Op zoek naar voorouders van Hendrik Berends en Jantje Hendriks

  • Mieke
    Message 1 of 8 , Jan 24, 2007
      Beste Lijstgenoten,
      Ik ben op zoek naar meer info over de voorouders van
      Hendrik Berends en Jantje Hendriks.
      Hendrik Berends,overleden circa 1797 Wijckel
      Jantje Hendriks,overleden circa 1796 in Wijckel

      Uit hun huwelijk:
      (Berend) Hendrik Tijsseling,(ook Tiesseling of Thieseling)
      Gehuwd op 12-10-1873 in de Galileeër kerk, Leeuwarden met Neeltje
      Arjens. Uit dit huwelijk 8 kinderen.
      (Berend) Hendrik is bij zijn huwelijk afkomstig van Leeuwarden.
      Beroep militair.
      Hendrik is geboren circa 1765
      hij is gestorven circa 1807

      Neeltje is bij haar huwelijk afkomstig van Stavoren.
      De ouders van Neeltje Arjens zijn Arjen Hendriks en Agnietje Hylkes
      Zij is gedoopt 31 7 1765 in Stavoren
      Zij is gestorven 22 9 1826 in Sloten
      Wie heeft meer gegevens over de voorouders van Hendrik Berends en
      Jantje Hendriks?
      Bij voorbaat hartelijk dank,
      Mieke H.
    • noppie2be
      Message 2 of 8 , Jan 25, 2007
        Mieke.

        Ik vond bij Tresoar dit. Ik weet niet of het iets maar toch. Welke
        namem kregen de kinderen? Dit help meetsal wel om de voorouders te
        vinden, in verband met de vernoemings regels.

        Leeuwarden, doopjaar 1763
        Leeuwarden, Doop Herv. gem. 1760-1765
        DTB: 945
        Dopeling: Berend
        Gedoopt op 2 januari 1763 in Leeuwarden
        Zoon van Hendrik Schuylenberger en Wytske Berents

        Opm.: jk

        Dopeling : BEREND
        Vader : HENDRIK
        Moeder : WIETSKE BERENDS

        Wijzigingsdatum: 15-11-2005

        Met vriendelijke groeten,
        Klaas Rein.
        http://home.wanadoo.nl/krnoppert

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Mieke" <hawner@...>

        Message 3 of 8 , Jan 25, 2007
          Mieke,

          Omdat de naam Bernardus/Berend Hendriks in een aantal dopen wordt gebruikt,
          ben ik ervan uitgegaan dat de naam Berend Hendriks moet zijn.

          De volgende meneer zou heel mooi passen (ondanks het feit dat hij dan wel
          een 'oude' vader zou zijn geweest), ook de af en toe gebruikte
          familienaam Tijsseling zou Gelders kunnen zijn, maar als de ouders van
          Bernardus/Berend Hendriks Tijsseling in Wyckel zijn overleden lijkt het niet
          zo logisch:

          (uit de database Militairen 1795-1811 op www.tresoar.nl)
          Hendriks, Berend, geb. Zelm (= Zelhem ?) in Gelderland, 17.09.1741, wonende
          te Leeuwarden
          Vrijwilliger; fuselier 4e Halve Brigade 1e bat.; 1764 in dienst getreden
          onder de Republiek der Zeven Verenigde
          Nederlanden; 08.01.1798 onder de Bataafse Republiek een pensioen verleend
          van 91 gulden per jaar wegens 33-jarige
          dienst en bekomen blessures; in de stukken staat achter zijn naam een
          kruisje
          Bronnen: Tresoar toegang 8/4016 nr. 54

          Helaas heb ik geen doop op de vermelde datum in Zelhem kunnen vinden.

          Ook deze meneer 'past':
          Gaasterland 1809, Grietenij Gaasterland Register van overledenen 1806-1811,
          Invnr.: DTB 292
          Datum : 6 april 1809
          Plaats: Wyckel
          Overleden Berent Hendriks, oud 56 jaar
          Opm.: De overledene was gehuwd en laat zes kinderen na
          Hij zou dan ca 1753 geboren moeten zijn.

