Ennius Cyprianus of Aene Sipkes (Aneae)

  • Wybo Palstra
    Message 1 of 2 , Jan 1, 2007
      L.S.

      Sybrandus Aeneae huwde Trijntje Pieters in 1659 te Bolsward ze kregen
      een kind Grietje die huwde met Jelle Reinalda.

      Wie kent de voorouders van voornoemd echtpaar.

      Mvg,

      Wybo Palstra

    • Tjeerd Pieter Inia
      Message 2 of 2 , Jan 1, 2007
        Beste Wybo,

        In reactie op je vraag betreffende de familie Aeneae een mogelijke
        sleutel tot verder antwoord: (mogelijk omdat één en ander aleen is
        gebaseerd op een hypothetisch aanname) Het achtervoegsel Aeneae, lijkt
        enigszins op mijn achternaam Inia, althans indien beide namen worden
        uitgesproken. Bovendien komt ook in mijn familie in deze zelfde
        periode een Sybren (Ealzes Inia) voor. Ik heb absoluut geen verdere
        aanwijzing dat beide families wellicht verwant zijn, sterker nog ik
        vermoed dat één en ander toch niet sluitend te krijgen is, maar wie
        weet vind je in de toekomst nog iets.

        Ik zie overigens nog niet het verband tussen "jou" Sybrandus Aeneae en
        de in het onderwerp genoemde Ennius Cyprianus of Aene Sipkes(Aneae).
        Is dit wellicht een zoon van Sybrandus? Op de tresoar-site staat dat
        Sybrandus van "de Bildt" afkomstig is, notaris publiek en
        procureur fiscaal van beroep is, deze beroepen komen ook in mijn
        genoemde familie voor in deze periode. Een mogelijke eerdere generatie
        is Eduardus Aeneae afkomstig uit Holwerd, ook notaris publicus die
        trouwt in 1722 met Trijn Hoytes uit Leeuwarden. Holwerd is een stuk in
        de richting (vanuit Bolsward gerekend) van de herkomst van de familie
        Inia (omg Dokkum, Wierum, Aalsum, Anjum).

        "Mijn" Sybren Ealzes Inia, trouwt in 1668 te Dokkum met Fetje Jans.
        Sybren wordt genoemd als brouwer en olt burgemeester te Dokkum. Sybren
        is vader van Ealse/Eso/Aelso Sybrens Inia (*1669-rond1720), eveneens
        brouwer en burgemeester te Dokkum, Ealse was gehuwd met Trijntje
        Tjeerds Fogelsangh.

        Met vriendelijke groet,

        Tjeerd P. Inia
        http://home.12move.nl/tp.inia