Vernoemingen

  • ronald_blancke
    Message 1 of 22 , Jan 13, 2007
      In mijn gegevens komt de familie van Alema voor, een kleine familie
      uit Friesland.
      Van degene, die ik zoek, zijn dopen bekend in Meppel. Daar heet de
      vader Petrus Abraham Frederik van Alema:

      Meppel, doopboek (1757-1776; DTB 87), 24 oktober 1758, pagina 11
      Gedoopt: Rimbartus, zoon van Petrus Abram Fredericus van Alsma en
      Johanna ten Klooster.
      NB vader doopheffer.

      Meppel, doopboek (1757-1776; DTB 87), 4 april 1760, pagina 29
      Gedoopt: Rimbartus, zoon van P... A... F... van Alema en Johanna ten
      Klooster.

      De doop van 1758 heeft een lees- of schrijffout. Het is vrijwel zeker
      dat de naam Alema is, omdat er nog een derde doop is:

      Meppel, doopboek (1736-1757; DTB 86), 26 juni 1757, pagina 275
      Gedoopt: Arnaldines, kind van Petrus Alema en Johanna ten Clooster.

      (Maar hier is de naam weer foutief gelezen. Uit de originele acte
      haalde ik duidelijk de naam Arnoldina).

      Mijn vraag nu is simpel: hoe waren de naamsgebruiken in Friesland?
      Ik stel die vraag, omdat Petrus van Alema zonder twijfel uit
      Friesland afkomstig was. Daar zaten ook een aantal van Alema's met
      voornamen Abraham en Frederik. Bijvoorbeeld werd in 1693 in Grouw
      Abraham van Alema gedoopt als zoon van Frederik van Alema., en in
      1666 in Bolsward werd Abraham van Alema gedoopt als zoon van een
      andere Frederik van Alema.

      Omdat ik dus de naam Petrus Abraham Frederik van Alema ken, vraag ik
      mij af, of daarin een verwijzing kan zitten naar vader en grootvader.
      Wie heeft daarmee ervaringen?

      mvg
      Ronald Blancke
    • Robert van der Hall
      Message 2 of 22 , Jan 14, 2007
        Goede morgen op deze zonnige ochtend,

        Ik weet niet of in Friesland afwijkende "regels" bestonden maar ik houd mij
        heel religieus aan de volgende stelregel:

        1ste zoon naam van vaders vader

        2de zoon naam van moeders vader

        1ste dochter naam van moeders moeder

        2de dochter naam van vaders moeder

        Het leuke is, dat het bijna altijd klopt. Soms wordt de vernoeming van de
        eerste zoon omgedraaid, maar het voordeel is, dat je 'altijd' maar naar twee
        voornamen per achternaam hoeft te zoeken. Wanneer het niet klopt heb ik
        geen beste bui kan ik melden!

        Groet!

        Robert

      • Judith Henstra
        Message 3 of 22 , Jan 14, 2007
          Hallo Robert,

          Ja, zo gaat het in Friesland inderdaad ook. Na het vernoemen van de
          grootouders waren meestal de broers en zussen van de ouders aan de
          beurt. Ik geloof dat daar ook wel regels over zijn, maar die weet ik
          niet. Wat ook vaak voorkwam, was dat als de vrouw overleed, en de man
          opnieuw trouwde, de eerste dochter van dit tweede huwelijk naar de
          overleden eerste vrouw werd vernoemd.

          De vernoemingen stonden redelijk vast, zo zelfs, dat je op basis van
          de vernoemingen meestal wel de namen van de ouders kunt achterhalen
          en deze zelfs als "bewijs" kunt gebruiken bij je stamboomonderzoek
          (oei, krijg ik nu boze reacties of vinden de meeste mensen dit
          ook ????).

          Vriendelijke groeten,

          Judith Henstra
          genealogie@...
          http://www.henstraweb.com

        • Hinke
          Message 4 of 22 , Jan 14, 2007
            In de meeste gevallen klopt de vernoeming inderdaad, maar zoals bij
            alles, uitzonderingen bevestigen de regel:-) Dus om vernoeming direct
            als bewijs op te voeren kan wat riskant zijn. Zelf zie ik toch graag een
            bevestiging d.m.v. andere akte's, lukt dit niet dan zet ik er de
            aantekening bij dat de gegevens op basis zijn van vernoeming.

