Halbes/Rinses saga continued

  • N.G. Hamelink
    Message 1 of 2 , Dec 30, 2006
      Hallo allemaal,

      Een tijdje geleden vroeg ik om hulp bij het zoeken naar de ouders van Rinse Halbes, met behulp van een aantal reakties en de hulp van Marjan hebben we het volgende met enige zekerheid kunnen vaststellen:

      Halbe Rinzes (geboorte omstreeks 1730; waarschijnlijk Buitenpost) en Grietje Reinders (Oldenburger) (geboorte 1735; Gerkesklooster) zijn zeer waarschijnlijk de ouders van 'mijn' Rinze Halbes (1756-1808).
      Zij trouwden op 21 september 1755 in Buitenpost.

      Logischerwijs probeer ik nu nog een stapje verder terug in de tijd te gaan: ik heb een Rinze Halbes gevonden die trouwt met Trijntje Willems op 10-2-1725 in Bergum. Zij krijgen in ieder geval de volgende kinderen:
      Romkjen 2-8-1722
      Halbe 25-7-1728
      Jenke 15-9-1726
      Rinske 25-3-1731
      Slechts bij Rinske staat Trijntje als moeder vermeld.
      [BRON: huwelijk fiche 704 index dtb Tresoar; kinderen uit gezinsklapper dtb 723 a-g Tresoar]

      Aangezien de ouders die ik zoek een kind moeten hebben dat rond 1730 geboren is, zou dit een kandidaat kunnen zijn, vanwege de volgende feiten:
      Halbe (Rinzes) geboren op 25-7-1728
      Vernoemingen qua naam
      zelfde regio

      Wat vinden jullie? Is er iemand die meer weet van Trijntje Willems?

      Groetjes en alvast een fijn 2007!

      Niels.
      http://members.home.nl/dracul/

    • N.G. Hamelink
      Message 2 of 2 , Jan 2, 2007
        Moi Fokko,

        Bedankt voor de informatie. Je bevestigt een vermoeden dat ik begon te krijgen: Rinse Halbes hertrouwt met Trijntje Willems. Ik had echter nog geen overlijdensgegevens kunnen vinden van Antje Willems, dus kon ik dit nog niet bevestigen. Dus je maakt me heel blij!
        Heb jij enig idee van de overlijdensdata van de vrouwen?
        Helemaal zeker kan ik het nog niet stellen, maar nu heb ik in ieder geval een aantal mensen met zekerheid naar elkaar toe kunnen linken, tot nu toe lijkt deze Halbe (1728) mij de meest potentiële kandidaat als vader van Rinse Halbes. Prettige is dan gelijk dat ik/we gelijk ook zijn ouders erbij hebben... Nu nog met zekerheid kunnen zeggen... Ik moet niet direkt te hard van stapel lopen, want als het vuur mij te pakken heeft...

        In ieder geval ontzettend bedankt!

        Niels.
        http://members.home.nl/dracul

        Rinse Halbes gedoopt te oostermeer 3-5-1693 zoon van halbe rinses en jenke lieuwes. Overleden te Bergum 1730/1731. huwde voor de eerste maal op 1-6-1721 te oostermeer met Antje Martens (beiden van Bergum). Huede voor de tweede maal met Trijntje willems onder bergum op 10-2-1725. Was veenbaas te oostermeer. Akte S17 622. Kinderen gedoopt te bergum, 1ste huwlijk Romkje 2-8-1722
        Van 2de huwlijk : Jenke 15-9-1726 / Halbe 25-7- 1728 / Rinske 25-3-1731 (posthuum geboren)

        Groetjes Fokko kloostra