Harlingen en Franeker
              zijn gestart met Seinstra.
              En zo zijn er veel meer geweest.
              Van Heere Baukes Blinksma heb ik nog
              * 1747 , doop op belijdenis 26-01-1775 (DTB737-B) beide te Akkrum.
              Zijn overlijden heb op 06-01-1832 akte 1 Utingeradeel heb ik al in
              mijn mail aan de groep op 1-2-2007 vermeld.
              Heere heeft de naam Blinksma van zijn vrouw Sijke overgenomen.

              Bedankt voor jouw reaktie en gegroet van
              Cor Seinstra

              Subject: [Friesland-genealogy] Re: Heere Boukes Blinksma

            • Appy de Vries
              Message 6 of 8 , Feb 4, 2007
                Egbert;
                vraag aan jouw,betreft;
                Ate Pieters geh.26-05-1758 Hrv.
                klopt dit huw.?
                Antje Egardus Cancrinus ged.07-07-1715 Hrv.
                kinderen;
                Sijke 06-04-1749 [klopt dit wel?]
                Johannes 20-03-1751.
                Pieter 12-1753.
                Marnemus 01-08-1756
                Hendrik 17-12-1758.
                groetjes Appy.

                Message 7 of 8 , Feb 4, 2007
                  Beste Appy,
                  Dit huwelijk en deze doopdatum heb ik ook. Van Ate Hendriks Blinxma
                  en zijn vrouw Trijntje Martens (tr. 1745) heb ik echter geen
                  gedoopte kinderen kunnen vinden. Volgens de Quotisatie 1749 waren ze
                  toen nog kinderloos. Pas op 17 december 1758 wordt in Oranjewoud hun
                  zoon Hendrik geboren. Dit heb ik in een BS-akte gevonden.

                  M vr gr,
                  Egbert

                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Appy de Vries
                  <appydevries@...> wrote:

                  > Egbert;
                  > vraag aan jouw,betreft;
                  > Ate Pieters geh.26-05-1758 Hrv.
                  > klopt dit huw.?
                  > Antje Egardus Cancrinus ged.07-07-1715 Hrv.
                  > kinderen;
                  > Sijke 06-04-1749 [klopt dit wel?]
                  > Johannes 20-03-1751.
                  > Pieter 12-1753.
                  > Marnemus 01-08-1756
                  > Hendrik 17-12-1758.
                  > groetjes Appy.

                • Appy de Vries
                  Message 8 of 8 , Feb 4, 2007
                    Egbert;
                    als jij hetzelfde hebt als mij,
                    dan moet je dat herstellen,
                    want het is fout!!
                    Ate Pieters en Antje Egardus,
                    trouwen in 1748 i.p.v.1758!
                    zal dit in onze doopklapper even veranderen,soms staan bij de dopen van de kinderen,het huw.van de ouders ook vermeld [deze dus fout]!
                    op tresoar is het oké,
                    jouw Ate en Trijntje heb ik genoteerd,
                    t.z.t.hoor je van mij.
                    groetjes Appy.