            Mijn rechtstreekse voorouder (Pieter Jans) laat als eerste een Minne
            dopen, mij is nog steeds niet duidelijk waar die naam vandaan komt. Het
            tweede kind een dr. wordt genoemd naar (waarschijnlijk) oma van
            vaderskant, derde kind naar opa vaderskant, kind 4 en 5 beide naar opa
            van moederskant, dus weinig vernoemingsregels:-)

            groet, Hinke.

          • Klaas Rein Noppert
            Message 5 of 22 , Jan 14, 2007
              Beste Ronald.

              Ik heb even gegoogled en er kwam heel wat uit. De volgende site geeft wel een kleine uitleg.
              http://www.voorouders.net/hulpmiddelen/vernoemen.php

              Op de site van Hans den Braber is ook een onderdeel met vernoemingsregels. http://www.den-braber.nl/

              Klaas Rein.

            • P. Hakze
              Message 6 of 22 , Jan 14, 2007
                Hallo Judith en Robert,

                Voor de vernoeming van derde en volgende zonen en dochters naar hun ooms en
                tantes (= broers en zusters van hun ouders) worden inderdaad heel vaak de
                volgende regels in acht genomen:
                * De derde zoon wordt meestal naar de oudste oom aan vaderskant vernoemd, de
                vierde vervolgens naar de oudste oom aan moederskant (dit wordt ook wel eens
                omgedraaid), de vijfde naar de een na oudste oom aan vaderskant, etc. (ik
                noem dit verschijnsel zelf maar “vernoeming naar ooms, alternerend naar
                vaders- en moederskant”)
                * De derde dochter wordt meestal naar de oudste tante aan moederskant
                vernoemd, de vierde vervolgens naar de oudste tante aan vaderskant (dit
                wordt ook wel eens omgedraaid), de vijfde naar de een na oudste tante aan
                moederskant, etc. (ik noem dit verschijnsel zelf “vernoeming naar tantes,
                alternerend naar moeders- en vaderskant”)

                Nog enige vernoemingsregels die tot ongeveer in de jaren zestig van de
                vorige eeuw steevast werden toegepast:

                * Als een kind vroegtijdig overlijdt, dan krijgt het eerstvolgende
                kind (van hetzelfde geslacht) dat geboren wordt dezelfde voornaam.
                Voorbeeld: zoon Jan wordt in 1820 geboren en overlijdt in 1823. In 1826
                wordt er weer een zoon geboren. Die wordt dan ook Jan genoemd. Ik noem dit
                zelf maar “de substitutieregel”.

                * ls vader vóór de geboorte van het kind overlijdt, dan krijgt dat
                kind meestal de voornaam (bij dochters de afgeleide voornaam) van zijn/haar
                vader. Voorbeeld: vader Jan overlijdt op 1 februari 1850. Op 1 mei 1850
                wordt een zoon geboren, die dan naar zijn overleden vader Jan wordt genoemd.
                Als het een dochter is: Jantje (o.i.d).
                Vóór 1811, toen in Friesland bijna nog niemand een achternaam had, werd er
                bovendien vaak achter, in het voorbeeld, Jan de Latijnse toevoeging
                “post(h)umus” geplaatst [post humus = na de ter aardebestelling, begrafenis,
                het overlijden (van vader)]. Zo is vaak (na 1811) de achternaam
                Post(h)(u)mus ontstaan en de vrouwelijke afgeleiden hiervan, zoals
                Post(h)uma en Postma (de toevoeging bij dochters/halfwezen). Zie ook:
                http://www.meertens.knaw.nl/nfd/detail_naam.php?naam=Posthumus , "Een halve
                wees is ook het kind dat na zijn vaders dood geboren wordt. Zulk een kind
                noemden de Romeinen een postumus of postuma, al naar dat dit kind een
                knaapje was of een meiske. De maagschapsnaam Postumus is zekerlik
                oorspronkelik gegeven aan zulk eenen nageborenen knaap." Auteur gaat er
                vanuit dat de naam Postuma echter niet van zo'n meisje later op haar
                kinderen overging. Vermoedt dat het een quasi-latijnse vorm van Postma is.
                "Waarschijnlik is er verwarring onder al deze namen, door onverstand
                ontstaan en door verwisseling en verbastering van Oud-Friesch en Latyn, by
                toevallige overeenkomst in form en klank. Hoe het zy, ik kan geenen uitweg
                vinden uit den doolhof van deze geslachtsnamen" [Winkler-1885].