          Overigens vond ik een overlijden van een 73-jarige Janna/Jantje Tijsseling
          in Sloten in 1873, die een dochter was van Berend Arjens Tijsseling en
          Neeltje. Vermoedelijk waren de aangevers niet helemaal op de hoogte van de
          juiste namen van Janna's ouders, maar ik heb in ieder geval geen doop rond
          1800 van een dochter Janna van Berend en Neeltje kunnen vinden. Tenzij ze
          een tweelingzus van Sytze was en zijn doopinschrijving dus eigenlijk Sytze
          en Janna had moeten luiden, i.p.v. Sydse Joannis.

          Met vriendelijke groet,
          Nynke van den Hooven.

          Message 4 of 8 , Jan 25, 2007
            Hallo Nynke en Klaas,
            Hartelijk bedankt voor jullie help. Hier volgende de kinderen uit dit
            huwelijk. Nynke, ik denk dat de volgende Berend Hendriks die
            overleden is op 6 april 1809 in Wijckel de goede is.
            Het is heel mogelijk dat 2 van zijn kinderen vroeg gestorven zijn.
            Klaas, Hendrik Schuylenberger als vader van Berend is ook een
            mogelijkheid, misschien was hij 2X getrouwd.
            Nogmaals bedankt voor jullie tips,
            Met vr. gr.
            Mieke H.

            Datum : 6 april 1809
            Plaats: Wyckel
            Overleden Berent Hendriks, oud 56 jaar
            Opm.: De overledene was gehuwd en laat zes kinderen na

            Man: Berend (Bernardus) Hendriks (Tijsseling)
            Vrouw: Neeltje Arjens
            Huwelijk: 12 Okt 1783, Plaats: Galileeër kerk, Leeuwarden

            Kinderen uit dit huwelijk:
            1 M Hendrik Berends Tijsseling
            Geboren: 19 Feb 1784 - Stavoren
            Gedoopt: 3 Mrt 1784 - Stavoren

            2 V Angenietje Tijsseling
            Geboren: 4 Jun 1786 - Stavoren
            Gedoopt: 11 Jun 1786 - Stavoren

            3 M Thomas Tijsseling
            Geboren: 21 Feb 1788 - Stavoren
            Gedoopt: 23 Mrt 1788 - Stavoren

            4 M Arjen Berents Tijsseling
            Geboren: 17 Sep 1789 - Stavoren
            Gedoopt: 30 Sep 1789 - Stavoren
            Overleden: 14 Apr 1845 - Sloten

            5 M Sietse Beernds Tijsseling
            Gedoopt: 10 Jul 1799 - Balk
            Overleden: 6 Jul 1852 - Sloten

            6 V Janna Berends Tijsseling
            Geboren: 17 Jan 1804 - Wijckel
            Gedoopt: - Wijckel
            Overleden: 28 Jul 1873 - Sloten

            7 V Elisabeth Tijsseling
            Gedoopt: 4 Aug 1805 - Balk

            8 M Thomas Berends (Beerents) Tijsseling
            Geboren: - Wijckel
            Gedoopt: 28 Aug 1806 - Balk
            Overleden: 26 Feb 1855 - Sloten
          • Klaas Rein Noppert
            Message 5 of 8 , Jan 26, 2007
              Mieke.

              Het zou inderdaad de goede Berend kunnen zijn gezien de eerste geboren zoon.
              Veel succes met je verder zoektocht.

              Datum : 6 april 1809
              Plaats: Wyckel
[...]

            • Tjeerd Pieter Inia
              Message 6 of 8 , Jan 26, 2007
                Beste Mieke,

                Nog geen antwoord op je vraag wie de ouders zijn van Hendrik Berends
                en Jantje Hendriks, wel enkele aanvullende gegevens die ik heb
                gevonden in de huwelijksacten en huwelijkse bijlagen van Roelof Beenen
                Moed en Janna Berends Tijsling (Tijsseling) (X 27 april 1828 Sloten,
                nr. 5) en van Klaas Gerrits Jonker en Angenietje Beerents Tijsseling
                (X 10 februari 1829 Sloten, nr. 2). Deze gegevens heb ik onder in de
                mail vermeld. Als je nog een naam hebt van een kind van Hendrik
                Berends en Jantje Hendriks dan is wellicht nog iets te vinden in een
                huwelijkse bijlage van één van deze kinderen, althans als ze na 1812
                zijn gehuwd.

