Re: [Friesland-genealogy]Brouwer / burgemeester (Harlingen/Workum)

  • reyacta
    Message 1 of 15 , Nov 6, 2006
      Hoi Melle,

      In 1749 bij de quotisatie woont hij in Workum, ja. Met nog 7 andere
      burgemeesters.

      R. O. Brouwer, Workum
      Wijk: 4e Espel
      Omschrijving: burgemeester; meester schoenmaker
      Gezin volw: 3 en kind: 1
      Aanslag: 41-17-0
      Verhoging:
      Vermogen:
      Bron: Workum, fol. 60

      http://nl.wikipedia.org/wiki/Vroedschap

      mvg, margreet

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Melle van der Heide"
      <mlh_8861@...> wrote:

      > Beste allemaal,
      >
      > Onderstaand een stukje van de Brouwers, Douwe Rienks Brouwer van
      Harlingen, dat ik heb
      > gegeneagoocheld. Nu wordt dhr. Romke Obbes Brau(w)er(*1710) als
      vader in de doopaktes van zijn
      > kinderen vroedman en af en toe burgemeester genoemd. Moet ik er nu
      van uitgaan dat deze beste man
      > burgemeester van Workum was (omdat zijn kinderen daar gedoopt zijn)
      en waar kan ik evt. info
      > vinden over burgemeesters/grietmannen in het verleden behalve
      wikipedia? En wat moet ik me
      > voorstellen bij een vroedman?
      >
      > Misschien een idee voor een nieuwe site;)
      >
      > Met vriendelijke groet,
      > Melle vd Heide
    • Fred Schotsman
      Message 2 of 15 , Nov 6, 2006
        Melle,

        Romke Obes Brouwer wordt in 1745 als burgemeester van Workum genoemd,
        samen met Frederik Sloterdijck. Dit uit "de geschiedenis van de stad
        Workum" van T.H. Siemelink.

        groet
        Fred

        ? schreef:

> [...]
        > overleden.
        > Hij trouwde op 10-02-1709 in Woudsend-Ypecolsga-Indijk-Smallebrugge.
        > Het huwelijk werd aangegaan
        > met:
        > 9 Tjeb Willems
        >
        > Generatie 5 ( betovergrootouders )
        > 16 Romke Obbes
        > Hij trouwde op 10-09-1682 in Heeg. Het huwelijk werd aangegaan met:
        > 17 Jeltje Baukes
        >
        > Generatie 6 ( oudouders )
        > 32 Obbe Romkes
        > Hij trouwde op 31-12-1654 in IJlst. Het huwelijk werd aangegaan met:

      • Melle
        Message 3 of 15 , Nov 7, 2006
          Hallo,

          Moet ik me in dit jaar, 1745, bij burgemeester voorstellen een
          burgemeester, vroedmanachtige, schepen, schout of een borgemeester,
          zoals deze op wikipedia.nl wordt genoemd?

          Ik ben zeer benieuwd. De beroependatabase van tresoar blijkt ook nog de
          nodige gaten te hebben. Zij kent burgemeester, borgemeester en vroedman
          in ieder geval niet.

          Groet,
          Melle