                De vernoemingsregels werden zo rigoureus opgevolgd, dat dit regelmatig bij
                vooral broers tot dezelfde voornaam leidde, in het bijzonder tot Jan, omdat
                deze voornaam vroeger 20 tot 25 % van het mannelijke voornamenbestand
                besloeg. Ter onderscheid worden zij dan vaak met “Jan de oudere” en “Jan de
                jongere” aangeduid (wat op zich weer tot de achternaam “De Oude” en “De
                Jong(e)” aanleiding kan geven). Wel makkelijk natuurlijk als moeder de zonen
                Jan naar huis riep, want dan hoefde ze maar één keer Jan te roepen, maar
                verder erg lastig, lijkt me.
                Een echt voorbeeld in mijn eigen familie: in Giethoorn worden in 1732 Jan
                Tiemens Haxe (de oudere) en in 1737 zijn broer Jan Tiemens Haxe (de jongere)
                geboren. Oorzaak: ze zijn de eerste twee zonen en hun grootvaders heten
                beiden Jan. Om verdere verwarring te voorkomen neemt de jongere later de
                achternaam van zijn moeder Otter aan en wordt dan dus: Jan Tiemens (Haxe of)
                Otter. Zo is er in Dwarsgracht/Giethoorn een omvangrijke Haxe-Otter tak
                ontstaan (die de Grote Otterskooi bij Dwarsgracht exploiteerden).
                Nog een voorbeeld uit mijn eigen familie, maar dan veel dichterbij: mijn
                pake Pieter Hakze, de derde zoon, (naar wie ik als oudste zoon ben vernoemd)
                had een drie jaar oudere broer die ook Pieter Hakze heette. De laatste is
                naar zijn grootvader Pieter Jans Vonk vernoemd, mijn pake naar zijn oudste
                oom aan vaderskant, Pieter Geerts Haxe.

                Zoals Judith al aangaf is het even rigoureus toepassen van de
                vernoemingsregels op reeds gevonden, bekende (voornamen van) voorouders zeer
                vruchtbaar: ik heb hiermee al menig tot dan onbekende voorouder, oom en
                tante gevonden en “bewijsvoering” rond gekregen. Ik kan deze “methode” dan
                ook van harte aan alle medesneupers aanbevelen! (Ik zou het erg leuk vinden
                als er successen met deze methode gemeld zouden worden)

                Groet,
                Peter Hakze

> [...]

                > naar twee voornamen per achternaam hoeft te zoeken. Wanneer het niet klopt

                _._,___

              • ronald_blancke
                Message 7 of 22 , Jan 14, 2007
                  Alle reacteurs op mijn vraag wil ik in één bericht hartelijk dank
                  zeggen.

                  Als ik uw reacties zo bekijk, is er dus enige kans, dat Petrus
                  Abraham Fredrik van Alema gezien kan worden als zoon van Abraham
                  Frederik v A., en misschien zelfs als kleinzoon van Frederik v A.?

                  mvg
                  Ronald Blancke
                • P. Hakze
                  Message 8 of 22 , Jan 14, 2007
                    Ronald,

                    Het antwoord op jouw vraag luidt m.i. in principe inderdaad ja als de
                    familie Alema van Hervormde (of Doopsgezinde) huize zou zijn. Echter, de
                    driedubbele voornaam (erg zeldzaam in Ned. Hervormde milieus), de Latijnse
                    voornaam Petrus, en Abraham, beide bekende bijbelse namen, duiden m.i. in de
                    richting van RK of Joods. Die volgen m.i. heel andere of misschien zelfs
                    helemaal geen vaste vernoemingsregels.

                    Groet,
                    Peter Hakze

                    Message 9 of 22 , Jan 15, 2007
                      Hallo,

                      "duiden m.i. in de richting van RK of Joods."

                      In de RK traditie is de vernoeming juist erg consequent te noemen. Het
                      ging vaak verder dan alleen de grootouders.

                      De eerder genoemde ooms- en tantevernoemingen kunnen worden
                      toegeschreven aan het feit dat deze ook vernoemd waren naar
                      overgrootouders. Zo werd de derde zoon vaak naar de overgrootvader van
                      vaders vaderzijde genoemd, wat ook neerkomt op een oom van de geborene.