                Met vriendelijke groet,

                Tjeerd P. Inia
                http://home.12move.nl/tp.inia

                Roelof Beenen Moed
                ~ 16 april 1797 Oudehaske (hervormd)
                voor Roelof is een acte van onvermogen afgegeven.
                Zn. Van Been Roelofs Moed (+7-12-1826 Oudehaske, nr. 136, geboren te
                Giethoorn, zn.van Roelof Harmens Moed en Geeske Jans, overl. O.a.
                aangegeven door de buurman Koop Roelofs Knobbe, 26 jr. Winkelier te
                Oudehaske) en Jantjen Egberts de Wit (overleden na 1828)

                Janna Berends Tijsseling
                Arbeidster,
                Dr. van Berend Hendriks Tijsling (overl. Voor 1828) en Neeltje Arjens
                (overl. 22 september 1826 te Sloten,nr. 126, Neeltje is dan 63 jaar
                oud, namen ouders bij aangevers onbekend) grootouders van Janna zijn
                alle voor 1828 overleden. In acte van bekendheid wordt gesteld dat
                allen Jantje Berends Tiesseling kennen, als dr. van Berend Hendriks
                Tiesseling, overl in 1807 te Sloten, en van Neeltje Arjens, (nog in
                leven in 1828), de getuigen geven aan dat Jantje wel is gedoopt, maar
                dat dit niet in het doopregister is opgetekend. (getuigen: Wietze
                Daniels de Jong, Baukjen Baukes Visser, Johannes Harmens Asma, Jacob
                Gerrits Jonker, Hindrina Thoma, Klaas Gerrits Jonker, Sietze Berends
                Tiesseling, Tymen Jacobs Koopman, Jacob Hartmans Bakker, Luitje
                Hartmans Bakker, Anthoon Hartmans Bakker)
                In de tweede acte van Bekendheid van Jantje Berends Tijsseling staat
                dat grootvader vaderskant Hendrik Berends Tijsseling in 1797 te
                Wijckel is overleden, en dat grootmoeder vaderskant Jantje Hendriks in
                1796 te Wijckel is overleden. Verder staat over de grootouders aan
                moederszijde zijn: Jan Hendriks van Dam (overl. In 1797 te Wijckel) en
                Angenietje Arjens (overl. In 1801 te Wijckel) (let op dit zijn andere
                namen dan in de huwelijkse bijlagen van zus Angenietje)

                Klaas Gerrits Jonker
                Werkman, 33 jaar, geboren rond 1796 te Kalenburg, wonende in Sloten,
                zoon van Gerrit jacobs Jonker, werkman wonende te Vollega en Aiggen
                Koops Doeve.

                Angenietje Beerents Tijsseling
                Ook genaamd Agnes, lid van rooms katholieke kerk te Balk, geboren
                rond 1796 te Wijckel, wonende te Sloten, dr. van Beerent Hendriks
                Tijsseling (overl. Voor 1828, zn. Van Hendrik Beerents en Janna
                Jacobs, in leven echtelieden te Wijckel) en Neeltje Arjens (overl.
                Voor 1828, dr. van Arjen Hendriks en Angenietje Kuipers, in leven
                echtelieden te Stavoren.) (let op dit zijn andere namen dan in de
                huwelijkse bijlagen van zus Janna)
              • Tjeerd Pieter Inia
                Message 7 of 8 , Jan 26, 2007
[...]

                  mail vermeld. Als je nog een naam hebt van een kind Hendrik Berends en
[...]

                  Ook genaamd Agnes, rooms katholiek lid van rk kerk te Balk, geboren