Help

  • Pieke van der Schaaf.
    Message 1 of 7 , Dec 8, 1999
      Wie kan mij helpen aan aanvullende gegevens over de ouders van Jan Viser
      *22-8-1859 te Swichum en +16-3-1902 te Friens. Ik kan alleen de namen
      van zijn ouders vinden namelijk; Gerrit Visser en Pietertje Pieter
      Visser. Nader gegevens ontbreken mij en de diverse zoek programa's
      helpen mij ook niet verder.
      Bij voorbaat mijn dank, Pieke.
    • Varkevisser, Roelof
      Message 2 of 7 , Dec 10, 1999
        Beste Pieke,

        In Genlias staat een huwelijk Gerrit Jans Visser X Pietertje Pieters
        Visser op 29-5-1858 te Leeuwarderadeel, misschien toch de gezochten?
        Succes Roelof

        Message 3 of 7 , Dec 12, 1999
          Bedankt Roelof, 't was bingo. Nu kan ik weer een stap verder. Pieke.

        • Pieke & Frouwkje v/d Schaaf
          Message 4 of 7 , Dec 15, 2005
            Ik vond onderstaande doop bij Tresoar.

            Franekeradeel, geboortejaar 1750, doopjaar 1783. Tzum, Doop Herv. gem. 1645-1812. DTB: 285.
            Dopeling: niet genoemd. Geboren in 1750; Gedoopt op 18 mei 1783 in Tjum. Opm.: dbel.
            Kind van Pieke Haitzes en Jantje Heerkes.

            Het belangrijkste is dat de vader werd geb/ged op 27 okt 1755 te Tjum en de moeder zo rond 1756 werd geboren en dat het echtpaar huwde op 5 mei 1776.

            Trouwregister Hervormde gemeente Tzum, 1776, DTB nr: 286, 1647 - 1811.
            Vermelding: Bevestiging huwelijk van 5 mei 1776.
            Man: Pieke Haitzes, Tzum.
            Vrouw: Jantje Heerkes, Tzum.

            Heeft iemand hier een verklaring voor? Een foutje van Tresoar of ligt het aan de kerst?

            Groetjes Pieke.

            Gen Page. Http://www.familytreemaker.com/users/v/a/n/Pieke-Van-der-schaaf/index.html

          • Tjerk Tigchelaar
            Message 5 of 7 , Dec 15, 2005
              Beste Pieke,

              Het is geen foutje van Tresoar en het ligt ook niet aan de kerst.
              Als je in het zoekscherm van de dopen wat verder kijkt dan het gedeelte
              waarin je de gegevens kunt invoeren dan vind je daar een link: meer uitleg
              over de dopendatabase. Daar staat uitgelegd waarom een doop er zo uit kan
              zien als de doop die je gevonden hebt. Het kernpunt is de Opmerking: dbel of
              wel doop op belijdenis en het feit dat de dopeling niet is genoemd. Dit
              betekent dat één der ouders (of beiden maar dat is hier niet duidelijk) op
              belijdenis is/zijn gedoopt. In dit geval dus op 33-jarige leeftijd want de
              dopeling heeft kennelijk tegen de dominee verteld dat hij/zij in 1750 is
              geboren. Als Pieke volgens jouw gegevens in 1755 is gedoopt dan gaat het
              hier dus kennelijk over zijn vrouw Jantje Heerkes.

              Bovenstaande wordt veroorzaakt door het feit dat de bestanden die zijn
              gebruikt om de gegevens op internet te publiceren in eerste instantie door
              de FAF zijn bedoeld om gezinsklappers te maken, zoals ook aangegeven achter
              de link: meer uitleg over de dopendatabase. In die uitvoer stond:
              PIEKE HAITZES x Jantje Heerkes dbel 18 mei 1783
              met in de regels daaronder hun kindertjes.

              Voorlopig zal men met deze uitvoer moeten leven. Het totaal aantal tabellen
              met doopgegevens bedraagt ca. 350 met totaal geschat zo'n 600.000 dopen.
              Deze moeten allemaal worden nagelopen en ook vrijwilligers van de FAF hebben
              slechts twee handen en maar zeven dagen in de week om hiermee bezig te zijn.
              Verwacht dus op korte termijn geen verandering in deze situatie. De
              geschatte looptijd van het project, bedoeld om de dopen op internet te
              zetten, is een jaar of vier en het begint er nu al op te lijken dat dat
              redelijk optimistisch is.

              Met vriendelijke groet,

              Tjerk Tigchelaar
              Kantoorcoördinator FAF
              Projectleider dopenproject

            • Pieke & Frouwkje
              Message 6 of 7 , Dec 16, 2005
                Hr. Tichelaar.

                Bedankt voor de informatie. U heeft gelijk betreffende de moeder.
                Jantje Heerkas werd op 18-5-1783 gedoopt als volwassen. Ik ben
                blijkbaar op een verkeerd been gezet door het zinnetje: "kind
                van ...." Nogmaal bedankt voor de uitleg.

                M.v.g. Pieke

> [...]
                > PIEKE HAITZES x Jantje Heerkes dbel 18 mei 1783
                > met in de regels daaronder hun kindertjes.

              • Albert Balt
                Message 7 of 7 , Oct 16, 2006
                  Baukje,
                  Long time member of this group, Tony Hofstee, also
                  has a Yahoogroup called North American Dutch
                  Genealogy. That group is in English. Many of us
                  belong to both groups.

                  Friendly greetings from Rochester, NY
                  Bert Balt

                  http://mail.yahoo.com