                      Dit is door te trekken als volgt:
                      1e zoon: vaders vader
                      2e zoon: moeders vader
                      3e zoon: vaders opa van vaderzijde
                      4e zoon: moeders opa van vaderzijde
                      5e zoon: vaders opa van moederszijde
                      6e zoon: moeders opa van moederzijde

                      Evenzo kun je dit voor dochters doortrekken(vervang zoon door dochter,
                      opa door oma en vader door moeder en v.v.) . Bij de doop werd dan ook
                      nog vaak(geen regel) de naamgenoot(oom of tante) van de pasgeborene als
                      peter of meter (ook: peetoom of -tante of doopgetuige) gevraagd.

                      Groeten,
                      Melle
                    • ronald_blancke
                      Message 10 of 22 , Jan 15, 2007
                        Dag Melle en Peter,

                        De familie lijkt mij hervormd te zijn zoals blijkt uit:

                        Idaarderadeel, doopjaar 1691
                        Grouw, Doop Herv. gem. 1653-1811
                        DTB: 422
                        Dopeling: Sijbren
                        Gedoopt op 8 februari 1691 in Grouw
                        Zoon van Frederikus Abrahami en Rinske Annes Wigersma

                        Bolsward, doopjaar 1666
                        Bolsward, Doop Herv. gem. 1621-1707
                        DTB: 138
                        Dopeling: Abraham
                        Gedoopt op 15 maart 1666 in Bolsward
                        Zoon van Fredericus Alema en niet genoemde moeder

                        De naam Abraham is eigenlijk de enige voornaam, die wat joods
                        aandoet, maar ook in andere geloofsovertuigingen gebruikt werd.
                        Bovendien zie ik in de familie van Alema ook voornamen als Foekje,
                        Junius, Siebren en IJsbrand om maar wat te noemen.

                        Wat betreft de opmerkingen over vernoemingen in katholieke gezinnen,
                        kijk ik altijd wat glimlachend naar de reeksen voornamen in Noord
                        Brabant, bijv: Lijntien dochter Ariaen Rut Geritssen van de
                        Coeveringe, maar ook wel handig.

                        Nou ja, ik moet maar eens noordwaarts gaan, en kijken of ik de doop
                        van Petrus ergens kan vinden.

                        mvg
                        Ronald Blancke

                        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Melle" <mlh_8861@...>
                        wrote:

> [...]
                        als
                        > peter of meter (ook: peetoom of -tante of doopgetuige) gevraagd.

                      • Hinke
                        Message 11 of 22 , Jan 15, 2007
                          Weet niet of je hier nog iets aan hebt:

                          Abrahamus Mellinga (Melinga) zn.v. Isbrandus Econius en Catharina van
                          Viersen studeerde in Franeker, ingeschr. 16-04-1634. Abraham was getr.
                          met Idscke Ipckama, een dr. van Abraham en Idscke (Catharina) tr.
                          Fredericus Alema van Bolsward. Heb hier nog een aantekening bij Gen.
                          Jierb. 1965, dit heb ik niet bij de hand dus weet niet precies wat daar
                          instaat.

                          groet, Hinke.

                        • ronald_blancke
                          Message 12 of 22 , Jan 15, 2007
                            Hallo Hinke,

                            De preciese aantekening uit het Jaarboek kende ik niet, maar het
                            huwelijk Alema-Meelinga wel. Van dat echtpaar zijn zo'n 13 kinderen
                            bekend tussen 1661 en 1685, en daarin komen ook 3 dopen voor van een
                            Petrus v Alema, in 1677, 1678 en 1681.

                            Maar de Petrus Abraham Frederikus, die ik zoek is nog van wat
                            generaties later. Hij kreeg kinderen rond 1750, dus daar zit wel een
                            gat tussen. Ik heb Tresoar en het HCL flink afgezocht, maar kan de
                            ontbrekende schakels niet vinden. De dopen zijn dus óf nog niet
                            opgenomen op die sites, óf ik moet via patroniemen zoeken.

                            Maar ik weet bijvoorbeeld, dat uit het genoemde huwelijk ook een zoon
                            Theodorus is geboren, en die trouwde 1704 met Grietje Jans Clock. Hij
                            was vaandrig, en is misschien wel uit Friesland vertrokken.

                            Weer een andere zoon was Frederik v. Alema, die huwde met Rinske
                            Wiegersma. Dat huwelijk gaf tussen 1690 en 1702 zo'n 7 kinderen.
                            Daaronder ook een Abraham v. Alema, die twee keer trouwde, en met
                            Maartje Hoytis tenminste 4 kinderen kreeg tussen 1722 en 1727.

                            En dan kom ik qua tijd in de buurt. Ik sluit niet uit dat deze
                            Frederik v Alema met zijn tweede vrouw (Ybeltje Berends Bolsma)
                            misschien nog kinderen kreeg, waaronder een Pieter...

                            Dan zou zijn vader dus Abraham zijn, en zijn grootvader Frederik,en
                            zo kwam ik dus tot mijn aanvangsvraag... maar dit is niet meer dan
                            wat natte vingerwerk.

                            mvg
                            Ronald Blancke

                            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Hinke <hhww@...> wrote:

> [...]
                            Gen.
                            > Jierb. 1965, dit heb ik niet bij de hand dus weet niet precies wat

                          • Folkert Breitsma
                            Message 13 of 22 , Jan 20, 2007
                              Mede onderzoekers,

                              Betreft: Dirk Douma, zoon van Joukje Dirks Douma
                              Geboren : 18 februari 1869 te Dronrijp
                              Vertrokken uit Nieuweschoot, Schoterland/Heerenveen naar Dronrijp: 25 mei 1891
                              Daarna ??????????

                              Ik ben al meer dan twee jaar op zoek naar deze Dirk of Durk Douma. Andere onderzoekers hebben geholpen hem te traceren tot het moment van zijn vetrek uit Nieuweschoot. Alle sporen daarna die ik na heb en kunnen gaan lopen dood. Ik ben er bijna zeker van dat hij in de VS is beland (mijn vader herinnerde brieven van de jaren dertig) maar ook in de VS heb ik niets terug kunnen vinden. Ik weet niet hoe eenvoudig het is om de bevolkingsregisters van Menaldumadeel/Dronrijp door te pluizen en te kijken wanneer Dirk/Durk Douma is ingeschreven in 1891 en wanneer hij is uitgeschreven.

                              Kan iemand me helpen? Onkosten worden vergoed!!!

                              Bij voorbaat dank,

                              Folkert Breitsma
                              USA

                            • Folkert Breitsma
                              Message 14 of 22 , Jan 20, 2007
                                De afgelopne wekn ,___ Beste mede onderzoekers,

                                De afgelopen weken heb ik me beziggehouden met het vastleggen van de stamboom van Simon Koen en Barbara Hubers. Hij is nog niet helemaal compleet (vooral na 1900) maar wie geinteresseerd is kan een kopie opvragen via mijn e-mail fbreitsma@.... Ik wil niet lasten voorkomen alsof ik alles zelf heb uitgezocht; heb andere stambomen als uitgangspunt genomen en met Tresoar aangevuld om zodoende een zo volledig mogelijk plaatje proberen te scheppen.

                                Folkert Breitsma

                              • Hinke
                                Message 15 of 22 , Jan 20, 2007
                                  Op http://www.friesarchiefnet.nl staan lijsten van ingekomen en
                                  vertrokken personen in Menaldumadeel. Ik zie daar echter geen Dirk/Durk
                                  Douma, wel een Bouma maar met een andere geboortedatum, dus ik vrees dat
                                  je er niets aan hebt, maar misschien kun je zelf kijken of er iets
                                  bekends tussen zit.

                                  Succes, Hinke Woudt-Westra

                                • Judith Henstra
                                  Message 16 of 22 , Apr 2, 2007
                                    Beste allen,

                                    Hierbij een retorische vraag, dwz ik denk dat ik het antwoord wel
                                    weet, maar toch even zien wat jullie ervan vinden...

                                    Vandaag was ik mijn kwartierstaat aan het uitbreiden met de gegevens
                                    uit het boek "Vier eeuwen Tromp van Woudsend", van Y. Brouwers
                                    (2006). Hier kan ik ongeveer 7 generaties (voorouders en hun
                                    kinderen) aan aanvullende gegevens vinden. Dat wil zeggen, de namen
                                    van de voorvaders had ik al wel, maar dit boek geeft juist veel meer,
                                    vooral notariszaken die interessante toegevoegde waarde bieden. Ik
                                    haak al af op blz 25, waar mijn Wietske Tromp met mijn voorvader
                                    Wieger Annes Visser trouwt en hun nazaten doen verder niet mee in het
                                    boek.

                                    Nu lees ik (eindelijk) blz 2, waar staat: "Niets uit deze uitgave mag
                                    worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd
                                    gegevensbestand, of openbaar gemaakt [...] zonder voorafgaande
                                    schriftelijke toestemming van de uitgever."

