Roel Johannes Bakker x Tjitske Andries

  • Yvonne Blaauw
    Message 1 of 5 , Jan 22, 2007
      een hele goede middag allemaal,

      Ik kom er niet meer uit, kan een van jullie mij helpen met het volgende:

      Roel Johannes, bij naamsaanname 1811 blijkt dat hij de achternaam Bakker aanneemt, trouwde met Jitske Andries, waarvan deze vermelding:

      Trouwregister Hervormde gemeente De Knipe-Het Meer, 1778
      DTB nr: 605, 1772 - 1811
      Vermelding: Bevestiging huwelijk van 11 januari 1778, De Knipe
      Man: Roel Johannes, Benedenknijpe
      Vrouw: Tjitske Andries, Benedenknijpe

      kinderen alle geboren te Beneden Knijpe:

      16-01-1778 Elisabeth, zij trouwde met Lykle Hanzes Oosterhof, gegevens bekend
      naamsaanname 1811: Elisabeth 33 Knijpe

      07-06-1779 Johannes, op 15-07-1818 ongehuwd overleden
      naamsaanname 1811: Johannis 32

      30-08-1781 Jouke, hij trouwde met Hiltje Hanzes Oosterhof, gegevens bekend
      naamsaanname 1811: Jouke, 30 Knijpe, Hijltje, in het 2e jaar, Knijpe (dochter van Jouke)

      17-10-1782 Trijntje
      naamsaanname 1811: niet vermeld

      22-12-1784 Klaaske, zij trouwde met Hans Sytzes van Hettinga, gegevens bekend
      naamsaanname 1811: Klaaske 26 Joure

      08-11-1786 Klaas
      naamsaanname 1811: ..........

      17-01-1789 Gepke, zij trouwde met Hendrik Jan Berenschot
      naamsaanname 1811: Gepke 22

      17-01-1789 Aafke
      naamsaanname 1811: geen vermelding

      22-12-1791 Klaas
      naamsaanname 1811: ................

      01-02-1794 Klaas
      naamsaanname 1811: Klaas 16

      20-07-1798 Tjeerd
      naamsaanname 1811: Tjeerd 13

      vraag 1: wie is dit?
      bij familienamen 1811 hou ik over: Klaaske 26 Leeuwarden

      vraag 2: hoe verging het Aafke?
      Zij wordt niet vermeld bij familienamen 1811, maar ik heb het volgende gevonden waaruit zou kunnen blijken dat zij nog leefde, kan iemand dit bevestigen?

      Algemeen Toegangnr: 30-31 Inventarisnr: 3001
      Gemeente: Schoterland Soort akte: Overlijdensakte Aktenummer: B 7 Heerenveen
      Aangiftedatum: 29-07-1812
      Overledene Roelofje Bakker geslacht: V
      Overlijdensdatum: 28-07-1812
      Vader ....
      Moeder Aafke Roelofs Bakker
      Partner ......
      Nadere info De moeder is dienstmaagd, bij haar ouders inwonende Leeftijd: 12 maanden

      Bron Burgerlijke stand - Huwelijk
      Algemeen Toegangnr: 30-34 Inventarisnr: 2003
      Gemeente: Sneek Soort akte: Huwelijksakte
      Aktenummer: 21 Datum: 26-05-1822
      Bruidegom Bernardus Dominikus Voets
      Bruid Aafke Roels Bakker

      Bron Burgerlijke stand - Overlijden
      Algemeen Gemeente: Sneek Soort akte: Overlijdensakte
      Aktenummer: B 28 Aangiftedatum: 14-11-1835
      Overledene Aafke Roelofs Bakker Geslacht: V
      Overlijdensdatum: 13-11-1835
      Relatie: gehuwd
      Nadere informatie Leeftijd: 46 jaar

      vraag 3: waar en wanneer zijn Gepke en Hendrik Jan Berenschot overleden?
      zij trouwden in 1829 en in 1832 wordt hun dochter *Jantje geboren, Gepke is dan 42 jaar, de kans is dus klein dat zij nog meer kinderen hebben gekregen

      vraag 4: waar en wanneer is *Jantje Berenschot overleden?
      Jantje trouwde met Johannes Nikkels, Johannes overleed op 21-02-1901 in Zutphen
      mogelijk is dit het haar overlijden:

      Bron Burgerlijke stand - Overlijden
      Archieflocatie Historisch Centrum Overijssel
      Algemeen Gemeente: Enschede
      Aktenummer: 265
      Aangiftedatum: 00-00-1918
      Overledene Jantje Berenschot

      vraag 5: wie zijn de (voor)ouders van Roel Johannes Bakker?
      hij overlijd op 11-01-1840 te AEngwirden, 83 jaar, weduwnaar, ouders overleden en onbekend (akte ingezien) hij is dus geboren omstreeks 1756 in Benedenknijpe (zie trouwen) ik heb deze passende doop gevonden:

