Re: [Friesland-genealogy] pietje Jacobs van Gorkum

  • joke van Gorcum
    Message 1 of 7 , Jan 1, 2007
      Bedankt Tjerk voor je reaktie

      Groet, Joke van Gorcum

      ----- Original Message -----
      From: Tjerk Tigchelaar
      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Sent: Sunday, December 31, 2006 3:06 PM
      Subject: Re: [Friesland-genealogy] pietje Jacobs van Gorkum

      Joke,

      Vergelijk inschrijvingen in een overlijdensregister (VOOR 1811) niet met
      aktes uit de de Burgerlijke Stand (NA 1811).

      Ik wil niet zover gaan om te zeggen: "ze schreven voor 1811 maar wat op"
      maar soms komt het er dicht in de buurt. Ga er van uit dat met
      "ongehuwd" wordt bedoeld dat ze op het moment van overlijden in ieder
      geval niet gehuwd was.
      Het is dus zeer wel mogelijk dat de echtgenoot van Pietje, zo zij al
      getrouwd was, al was overleden.

      Daarnaast werden onechte kinderen wel degelijk gedoopt, elk zieltje was
      er één. Dit werd dan echter wel duidelijk in het doopboek vermeld als:
      in onecht gewonnen of woorden van gelijke strekking. UIteraard hing het
      al of niet dopen af van de wens van de moeder.

      Kortom: Pietje kan best gehuwd zijn geweest maar misschien zijn haar
      kinderen niet gedoopt en was haar man voor haar overlijden reeds overleden.

      Groeten,
      Tjerk Tigchelaar

    • joke van Gorcum
      Message 2 of 7 , Jan 1, 2007
        Polyne,

        bedankt voor je reaktie, maar de naam van de zwager Harmen Wassenaar doet geen belletjes bij mij rinkelen. Ik zal het wel verder nazoeken als ik weer eens bij Tresoar ben. Groet Joke van Gorcum

        Message 3 of 7 , Jan 1, 2007
          Beste Frits,

          Bedankt voor je reaktie maar ik had het erbij moeten zetten dat we zelf al heel veel uitgezocht hebben over de van Gorkum's zie www.vangorcumstamboom .nl
          Het overlijden van Pietje vond ik nu pas omdat de begraafgegevens ook op Tresoar te vinden zijn.

          Groet Joke van Gorcum