                                    En ja, het was wel mijn bedoeling mijn kwartierstaat op mijn website
                                    te zetten!

                                    Dat mag dus niet? (Hier de retorische vraag). Dus moet ik het
                                    toegevoegde maar weer verwijderen. Jammer hoor!

                                    Toch gebruiken veel mensen voor hun stamboomonderzoek andere
                                    publicaties. Regelmatig krijgen we in deze groep verwijzingen naar
                                    boeken en andere uitgaven. Hoe zit dat dan? Staat daar het "Niets uit
                                    deze uitgave" niet bij, of zijn dat oudere boeken?

                                    Wie heeft er iets zinnigs over te zeggen?

                                    Vast bedankt!

                                    Judith

                                    Judith Henstra
                                    genealogie@...
                                    http://www.henstraweb.com

                                  • Hinke
                                    Message 17 of 22 , Apr 2, 2007
                                      Hallo Judith,

                                      Je kunt verwijzen naar het boek, zonder zelf de gegevens te publiceren,
                                      dan kunnen de mensen die er belangstelling voor hebben het vinden.
                                      Verwijzen naar iets kan natuurlijk altijd, dat is iets anders dan de
                                      gegevens over nemen en op je eigen site of in je eigen boek gebruiken.
                                      Of je kunt de uitgever (auteur) om toestemming vragen, misschien krijg
                                      je die als je met bronvermelding werkt.

                                      groet, Hinke.

                                    • mvdhauw
                                      Message 18 of 22 , Apr 3, 2007
                                        Judith

                                        De meeste gegevens die je in het boek zult vinden zijn openbare
                                        gegevens. Maw zolang je het niet letterlijk overneemt kun je het
                                        gebruiken. Als je van conclusies en interpretaties van de auteur
                                        (dus van zijn eigen toevoegingen) gebruik maakt heb je wel zijn
                                        toestemming nodig.
                                        Zo wie zo is het wel zo netjes (en wenselijk) om je bronnen te
                                        vermelden.

                                        Menno

                                      • tymen_wierstra
                                        Message 19 of 22 , Apr 4, 2007
                                          Beste Judith,

                                          Je kunt natuurlijk ook de auteur (Ype Brouwers) uitleggen wat je wilt
                                          gaan doen en vragen om toestemming. En welke voorwaarden (bijv.
                                          bronvermelding) hij daaraan stelt. Zelf heb ik twee recente positieve
                                          ervaringen voor integrale plaatsing van artikelen over Eyso de Wendt
                                          op mijn website.

                                          Succes ermee.

                                          Tymen Wierstra
                                          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Judith Henstra
                                          <genealogie@...> wrote:

> [...]
                                          uit
                                          > deze uitgave" niet bij, of zijn dat oudere boeken?
                                          >
                                          > Wie heeft er iets zinnigs over te zeggen?

                                        • Henk Horchner JP
                                          Message 20 of 22 , Apr 4, 2007
                                            My own suggestion is that those who are concerned on 'Copyright' should use Google and type in Copyright.
                                            I am sure that the different websites available will provide you with the answers you are seeking.
                                            My wife being an author and poet often has copyright to consider in any of her gardening publications.
                                            Kind regards
                                            Henk Horchner from 'Down Under'
                                            Brisbane Australia

                                            <genealogie@...> wrote:

> [...]
                                            uit
                                            > deze uitgave" niet bij, of zijn dat oudere boeken?
                                            >
                                            > Wie heeft er iets zinnigs over te zeggen?

                                            It has removed 159 spam emails to date.
                                            Get the free SPAMfighter here: http://www.spamfighter.com/len

                                          • betsyagravatt
                                            Message 21 of 22 , Apr 6, 2007
                                              Thanks for this information
                                              My husand has written a history book "A History of the Village of Rancocas" which now I am responsibe for
                                              getting published

                                              Anything anyone can tell me about copyright is very welcome. Baukje Berendina Atema (also Hoekstra)

                                              <genealogie@...> wrote:

> [...]
                                              uit
                                              > deze uitgave" niet bij, of zijn dat oudere boeken?
                                              >
                                              > Wie heeft er iets zinnigs over te zeggen?

                                            • joke van Gorcum
                                              Message 22 of 22 , Apr 9, 2007
                                                Hoi Irene,

                                                ben een beetje aan het opruimen in mijn gevonden genealogische kopién etc. reuze troep.

                                                Kost veel tijd.

                                                Groet Joke