Hervormde predikant Los

  • houbau
    Message 1 of 4 , Nov 28, 2006
      Hallo allemaal,

      Zo rond 1946 is er een dominee Los verbonden geweest aan volgens mij de
      Hervormde Kerk van òf -Oldeberkoop òf -Makkinga. Ik wil graag
      weten waar mijn grootouders Baukema en hun kinderen in die tijd naar de
      kerk gingen. Is er iemand van jullie die mij hiermee kan helpen?

      Geke Ozinga-Houwer.

    • Bert Wijnstra
      Message 2 of 4 , Nov 28, 2006
        Geke

        Ik heb gevonden ds J.Los geb 11-7-1899 gereformeerd predikant te Oudega
        (wym) 14-12-1924
        te Siddeburen 3-2-1929. Emeritus 26-5-1946
        Zou dat hem kunnen zijn?

        Groet
        Bert Wijnstra

        Message 3 of 4 , Nov 28, 2006
          Bert .... Bedankt voor je reactie! Ik twijfel. De familie Baukema was
          Hervormd en woonde in Nijeberkoop. Hun zoon emigreerde in 1947 naar
          Amerika en in een van zijn bewaarde brieven refereert hij aan dominee
          Los. Dat is de enige informatie die ik heb. Overigens, mijn grootmoeder
          was Antje Ettema, dochter van Wijtze Ettema en voor zover ik weet
          gerelateerd aan een familie Wijnstra. Connectie's? Groeten, -Geke
          Ozinga-Houwer.

          <ate.w@...> wrote:

> [...]
          de
          > kerk gingen. Is er iemand van jullie die mij hiermee kan helpen?

        • Maikel Galama
          Message 4 of 4 , Nov 29, 2006
            Hoi Geke,

            ik heb het standaardwerk van W. Duinkerken er maar even bijgepakt,
            en jawel, hij staat er in !

            Frederik Johannes Los, geb. Leiden 18-02-1886 overleden 26-10-1963
            te Haren. Hij was op verschillende plaatsen predikant, Laren Gld vanaf
            1912 Sijbekarspel 1913 Midsland 1915 Wommels ca 1919 Oldenkeppel
            1925 Zwartewaal 1928 Spanbroek 1930 Oldeberkoop ca 1939 Noordwolde
            Gr 1945 Oldeberkoop ca 1947 - em. 1949.
            Hij was van gereformeerde huize, ging over naar de vrijzinnige richting in de
            Ned. Herv. Kerk.
            Hij was gehuwd met Geessien Roemeling overl. Haren 24-08-1983, 96 jaar.

            Groetjes, Maikel.

            Oorspronkelijke vraag: