Re: [Friesland-genealogy] doop Lemmer

  • Tjerk Tigchelaar
    Message 1 of 13 , Dec 1, 2006
      Harry Snijder schreef:
      > Hallo lijstgenoten,
      >
      > Dopeling: Froukjen
      > Geboren op 2 maart 1777 in Lemmer
      > Gedoopt op 26 juli 1807 in comb.LFE
      > Dochter van Koert Rienks en Baukjen Sietses
      > Kan iemand mij zeggen wat "in comb. LFE" betekent?
      > Alvast bedankt,
      > Groet,
      > Harry Snijder

      Harry,
      Het hele record op internet ziet er als volgt uit:

      Lemsterland, geboortejaar 1777, doopjaar 1807
      Lemmer, Follega en Eesterga, Doop Herv. gem. 1786-1811
      DTB: 491
      Dopeling: Froukjen
      Geboren op 2 maart 1777 in Lemmer
      Gedoopt op 26 juli 1807 in comb.LFE
      Dochter van Koert Rienks en Baukjen Sietses

      Opm.: Froukjen:db

      Dopeling : FROUKJE
      Vader : KOERT RIENKS
      Moeder : BAUKJE SIETSES

      Wijzigingsdatum: 15-11-2005

      En dan is de gok niet zo moeilijk: gecombineerde gemeente Lemmer, Follega en Eesterga

      Groeten,
      Tjerk Tigchelaar
    • Jan Draijer
      Message 2 of 13 , Dec 1, 2006
        Hallo Harry,

        dat staat voor de combinatie Hervormde gemeente Lemmer Follega Eesterga,

        Jan Willem

        Message 3 of 13 , Dec 1, 2006
          Hartelijk dank (dame en heren), ik had de tekst dus beter moeten lezen.
          Maar wat betekent dan: Opmerking: Froukjen:db ? Doopsgezinde Bond? Werden
          die bij de Hervormde Gemeente gedoopt? Wie weet het antwoord hierop!
          Alvast bedankt,
          Groet,
          Harry Snijder

          Message 4 of 13 , Dec 2, 2006
            Harry,

            Doop op belijdenis.

            Met vriendelijke groet,
            Nynke van den Hooven.

> [...]
            > Maar wat betekent dan: Opmerking: Froukjen:db ? Doopsgezinde Bond? Werden
            > die bij de Hervormde Gemeente gedoopt? Wie weet het antwoord hierop!
            <knip>
          • Tjerk Tigchelaar
            Message 5 of 13 , Dec 2, 2006
              Harry Snijder schreef:
> [...]
              > Maar wat betekent dan: Opmerking: Froukjen:db ? Doopsgezinde Bond? Werden
              > die bij de Hervormde Gemeente gedoopt? Wie weet het antwoord hierop!

              Harry,

              En dat betekent dat Froukjen doop op belijdenis heeft gedaan. M.a.w. ze
              was volwassen, deed belijdenis en werd vervolgens gedoopt.

              Groeten,
              Tjerk Tigchelaar
            • Bert de Boer
              Message 6 of 13 , Dec 2, 2006
                Hallo Harry,

                db betekend Doopsgezind.
                Ook wel interessant: je vermoedelijke voorvader ds Jan Jacobsz Tichelaar, geboren in Makkum, heeft op Vlieland begin 18de eeuw een bloeiende Doopsgezinde gemeente opgezet.

                Mret vriendelijke groet,
                Bert de Boer

                Message 7 of 13 , Dec 2, 2006
                  Hallo Tjerk / Harry:
                  Correctie: db betekent doop op belijdenis, zoals bijvoorbeeld bij de Doopsgezinden.
                  Met vriendelijke groet,
                  Bert de Boer

                  Message 8 of 13 , Dec 2, 2006
                    Hallo Tjerk / Harry:
                    > Correctie: db betekent doop op belijdenis, zoals bijvoorbeeld bij de Doopsgezinden.
                    > Met vriendelijke groet,
                    > Bert de Boer

                    Db betekent inderdaad doop op belijdenis maar niet bij de Doopsgezinden.
                    Het is een volwassendoop in de N.H. Kerk, dit in tegenstelling tot de
                    kinderdooop daar. Bij de Doopsgezinden kent men geen kinderdoop en wordt
                    een ieder op volwassen leeftijd gedoopt.

                    Groeten,
                    Tjerk Tigchelaar
                  • Harry Snijder
                    Message 9 of 13 , Dec 2, 2006
                      Tot zover bedankt allemaal.
                      Rest voor mij dan de vraag: was Froukje dan vóór die doop wellicht
                      Doopsgezind?
                      Zij trouwde (volgens mij) in de Herv. kerk (Lemmer) met Jouwert Nannes
                      Stapert op 5 april 1807, ruim 3 maanden vóór haar volw.doop.
                      Froukjes ouders (Koert Rienks & Baukje Sietses) trouwden 1 sept. 1776
                      eveneens in de Herv. kerk (Lemmer). Van dit echtpaar (nog) geen dopen
                      gevonden.
                      Groet,
                      Harry Snijder

                      Message 10 of 13 , Dec 2, 2006
                        Harry Snijder schreef:
> [...]
                        > Froukjes ouders (Koert Rienks & Baukje Sietses) trouwden 1 sept. 1776
                        > eveneens in de Herv. kerk (Lemmer). Van dit echtpaar (nog) geen dopen

                        Harry,

                        Ze is gewoon nooit gedoopt geweest, ook dat kwam toen al voor. Als ze
                        "wat anders" was geweest dan N.H. dan had dat naar alle
                        waarschijnlijkheid wel in het doopboek gestaan.
                        Dat haar ouders "in de kerk" zijn getrouwd zegt verder weinig. Het
                        kerkelijk huwelijk was toendertijd het wettige huwelijk. Je kon ook naar
                        het gerecht om te trouwen maar dat moest betaald worden en in de kerk
                        was het gratis, zodoende.

                        Groeten,
                        Tjerk Tigchelaar
                      • Harry Snijder