      Schoterland, doopjaar 1756
      De Knipe en Het Meer, Doop Herv. gem. 1740-1811 DTB: 604
      Dopeling: Roel
      Gedoopt op 23 mei 1756 in De Knipe, Het Meer
      Zoon van Johannes Klaasens en niet genoemde moeder

      Johannes Klaasens en NN lieten nog 8 kinderen dopen in De Knipe, Het Meer:

      07-09-1746 Trintie
      08-06-1749 Gepke
      08-06-1749 Klaas
      15-11-1750 Klaas
      22-07-1753 Tjert
      24-09-1758 Elijsabet
      29-04-1798 Klaas (trouwde met Aukje Steffens)
      03-05-1801 Bientze (trouwde 4x, o.a. een dochter Froukjen)

      bij Klaas staat de naam van zijn moeder:

      Schoterland, geboortejaar 1762, doopjaar 1798
      De Knipe en Het Meer, Doop Herv. gem. 1740-1811 DTB: 604
      Dopeling: Klaas
      Geboren op 27 november 1762 in Boven Knype
      Gedoopt op 29 april 1798 in De Knipe, Het Meer
      Zoon van Johannes Klaases en Froukjen Martens
      Opm.: db

      dat Froukje Martens de moeder is van Bientze is mogelijk hierin vermeld (deze akte heb ik nog niet ingezien):

      Bron Burgerlijke stand - Overlijden
      Archieflocatie Tresoar, Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum
      Algemeen Toegangnr: 30-41
      Inventarisnr: 3015
      Gemeente: Weststellingwerf
      Soort akte: Overlijdensakte
      Aktenummer: A 227
      Aangiftedatum: 27-12-1856
      Overledene Bjinze Johannes Bakker
      Geslacht: M
      Overlijdensdatum: 25-12-1856
      Relatie: weduwnaar
      Nadere informatie Leeftijd: 84 jaar

      mag ik aannemen dat Froukje Martens ook de moeder is van Roel? hij heeft een dochter Joukje

      een huwelijk van Johannes Klaases en Froukjen Martens kan ik niet vinden

      de laatste vragen betreffen Jitske Andries, de vrouw van Roel Johannes Bakker:

      Overlijdensakte Schoterland, 1826
      Aangiftedatum 21 februari 1826, akte nr. 20
      Tjitske Andries, vrouw, overleden 19 februari 1826
      Oud 69 jaar, gehuwd, zij laat 5 kinderen na

      waar en wanneer is zij geboren, en wie zijn haar (voor)ouders? ik vermoed dat ik de akte heb ingezien, want hoe weet ik anders dat zij 5 kinderen nalaat, ouders zullen er dus niet worden vermeld, een kopie zal ik wel hebben gemaakt maar kan 'm niet vinden en een weekje sneupen in Tresoar zit helaas nog niet in 't verschiet

      ik vind het ook heel vreemd dat de naam Andries in het nageslacht van Tjitske en Roel Johannes Bakker niet voorkomt, er vanuit gaande dat het een patroniem is

      't was een lang verhaal met veel vragen, ben de tel ondertussen kwijtgeraakt, bedankt voor de moeite die je hebt gedaan om 't te lezen en ik hoop dat er wat antwoorden zijn!

      Groetnis, Yvonne Blaauw

    • Hilda H. Smit-Brouwer
      Message 2 of 5 , Jan 22, 2007
        Hoi Yvonne,

        Tjitske haar patroniem was ook Joukes, alleen bij overlijden de vermelding "Andries"
        Jouke Roelofs Bakker en Hiltje Hanzes Oosterhof krijgen 6 kinderen. Heb je die al?
        01-02-1794 Klaas
        naamsaanname 1811: Klaas 16 Hij huwde met Grietje Aukes van der Meer in Schoterland 15 mei 1822. Van hem heb ik meerdere gegevens.

        20-07-1798 Tjeerd
        naamsaanname 1811: Tjeerd 13 Van hem heb ik meerdere gegevens

        <<knip>> vraag 1: wie is dit?
        bij familienamen 1811 hou ik over: Klaaske 26 Leeuwarde Zij huwde met Hans Sytses van Hettinga in Joure 16 november 1806.

