Terschelling gevonden zilveren lepel; een groot raadsel!

  • skylgerkille
    Message 1 of 5 , Nov 25, 2006
      Bij Striep is in de grond bij "de Tuuntsjes" een zilveren lepel
      gevonden. Ik heb bijna 72.000 namen van Terschelling, maar ik kan de
      insciptie naam en datum niet thuisbrengen
      I.D.R. 1784 Misschien werd de J als een I geschreven?

      Het zou me verbazen als iemand de oplossing zou vinden.
      Mogelijk een dominee, kraamvrouw, geneesheer of andere import?

      Mogelijk iemand uit Tzummarem, Sexbierum, Arum, of elders?

      Groet van Kees Stada
      www.stada.nl/terschelling
      kees.stada@ consunet.nl spatie achter @ weghalen
    • H. de Walle
      Message 2 of 5 , Nov 25, 2006
        Hallo Kees,

        De enige associatie die ik heb is Jan Dirks Roorda, een zilversmid die
        begraven ligt in de grote kerk te Harlingen. Probleem is dat de man een eeuw
        eerder leefde. Hij werd zilversmid in 1653. Ik kan zijn merkteken niet
        vinden, maar dat zou IDR geweest kunnen zijn.

        Hessel de Walle
        Piet Heinstraat 67
        9726 JT GRONINGEN
        Website: www.walmar.nl <http://www.walmar.nl/>
        mobiel: 06 11105612
        telefoon: 050 5424787

        _____

        Message 3 of 5 , Dec 31, 2006
          Hessel,
          bedankt voor je antwoord. Maar ja, een eeuw eerder... De lepel is
          van 1784... dus dat zal de Roorda niet zijn. Het blijft een rtaadsel.

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "H. de Walle"

          Message 4 of 5 , Jan 1, 2007
            Hallo Kees,

            Ik had het zelf ook al aan een kenner voorgelegd en die had mijn idee
            eveneens verworpen!

[...]

            --- In Friesland-genealogy <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
            @yahoogroups.com, "H. de Walle"
            <hessel@...> wrote:

            > Hallo Kees,
            >
            > De enige associatie die ik heb is Jan Dirks Roorda, een zilversmid
            die
            > begraven ligt in de grote kerk te Harlingen. Probleem is dat de
            man een eeuw
            > eerder leefde. Hij werd zilversmid in 1653. Ik kan zijn merkteken
            niet
            > vinden, maar dat zou IDR geweest kunnen zijn.

> [...]

          • Hessel de Walle
            Message 5 of 5 , Feb 8, 2009
              Hallo Kees,

              Kan het hier gaan om Johanna de Reus die in 1766 trouwde met dominee
              Henricus Domna. Ze was in 1784 doopheffer bij twee dopen.

              Hessel

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "skylgerkille"