Re: [Friesland-genealogy] emigratie naar Argentinië

    Message 1 of 1 , Dec 30, 2006
      Tymen,

      Ik heb even op je site 'rondgeneusd', omdat ik toevallig bij een onderzoek
      een emigratie naar Argentinië tegenkwam. De namen van de betrokken personen
      komen niet op de Swierenga-lijst voor, maar hieronder volgt, wat ik al
      'google'-nd bij elkaar sprokkelde.
      Op 15-12-1889 vertrok het echtpaar Koelma-van der Molen (vermoedelijk met
      dochters Sytske en Lutske uit Fedde's eerste huwelijk) aan boord van het SS
      Leerdam van de Holland Amerika Lijn naar Buenos Aires. In de vroege ochtend
      van 16-12-1889 kwam de Leerdam op 30 mijl ten N van lichtschip Noord Hinder
      in dichte mist in aanvaring met het Engelse schip 'Gaw Quansia' alias ''Gaw
      Quan Sia'' alias ''Qaw Quan Sin'' of nog ''Gaw Guan Sia'' van kapitein
      Robert Lord. De Leerdam zonk en de opvarenden werden teruggebracht naar
      Hamburg, waar ze van de HAL een gratis reis terug naar Holland aangeboden
      kregen. 130 van de 300 mensen weigerden dat. Overigens was de reis naar
      Argentinië ook gratis. Omdat Argentinië een tekort aan boerenarbeiders had,
      haalde de Argentijnse overheid in die tijd emigranten over de oversteek te
      wagen door de overtocht voor hen te betalen.
      Op 28-12-1889 scheepte Fedde zich opnieuw met vrouw en dochters in, ditmaal
      aan boord van het Duitse schip Uruguay dat op 23-01-1890 arriveerden ze in
      Buenos Aires. Uiteindelijk 'settle'-den ze zich vermoedelijk in de Colonia
      Esperanza, een kolonie die ca 1859 door Duitse immigranten was gebouwd.
      Fedde Koelma's naam werd bij aankomst verbasterd tot Federico Culma, nazaten
      heten Culman. Echtgenote Zwaantje werd genoteerd als Ana Molina.

      Met vriendelijke groet,
      Nynke van den Hooven.