pietje Jacobs van Gorkum

  • joke van Gorcum
    Message 1 of 7 , Dec 31, 2006
      Wie kan mij helpen dit raadsel op te lossen

      Harlingen 1809
      Gemeente Harlingen Register van overledenen 1806-1810
      Invnr.: DTB 321
      Datum : 11 september 1809
      Plaats: Harlingen
      Overleden Pietje Jacobs van Gorkum, oud 62 jaar
      Opm.: De overledene was ongehuwd en laat drie kinderen na

      Persoon: PIETJE JAKOBS

      Pietje is geboren in Bolsward
      Bolsward, geboortejaar 1747, doopjaar 1747
      Bolsward, Doop Herv. gem. 1707-1772
      DTB: 139
      Dopeling: Pijtje
      Geboren op 30 juli 1747 in Bolsward
      Gedoopt op 13 augustus 1747 in Bolsward
      Dochter van Jacobus Philippus van Gorkom en niet genoemde
      moeder

      In de overlijdensakte staat dat ze ongehuwd is maar wel 3 kinderen. Werden buitenechtelijke kinderen gedoopt? Ik kan ze nl. niet vinden

      En als het goed is moeten ze toch haar achternaam aangenomen hebben, zijnde van Gorku/om.

      Nieuwjaarsgroet Joke van Gorcum

    • Tjerk Tigchelaar
      Message 2 of 7 , Dec 31, 2006
        Joke,

        Vergelijk inschrijvingen in een overlijdensregister (VOOR 1811) niet met
        aktes uit de de Burgerlijke Stand (NA 1811).

        Ik wil niet zover gaan om te zeggen: "ze schreven voor 1811 maar wat op"
        maar soms komt het er dicht in de buurt. Ga er van uit dat met
        "ongehuwd" wordt bedoeld dat ze op het moment van overlijden in ieder
        geval niet gehuwd was.
        Het is dus zeer wel mogelijk dat de echtgenoot van Pietje, zo zij al
        getrouwd was, al was overleden.

        Daarnaast werden onechte kinderen wel degelijk gedoopt, elk zieltje was
        er één. Dit werd dan echter wel duidelijk in het doopboek vermeld als:
        in onecht gewonnen of woorden van gelijke strekking. UIteraard hing het
        al of niet dopen af van de wens van de moeder.

        Kortom: Pietje kan best gehuwd zijn geweest maar misschien zijn haar
        kinderen niet gedoopt en was haar man voor haar overlijden reeds overleden.

        Groeten,
        Tjerk Tigchelaar

      • Polyne de Graaf
        Message 3 of 7 , Dec 31, 2006
          Hoi Joke,

          Dit echtpaar laat in Harlingen drie kinderen dopen:

          Ondertrouwregister Gerecht Harlingen, 1768
          DTB nr: 308, 1752 - 1769
          Vermelding: Ondertrouw van 3 september 1768
          Man: Jan Jansen, Harlingen
          Vrouw: Pyttje Jacobs, Harlingen

          Gestandaardiseerde namen: JAN JANS en PIETJE JAKOBS
          NB: de bruid wordt gecompareerd door haar zwager Harmen
          Wassenaar.

          Vr. grt.
          Polyne
        • Frits Hunneman
          Message 4 of 7 , Dec 31, 2006
            De naam Philippus van Gorkum komt van de scherprechter Philippus van Gorkum.
            Hij heeft een aantal nakomelingen in Leeuwarden. Oorspronkelijk komt hij van
            Zutphen. Zijn (voor)ouders van Gercken Duitsland.
            Via Google op internet met diverse schrijfwijzes voor Gorkum (Gorcum, Gurkum
            etc), is het hele nageslacht van hem te traceren.

            Groeten

            Frits Hunneman

            2006/12/31, Polyne de Graaf <polyne.de.graaf@...>:

> [...]
            > Vrouw: Pyttje Jacobs, Harlingen
            >
            > Gestandaardiseerde namen: JAN JANS en PIETJE JAKOBS
            > NB: de bruid wordt gecompareerd door haar zwager Harmen

          • joke van Gorcum
            Message 5 of 7 , Jan 1, 2007
              Bedankt Tjerk voor je reaktie

              Groet, Joke van Gorcum

              Message 6 of 7 , Jan 1, 2007
                Polyne,

                bedankt voor je reaktie, maar de naam van de zwager Harmen Wassenaar doet geen belletjes bij mij rinkelen. Ik zal het wel verder nazoeken als ik weer eens bij Tresoar ben. Groet Joke van Gorcum

                Message 7 of 7 , Jan 1, 2007
                  Beste Frits,

                  Bedankt voor je reaktie maar ik had het erbij moeten zetten dat we zelf al heel veel uitgezocht hebben over de van Gorkum's zie www.vangorcumstamboom .nl
                  Het overlijden van Pietje vond ik nu pas omdat de begraafgegevens ook op Tresoar te vinden zijn.

                  Groet Joke van Gorcum