        A : Aafke Roelofs BAKKER, geboren in Benedenknijpe op 17 Januari 1789, werd gedoopt in Knijpe, NH. op 22 Februari 1789, Dienstmaagd, gestorven in Sneek, 46 jar. op 13 November 1835, gehuwd Bernardus Dominicus Voets, op 26 Mei 1822 in Sneek (geboren in 1792 in Franeker en gedoopt in Franeker 13 november 1792, zoon van Dominikus Voets en Riemke Douwes ), Koopmansknecht.

        (Aantekeningen : Aafke woonde in 1811 bij haar ouders, op huisno. 154 te Heerenveen.)

        Zij had 1 kind :

        -------------

        B.1 : Roelofje Bakker, geboren in Schoterland in 1811, gestorven in Heerenveen, 12 mnd. oud op 28 Juli 1812.

        (Aantekeningen : Roelofje overleed op huisnummer 154.)

        <<knip>> mag ik aannemen dat Froukje Martens ook de moeder is van Roel? <<

        Ik denk het niet, waarschijnlijk betreft het hier een 2e huwelijk. Van Bientze Johannes Bakker heb ik ook meerdere gegevens. Laat maar even weten wat ik je kan toesturen. Wat betreft de familie Berenschot, daar ontbreken mij ook de overlijdens van.

        Groetjes, Hilda H.

      • Cor
        Message 3 of 5 , Jan 24, 2007
          Hallo Yvonne.

          Je had al antwoorden gekregen, wat er van de B.Stand nog open
          stond heb ik opgezocht.

          Groetjes en succes er mee in het Brielse, Cor.

[...]
          ANTWOORD:
          Roelofje, meisje oud omstreeks 12 maanden.
          Geboren uit Aafke Roels Bakker, dienstmaagd te Heerenveen, bij haar
          ouders inwonende.

[...]
          Bernardus 13-11-1792 gedoopt R.K. gem. Franeker.
          Zoon van Dominikus Voets, opzichter en Riemke Douwes, beide overl.
          Gepke Aafke, tweelingen, * 17-01-1789, doop 22-02-1789 N.H. gem. de Knijpe.
          Dogters van Roel Johannes en Tjitske Andries
          Niet meer te vinden.

[...]
          Bjinze won. te Wolvega, * te Bovenknijpe, + te Wolvega,
          laatst wedn. van Geesje Willems Drevers.
          Zoon van Johannes Klazes en Froukjen Martens, beide ovl.

          Overlijdensakte Schoterland, 1826
          Aangiftedatum 21 februari 1826, akte nr. 20
          Tjitske Andries, vrouw, overleden 19 februari 1826
          Oud 69 jaar, gehuwd, zij laat 5 kinderen na
          ANTWOORD:
          Tjitsken Andries huisvrouw van Roel Johannes Bakker,houtbaas,
          wonende te Heerenveen, nalatende 6 kinderen (dus geen 5).
          + te Heerenveen.
        • blaauw_yvonne
          Message 4 of 5 , Jan 28, 2007
            Hoi Hilda,

            Excuses voor mijn late reactie, ik ben zoals gewoonlijk weer met
            teveel tegelijk bezig, bovendien wordt ik regelmatig van internet
            afgeknikkerd door UPC

            Ik kom van Tjitske Andries nergens het patroniem Joukes tegen, bij
            alle dopen van haar kinderen wordt alleen Andries vermeld, kan ook
            geen mogelijke ouders, huwelijk of doop vinden van haar, noch die van
            zussen of broers

            van Jouke Roelofs Bakker en Hiltje Hanzes Oosterhof heb ik 5 kinderen:

            Hiltje geboren 16-01-1810, overleden 13-04-1814
            Hiltje geboren 04-10-1814, overleden 03-01-1901 gehuwd
            Tjitske geboren 12-09-1817, overleden 06-02-1862 ongehuwd
            Antje geboren 03-05-1821, overleden 07-04-1843 ongehuwd
            Hans geboren 12-05-1824, overleden 01-08-1883 2x gehuwd

            welke mis ik nog?

            Klaas en Grietje Aukes van der Meer heb ik inmiddels gevonden, met 1
            kind: Auke geboren 11-08-1823, overleden 25-07-1836, geen overlijden
            of 2e huwelijk gevonden van Grietje

            Tjeerd ook gevonden, gehuwd met Antje Lieuwes Hemmenga, 11 kinderen,
            van Jacobus geboren 27-09-1839 geen overlijden of huwelijk gevonden

            Klaaske 26 Leeuwarden lijkt mij niet de Klaaske die met Hettinga
            trouwde, dat is volgens mij Klaaske 26 Joure, 't is vreemd dat er 2 x
            een Klaaske wordt vermeld met dezelfde leeftijd en een verschillende
            plaats

            Van Bientze heb ik 4 huwelijken gevonden, totaal 7 kinderen, mis ik
            er nog?

            Aafke Roelofs Bakker is nu compleet

            Ik hoop er in Tresoar achter te kunnen komen hoe dat zit Tjitske
            Andries en Johannes Klaasens met Froukje Martens en evt andere
            partners, 't speurwerk vanachter de pc loopt behoorlijk vast, als je
            nog aanvullingen voor mij hebt hou ik me graag aanbevolen!

            hartelijke groeten uit Brielle,
            Yvonne

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Hilda H. Smit-Brouwer"
            <hilda.smit@...> wrote:

> [...]
            > bij familienamen 1811 hou ik over: Klaaske 26 Leeuwarde Zij huwde
            met Hans Sytses van Hettinga in Joure 16 november 1806.

            1789, werd gedoopt in Knijpe, NH. op 22 Februari 1789, Dienstmaagd,
            gestorven in Sneek, 46 jar. op 13 November 1835, gehuwd Bernardus
            Dominicus Voets, op 26 Mei 1822 in Sneek (geboren in 1792 in Franeker
            en gedoopt in Franeker 13 november 1792, zoon van Dominikus Voets en
            Riemke Douwes ), Koopmansknecht.

> [...]
            even weten wat ik je kan toesturen. Wat betreft de familie
            Berenschot, daar ontbreken mij ook de overlijdens van.

          • Hilda H. Smit-Brouwer
            Message 5 of 5 , Feb 1, 2007
              Dag Yvonne,

              Ik heb alles nagekeken en kan ook geen verklaring meer geven omtrent het patroniem van Tjitske Joukes / Andries, maar gezien de vernoemingen zou het maar zo kunnen.

              Uit het huwelijk tussen Jouke Roelofs Bakker en Hiltje Hanzes Oosterhof zijn 6 kinderen geboren. Als 2e werd geboren Roelof Joukes Bakker geb. Benedenknijpe 1812 en gestorven Benedenknijpe 8 september 1840, ongehuwd , 28 jaar. Roelof overleed op huisnummer 17.
              <knip> van Jacobus geboren 27-09-1839 geen overlijden of huwelijk gevonden. [Jacobus Tjeerds Bakker overleed ongehuwd te Heerenveen 29- 09- 1916, arbeider]

              Van Bientze Johannes Bakker heb ik 8 kinderen gevonden uit 2 huwelijken, voor aanvullingen hou ik mij aanbevolen.
              B.1 : (1) Johannes Bjintzes BAKKER, geboren in Benedenknijpe op 11 Juli 1801, werd gedoopt in Knijpe, NH op 2 Augustus 1801.

              B.2 : (1) Gauke Bjintzes BAKKER, geboren in Benedenknijpe op 17 April 1803, werd gedoopt in Knijpe, NH op 8 Mei 1803, Verver, gestorven in Benedenknijpe, 69 jr. op 10 Februari 1868. (Aantekeningen : Gauke was ongehuwd.)

              B.3 : (1) Arjaantje Bjitzes BAKKER, geboren in Benedenknijpe op 20 April 1805, werd gedoopt in Knijpe, NH op 12 Mei 1805.

              B.4 : (1) Frouwkjen Bjintzes BAKKER, geboren in Heerenveen op 21 Juni 1807, werd gedoopt in Heerenveen, NH op 12 Juli 1807.

              B.5 : (1) Frouwkjen Bjintzes BAKKER, geboren in Heerenveen op 12 November 1808, werd gedoopt in Heerenveen, NH op 11 December 1808.

              B.6 : (1) Andries Bjintzes BAKKER, geboren in Heerenveen op 15 April 1811, werd gedoopt in Heerenveen, NH op 5 Mei 1811.

              B.7 : (1) Klaas Bjintzes BAKKER, geboren in Heerenveen op 29 November 1813, Timmerknecht, gestorven in Akkrum, 45 jr. op 22 April 1860, gehuwd Ymkje Lolkes Ongeluk, op 20 Mei 1849 in Utingeradeel (geboren op 8 September 1816 in Grouw en gestorven op 2 April 1888 in Akkrum, 71 jr., dochter van Lolke Jans Ongeluk en Hiske Baukes Visser), Dienstmeid. (Aantekeningen : Het echtpaar woonde te Akkrum. Ten tijde van hun huwelijk in 1849, woonde vader Bjintze te Huizum.)

              B.8 : (1) Janke Bjintzes BAKKER, geboren in Heerenveen op 26 Februari 1816.

              Ik hoop weer iets voor je aangevuld te hebben. Groetjes Hilda